• Home
  • سعیده شاهسونی

    List of Articles سعیده شاهسونی


  • Article

    1 - بررسی اثربخشی الگوی توسعۀ حرفه‌ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز بر یادگیری و خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم شهر اصفهان
    Research in Curriculum Planning , Issue 2 , Year , Winter 2021
    این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی الگوی توسعۀ حرفه‌ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز، بر یادگیری و خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم (سال تحصیلی 99-98) در شهر اصفهان انجام شد. نمونۀ مورد مطالعه شامل 44 دانش‌آموز (دختر) بود که به صورت غیر تصاد More
    این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی الگوی توسعۀ حرفه‌ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز، بر یادگیری و خودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان دختر دورۀ متوسطۀ دوم (سال تحصیلی 99-98) در شهر اصفهان انجام شد. نمونۀ مورد مطالعه شامل 44 دانش‌آموز (دختر) بود که به صورت غیر تصادفی و نمونۀ در دسترس، از دو مدرسۀ دولتی ناحیۀ 3 که مدیر، معاون و معلم ریاضی آن‌ها حاضر به همکاری با پژوهشگران بودند، انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش عبارتند از: بستۀ آموزشی توسعۀ حرفه‌ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز، تهیه شده توسط شاهسونی و همکاران (2019) برای آموزش معلم گروه آزمایش، چک لیست محقق‌ساخته در درس ریاضی و پرسشنامۀ خودپندارۀ ریاضی 7 گویه‌ای پهلوان صادق که پایایی چک لیست و پرسشنامۀ مذکور، با محاسبۀ ضریب آلفای کرونباخ تعیین شد؛ این ضریب برای پرسشنامۀ خودپندارۀ ریاضی87/0 و برای چک لیست ریاضی 71/0 به دست آمد. در این پژوهش از طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه گواه استفاده شد؛ ابتدا پیش‌آزمون بر روی آزمودنی‌ها اجرا شد و پس از آن در24 جلسۀ 90 دقیقه‌ای (یک ترم)گروه آزمایشی تحت آموزش معلمی قرار گرفتند که دورۀ توسعۀ حرفه‌ای مداوم معلمان مبتنی بر رویکرد تربیت مغز را گذرانده بود، درحالی که گروه گواه، تحت آموزش معلمی بود که دورۀ توسعۀ حرفه‌ای مداوم معلمان مبتنی بر رویکرد تربیت مغز را نگذرانده بود. پس از اتمام دوره، پس‌آزمون یادگیری ریاضی و خودپندارۀ ریاضی از کلیۀ دانش‌آموزان گرفته شد. برای تحلیل داده‌های آماری، از روش تحلیل کواریانس تک‌متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که این الگو باعث افزایش یادگیری وخودپندارۀ ریاضی دانش‌آموزان نسبت به پیش‌آزمون شده و این تغییر از لحاظ آماری معنادار است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه الگوی توسعه حرفه‌ ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Summer 2022
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه حرفه‌ ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره مرورهای نظام‌مند است. برای پاسخ به سؤال پژوهش، یافته‌ های کلیدی متون کدگذاری و سپس مقوله‌ بندی شدند. روش مورد استفاده برای More
    پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی توسعه حرفه‌ ای معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در نظام آموزشی ایران صورت گرفت. این پژوهش از نوع کیفی و در زمره مرورهای نظام‌مند است. برای پاسخ به سؤال پژوهش، یافته‌ های کلیدی متون کدگذاری و سپس مقوله‌ بندی شدند. روش مورد استفاده برای نمونه‌ گیری به‌صورت هدفمند بود. جهت انتخاب بهترین متن از فلوچارت پریزما استفاده گردید. حاصل این تلاش تعداد 109 مقاله در مرحله اول جمع‌ آوری اطلاعات بود. نهایتاً تعداد 29 مقاله به‌عنوان رکورد های نهایی در پژوهش وارد گردید. حاصل مطالعه این متون انتخاب یافته‌ های کلیدی، کد گذاری آن‌ها و نهایتاً دسترسی به مقوله‌ هایی بود که ابعاد الگو را تشکیل دادند. یافته‌ های پژوهش حاضر درخصوص شناسایی ابعاد الگوی توسعه حرفه‌ ای مداوم معلمان ریاضی نشان دادند که الگوی شناسایی‌شده بر 9 بعد استوار است. ابعاد این الگو به‌ ترتیب میزان تأکید در مطالعات پیشین عبارت‌ اند از برقراری ارتباط بین علوم اعصاب‌ شناختی و آموزش ریاضی در کلاس درس به‌کمک تصویر برداری عصبی، تغییر روش تدریس ریاضی با درک عملکرد مغز در هنگام یادگیری ریاضی، پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان در ریاضیات به‌کمک یادگیری سازگار با مغز، ساختار مغز و پردازش ریاضی، نقش حافظه کاری و کنترل توجه در پیشرفت ریاضی، محدودیت‌ های پژوهش‌ های علوم اعصاب آموزشی در کاربرد آن در حوزه آموزش ریاضی، به‌ کار گیری پردازش‌ های عددی در پیشرفت ریاضی، مدل جامع پردازش ریاضی و تهیه یک بسته آموزشی مبتنی بر مغز برای کمک به معلمان ریاضی در تدریس. پیاده‌ سازی صحیح الگوی توسعه حرفه‌ ای مداوم معلمان ریاضی مبتنی بر رویکرد تربیت مغز در کلاس درس ریاضی می‌ تواند منجر به ایجاد تفاوت‌ های معنا‌دار و اثر بخشی در تدریس معلمان شود که دارای تأثیرات مثبتی می‌ باشد. Manuscript profile