• Home
  • فریدون رمضی

    List of Articles فریدون رمضی


  • Article

    1 - شناسایی ویژگی‌های برنامه درسی مسأله‌محور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی
    Curriculum Development and Educational Planning Research , Issue 1 , Year , Winter 2022
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامه‌ی درسی مسأله‌محور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکت‌کنندگان 19 نفر بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگ More
    پژوهش حاضر، با هدف شناسایی خصوصیات برنامه‌ی درسی مسأله‌محور درس ریاضی دوره ابتدایی با رویکرد کیفی با روش تحلیل محتوا انجام شده است. مشارکت‌کنندگان 19 نفر بودند و نمونه‌گیری به صورت هدفمند صورت گرفته است. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و پرسشنامه است. ویژگی‌های شناسایی شده با روش دلفی فازی اعتباریابی و از روش آنتروپی شانون جهت پردازش داده‌ها استفاده گردید. بر اساس نتایج تحلیل، 7 مقوله اصلی شامل ویژگی‌های اهداف در سه سطح شناختی، نگرشی، مهارتی، محتوا، ارزشیابی، راهبرد یاددهی-یادگیری شناسایی شدند. در بخش دلفی فازی نیز تمامی ویژگی‌ها با کسب مقدار فازی زدایی شده بیشتر از 7/0 تأیید شدند. نتایج آنتروپی شانون مشخص کرد، ویژگی‌های شروع تدریس با سؤال چالش‌برانگیز، ایجاد محیط مناسب آموزشی، نظارت مستمر بر کیفیت راهبردهای یادگیری و ارتباط با استعدادهای دانش‌آموزان بیشترین میزان توجه را به خود جلب و بالاترین رتبه‌ها را کسب و ضریب اهمیت بیشتری نسبت به سایر ویژگی‌ها داشته‌اند. پیشنهاد می‌گردد ویژگی‌های چهار مؤلفه برنامه درسی به عنوان راهنما در فرایند یاددهی _ یادگیری و برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی استفاده گردد. Manuscript profile