• Home
  • محمود مهرمحمدی

    List of Articles محمود مهرمحمدی


  • Article

    1 - تبیین الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی درس علوم اجتماعی دورۀ اول متوسطه با تأکید بر رویکرد فمینیستی: سنتزپژوهی
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Autumn 2022
    هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی درس علوم اجتماعی دورۀ اول متوسطه با تأکید بر رویکرد فمینیستی است. رویکرد این پژوهش، کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. میدان مطالعه شامل بررسی مقالات خارجی و داخلی چندفرهنگ گرایی و فمینیسم و روش نمونه‌گیری، هدفمند ا More
    هدف پژوهش حاضر تبیین الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی درس علوم اجتماعی دورۀ اول متوسطه با تأکید بر رویکرد فمینیستی است. رویکرد این پژوهش، کیفی و از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. میدان مطالعه شامل بررسی مقالات خارجی و داخلی چندفرهنگ گرایی و فمینیسم و روش نمونه‌گیری، هدفمند از نوع ملاک‌مدار بوده است. برای این منظور، یازده مقالۀ داخلی و هفت مقالۀ خارجی مورد بررسی قرار گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها، استفاده از نتایج حاصل از تحلیل و تفسیر داده‌ها بوده است .برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، ازکدگذاری باز و محوری استفاده شده است. یافتۀ نهایی این پژوهش که الگوی برنامۀ درسی چندفرهنگی با تأکید بر رویکرد فمینیستی بود، طراحی شد. عناصر این الگو عبارتند از: 1) اهداف با شش مؤلفه2) محتوا با دوازده ویژگی3) سازماندهی محتوا با چهار روش 4) روش‌های تدریس با یازده روش 5) روشهای ارزشیابی با هشت روش 6) پیش بینی فعالیتهای یاددهی-یادگیری، 7) سازماندهی فعالیتهای یادگیری و روشهای ارائۀ آموزش و پاسخ . بر اساس یافته‌های این پژوهش پیشنهاد می‌شود واقعیت‌ها و ویژگی‌های تکثر فرهنگی با تأکید بر رویکرد فمینیستی یا توجه به زنان چندفرهنگی ایران، در تدوین و بازنگری اسناد بالادستی مورد توجه قرار گیرد به طوری که واقعیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه در اسناد مربوط منعکس شود. همچنین در تدوین کتاب‌های درسی و محتوای آنها به مؤلفه‌های آموزش چندفرهنگی با تأکید بر رویکرد فمینیستی توجه ویژه‌ای شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - تدوین الگوی معلم به مثابه رهبر در اموزش وپرورش جمهوری اسلامی ایران
    Management and Leadership Studies in Educational Organizations , Issue 12 , Year , Winter 2024

    موضوع رهبری معلم و دارا بودن شایستگی‌های رهبری در معلم برای نفوذ و اثرگذاری بر دانش‌آموزان و هدایت مسیر آموزش جهت رسیدن به اهداف تعلیم‌وتربیت با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و تأثیرگذاری آن بر نسل جدید مورد توجه کشورهای فراوانی ق More

    موضوع رهبری معلم و دارا بودن شایستگی‌های رهبری در معلم برای نفوذ و اثرگذاری بر دانش‌آموزان و هدایت مسیر آموزش جهت رسیدن به اهداف تعلیم‌وتربیت با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات و تأثیرگذاری آن بر نسل جدید مورد توجه کشورهای فراوانی قرار گرفته است. هدف:این تحقیق با هدف تدوین الگوی معلم به‌مثابه رهبر در آموزش‌وپرورش ایران انجام‌شده است. روش‌شناسی:نوع پژوهش آمیخته (کیفی و کمی) است. روش پژوهش در بخش کیفی از نوع تحلیل محتوا و در بخش کمی توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل خبرگان با 14 نفرو در بخش کمی نیز شامل 133نفر، ابزار گردآوری داده‌ها نیز شامل مطالعه متون وپیشینه تحقیق ومصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسش‌نامه محقق ساخته بود. جهت تحلیل داده‌های بخش کیفی از تحلیل تم ( مضمون) و بخش کمی از آمار توصیفی و آمار استنباطی و نرم‌افزارهای SPSS و SMARTPLS استفاده شد . یافته‌ها:نتایج نشان داد که الگوی تدوین شده در سه دسته اصلی ویژگی‌های معلم به‌مثابه رهبر، عوامل مؤثر بر معلم رهبری و نتایج ، اثرات و پیامدهای معلم به‌مثابه رهبر در 11بعد 31 مؤلفه و 101 شاخص می‌باشند. نتایج تحلیل‌های کمی نشان داد که تمامی ابعاد و مؤلفه‌ها از ضریب تأثیر مناسب و قابل‌قبول در الگو برخوردار می‌باشند. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق می‌تواند در برنامه‌ریزی اجرایی سند تحول بنیادین آموزش وپرورش ،برنامه‌ریزی درسی تربیت معلم و اصلاح سیاست‌های استخدامی و جذب و نگه‌داشت نیرو مفید بوده و زمینه مناسبی برای تحقیقات دیگران فراهم آورد . کلید واژه‌ها :معلم به‌مثابه رهبر ،رهبری خدمتگزار ،رهبری تحول‌گرا و رهبری مشارکتی

    Manuscript profile