• Home
  • وحید فلاح

    List of Articles وحید فلاح


  • Article

    1 - ارائه سناریوهای توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس در استان مازندران
    Educational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1398
    هدف مطالعه حاضر تدوین سناریوهای توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس در استان مازندران با رویکرد آینده پژوهی بود. این پژوهش از نظر روش آمیخته با طرح اکتشافی متوالی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان رشته مدیریت آموزشی More
    هدف مطالعه حاضر تدوین سناریوهای توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس در استان مازندران با رویکرد آینده پژوهی بود. این پژوهش از نظر روش آمیخته با طرح اکتشافی متوالی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان رشته مدیریت آموزشی در واحدهای دانشگاهی استان‌های تهران و مازندران و نمونه آن 15 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند بر اساس اصل اشباع نظری انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران مدارس استان مازندران و نمونه آن 117 نفر بودند که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای بر اساس جدول کرجسی و مورگان انتخاب شدند. داده‌ها با کمک مصاحبه‌های عمیق و اکتشافی و پرسشنامه محقق‌ساخته جمع‌آوری و برای تحلیل آنها از فرایند کدگذاری مبتنی بر نظریه داده بنیاد اشتراوس و کوربین با کمک نرم‌افزار Micmac استفاده شد. نتایج نشان داد که 54 کد باز، 8 مقوله و 4 کد محوری شناسایی شد. سپس، از طریق مصاحبه با خبرگان، پیشران‌های کلیدی تاثیرگذار بر توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس شناسایی و پرسشنامه محقق‌ساخته با 13 عامل کلیدی ساخته شد که علاوه بر تایید روایی، پایایی همه عوامل بالاتر از 75/0 بود. بر اساس عوامل کلیدی دو سناریو برای توسعه حرفه‌ای مدیران مدارس طراحی شد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی مولفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سکوت سازمانی به منظور ارائه مدل در دانشگاه‌های استان مازندران
    Educational Leadership & administration , Issue 4 , Year , Autumn 1398
    هدف این پژوهش بررسی مولفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سکوت سازمانی به منظور ارائه مدل در دانشگاه‌های استان مازندران بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان علمی و دانشگاهی بودند که با توجه به اصل اشب More
    هدف این پژوهش بررسی مولفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سکوت سازمانی به منظور ارائه مدل در دانشگاه‌های استان مازندران بود. این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش اجرا آمیخته (کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان علمی و دانشگاهی بودند که با توجه به اصل اشباع نظری 15 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند. جامعه پژوهش در بخش کمی مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران بودند که بر اساس فرمول کوکران 32 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به پرسشنامه محقق‌ساخته پاسخ دادند. روایی صوری، محتوایی و سازه ابزارها تایید و پایایی آن برای همه مولفه‌ها بالاتر از 70/0 بود. داده‌ها با روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و معادلات ساختاری در نرم‌افزار SPSS تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک‌شده دارای نه مولفه شامل حمایت خانواده، حمایت فرد خاص، حمایت همکاران، حمایت اطلاعاتی، حمایت ابزاری، عضویت در اجتماعات، حمایت معنوی، حمایت حرفه‌ای و حمایت آموزشی و سکوت سازمانی دارای پنج مولفه شامل سکوت مطیع، سکوت تدافعی، سکوت نوع‌دوستانه، سکوت شخصی و سکوت ساختاری بود (05/0>P). بنابراین، مدل مولفه‌های حمایت اجتماعی ادراک‌شده و سکوت سازمانی در دانشگاه‌های استان مازندران طراحی شد. Manuscript profile