• Home
  • محمد سپهری

    List of Articles محمد سپهری


  • Article

    1 - نقش کلیسا در شکل گیری مطالعات اسلامی در اندلس
    Journal of History (Tarikh) , Issue 64 , Year , Spring 2022
    با وجود پژوهش های انجام شده درباره ی مطالعات اسلامی و چگونگی شکل گیری آن، با توجه به گستردگی موضوع، ناگفته های بسیاری درباره ی مسئله ی مورد پژوهش وجود دارد. هدف از این پژوهش بررسی نقش کلیسای مسیحی یا توجه به اهداف آن، در ظهور مطالعات اسلامی در اندلس است. به این منظور، م More
    با وجود پژوهش های انجام شده درباره ی مطالعات اسلامی و چگونگی شکل گیری آن، با توجه به گستردگی موضوع، ناگفته های بسیاری درباره ی مسئله ی مورد پژوهش وجود دارد. هدف از این پژوهش بررسی نقش کلیسای مسیحی یا توجه به اهداف آن، در ظهور مطالعات اسلامی در اندلس است. به این منظور، منابع توصیفی و مآخذ تحلیلی مورد مطالعه قرار گرفته است.روش تحقیق به صورت تاریخی و توصیفی- تحلیلی است. نتایج حاصل از داده های اسنادی بیانگر این است که فتح اندلس سرآغاز دوران تازه ای از تحول در نظام اجتماعی شبه جزیره ی ایبری بود. پس از فتح اندلس، با ادامه ‌‌ی روابط مسلمانان و مسیحیان در قرن های بعد، تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی بر زندگی مذهبی و اجتماعی مسیحیان، اسباب نگرانی کلیسا را فراهم کرد. آشنایی با راه های متوقف کردن حرکت پیش رونده ی اسلام در مقابل مسیحیت، شناخت از اسلام رادر دستور کار کلیسا قرار داد. با فتح طلیطله و پیدایش نهضت ترجمه زیر نظر کشیشان و گسترش آن، مطالعات اسلامی در اروپا شکل گرفت. Manuscript profile

  • Article

    2 - آموزش ونهادهای آموزشی ایران در سه قرن نخست هجری
    Journal of History (Tarikh) , Issue 45 , Year , Autumn 2017
    در دین مبین اسلام دانش اندوزی و آموزش آن اهمیت فراوان دارد.این نکته در آیات و روایات گوناگون مشهود است.بنابراین با ورود اسـلام بـه ایـرانتوسعۀآموزش و تعلیم و تعلم به پیشرفت خود ادامه داد.مسجد که طبق سنت پیامبر یک نهاد سیاسـی ،اجتماعی،آموزشـی، عبـادی و... بـود ،بـه اولـی More
    در دین مبین اسلام دانش اندوزی و آموزش آن اهمیت فراوان دارد.این نکته در آیات و روایات گوناگون مشهود است.بنابراین با ورود اسـلام بـه ایـرانتوسعۀآموزش و تعلیم و تعلم به پیشرفت خود ادامه داد.مسجد که طبق سنت پیامبر یک نهاد سیاسـی ،اجتماعی،آموزشـی، عبـادی و... بـود ،بـه اولـیننهادآموزشی در ایران و سایر مناطق مفتوحه،به منظور آموزش های دینی و احادیث نبوی مبدل شد.و در کنار آن همزمان با توسعۀ علوم و دایرة آن نهادهای دیگری از قبیل رواق ها، دکان ها ، بیمارستانها، مکتب خانه ها،کتابفروشی ها و...روند آمـوزشرا پیش بردند.این پیشرفت در زمان امویان به علت تعصب و قومی گری بنی امیه ،عدم حضور ایرانیان در مسائل سیاسی-فرهنگی و... و پیـروی از سـنت شـفاهی درشیوه های آموزشی به کندی صورت پذیرفت.اما به دلیل نیاز مسلمانان به دانش سرزمین های بیگانه و ترجمـه آن در همـین دوره و سـپس حمایـت ازعلما و دانشمندان و کنار گذاشتن خوی قومی گری بنی عباس و ایجاد نهضت ترجمه توسط آنان و همچنین حضور رجال سیاسـی ایرانـی در دسـتگاهخلافت،ایران اسلامی شاهد نهضت علمی و تأسیس نهادهای آموزشی گوناگون و بروز علما و دانشمندان برجسته در شهرهای مختلف شد.واژگان کلیدی: نهادهای آموزشی،تعصب نژادی،علوم دینی،نهضت ترجمه Manuscript profile