Research in Curriculum Planning
,
Issue1,Year,
Summer
2008
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای نظام مدیریت مدرسهمحوری و ارائه چارچوب مناسب اجرا گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران، معاونان و معلمان مدارس شهر تهران (95905 نفر) و نمونه آماری به کمک جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با روش تصادفی طبقهای (1093 نفر) More
این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفههای نظام مدیریت مدرسهمحوری و ارائه چارچوب مناسب اجرا گردیده است. جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران، معاونان و معلمان مدارس شهر تهران (95905 نفر) و نمونه آماری به کمک جدول تعیین حجم نمونه مورگان و با روش تصادفی طبقهای (1093 نفر) میباشند، ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه و مصاحبه است که بعد از تعیین روایی و محاسبه پایایی آن (93/0) اجرا گردید. دادهها به کمک آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده از آزمون فرضیهها نشان میدهد که ابعاد و مؤلفههای نظام مدیریت مدرسهمحوری عبارتانداز: فرضیه اول . در بعد تصمیم گیری شامل مؤلفه های، پذیرش متقابل، مشارکت، مشارکت اکثریت آرا، آموزش نیروی انسانی. فرضیه دوم. در بعد کنترل و نظارت شامل مؤلفه های، خودکنترلی، پاسخگویی فرد در برابر جمع، نظارت و پاسخگویی جمع به جمع و نظارت عالی ادار هه ا ی آموزش و پرورش. فرضیه سوم . در بعد ارزیابی عملکرد و پاداش عوامل انسانی شامل مؤلفه های، ویژگیهای اخلاقی، شخصیتی، مهارتهای مدیریتی و ارتباطی منابع انسانی، تحصیلات رسمی، مهارتهای فنی و دوره های آموزشی است . همچنین نتایج ب ه دست آمده از مصاحبه با متخصصان و صاحب نظران مدیریت آموزشی نشان می دهد که مهمترین نظریه هایی که ب ه کارگیری آنها در آموزش و پرورش زمین ه استقرار نظام مدیریت مدرسه محور ی را فراهم می آورد شامل : نظریه فراشناختی، نظریه مدیریت مشارکتی، نظریه آموزش مجازی، نظریه سازمان یادگیرنده، نظریه مدیریت کیفیت جامع و نظریه توانمندسازی نیروی انسانی هستند. پژوهشگر با توجه به نتایج ب ه دست آمده از تحقیق حاضر و تجربیات عملی مدل مفهومی را برای استقرار نظام مدیریت مدرسه محور در آموزش و پرورش کشور به مدیران نظام آموزشی پیشنهاد کر ده است.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Winter
2012
تصویرسازی و الگوسازی، فرایندههای شناختی مشابهی هستند که با استفاده از تجربه مشاهدهای اطلاعات مؤثری را بر خودکارآمدی فراهم میکنند. برخی از پژوهشهای تصویرسازی، برای اطمینان از تصویر سازی صحیح افراد، الگویی از اجرای صحیح را پیش از تصویرسازی نمایش دادهاند. بنابراین، More
تصویرسازی و الگوسازی، فرایندههای شناختی مشابهی هستند که با استفاده از تجربه مشاهدهای اطلاعات مؤثری را بر خودکارآمدی فراهم میکنند. برخی از پژوهشهای تصویرسازی، برای اطمینان از تصویر سازی صحیح افراد، الگویی از اجرای صحیح را پیش از تصویرسازی نمایش دادهاند. بنابراین، اثر این دو عامل با هم تداخل یافته است. در پژوهشی هم که اثر این دو عامل را تفکیک نموده است، نوع تصویر سازی کنترل نشده است. بدین ترتیب، تحقیق حاضر با هدف مقایسه اثر الگوسازی، تصویرسازی درونی و بیرونی بر خودکار آمدی در مهارت سرویس ساده والیبال (Volleyball simple serve) با استفاده از یک طرح تحقیق پیش آزمون ـ پس آزمون در گروههای تصادفی، انجام شد. 48 دانشجوی دختر مبتدی (Novice) با توانایی تصویرسازی متوسط، به صورت تصادفی انتخاب و به چهار گروه همسان از نظر خودکارآمدی تقسیم شدند. پرسشنامه خودکارآمدی قبل و بعد از تمرین تجربی به آزمودنیها ارائه شد. دادههای مربوط به خودکارآمدی در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس 4×4 با سنجشهای مکرر عامل آزمون، آزمون تعقیبی و t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که به ترتیب، خودکارآمدی گروه الگوسازی، تصویرسازی درونی و بیرونی در پس آزمون به طور معناداری، بهتر از پیش آزمون بود (0.005p < ) ولی در گروه کنترل، تفاوت معناداری یافت نشد (0.005p>. ) این یافتهها پیشنهاد میکنند که خودکارآمدی، عاملی مؤثر در میزان یادگیری حرکتی است و اطلاعاتی که فرد از طریق الگوسازی دریافت میکند، نسبت به تصویرسازی درونی و بیرونی بر خودکارآمدی تأثیر بیشتری دارد.
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue5,Year,
Winter
2010
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای بهینه سازی برنامه ریزی نیروی انسانی
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجرا گردید.
جامعه آماری کلیه مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش مناطق بیستگانه شهر
تهران ( 70 نفر) و کارشناسان برنامه ریزی و آم More
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی راهکارهای بهینه سازی برنامه ریزی نیروی انسانی
سازمان آموزش و پرورش شهر تهران به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجرا گردید.
جامعه آماری کلیه مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش مناطق بیستگانه شهر
تهران ( 70 نفر) و کارشناسان برنامه ریزی و آمار مناطق تهران ( 107 نفر) هستند. نمونه
آماری در این پژوهش کلیه اعضای جامعه آماری هستند. ابزار جمع آوری اطلاعات
پرسشنامه محقق ساخته با 45 سؤال پنج گزینه ای در مقیاس لیکرت است. روایی
پرسشنامه را بیست نفر از صاحب نظران تأیید کردند و پایایی آن هم با روش بازآزمایی
0 محاسبه گردید. به منظور محاسبه فراوانی، / محاسبه شد و ضریب پایایی آن 93
درصد، میانگین، انحراف معیار و واریانس نمرات از آمار توصیفی و به منظور شناسایی
*. این مقاله برگرفته از طرح پژوهشی بررسی راهکارهای بهینه سازی نیروی انسانی شهر تهران است
که به سفارش شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش شهر تهران انجام شده است.
1. عضو هیأت علمی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج (نویسنده مسؤول)
Email:Ramezan.jahanian@yahoo.com
62 / دانش و پژوهش در علوم تربیتی برنام هریزی درسی
عامل های اصلی تعیین وضع مطلوب، از روش تحلیل عاملی در قلمرو آمار استنباطی
استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که برخی از مهمترین راهکارهای
بهینه سازی برنامه ریزی نیروی انسانی آموزش و پرورش شهر تهران عبارت اند از:
استانداردسازی نیروی انسانی، وضع قوانین مناسب برای جذب و نگهداری نیروی
انسانی، اصلاح نظام پرداخت حقوق نیروی انسانی، تلفیق فعالیتهای آموزشی و پرورشی،
تربیت نیروی انسانی متفکر و خلاق، ایجاد فرصت های برابر آموزشی، پیش بینی میزان
عرضه نیروی انسانی، تدوین نظام سنجش صلاحیت علمی معلمان، اصلاح نظام ارزشیابی
کارکنان و معلمان، مشارکت کارکنان در برنامه ریزی نیروی انسانی، برآورد نیروی
انسانی مورد نیاز سازمان آموزش و پرورش، ارزیابی برنامه های نیروی انسانی، توسعه
کمی و کیفی آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات
Manuscript profile
Research in Curriculum Planning
,
Issue1,Year,
Summer
2009
این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه مدیران، معاونان و معلمان واحدهای آموزشی شهر تهران، در سال تحصیلی 84 ـ83 به تعداد 95905 نفر و نمونه آماری 1094 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم ن More
این پژوهش با هدف شناسایی راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی به روش پیمایشی اجرا گردید. جامعه آماری کلیه مدیران، معاونان و معلمان واحدهای آموزشی شهر تهران، در سال تحصیلی 84 ـ83 به تعداد 95905 نفر و نمونه آماری 1094 نفر با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان با روش تصادفی طبقهای انتخاب شده است. بهعنوان ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محققساخته دارای 26 سؤال پنج گزینهای با استفاده از مقیاس لیکرت تهیه گردید. روایی پرسشنامه را 20 نفر از صاحبنظران بررسی و پایایی آن هم از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و ضریب پایایی 87/0 بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، درصد پاسخ آزمودنیها و میانگین) استفاده شده است. در بخش آمار استنباطی با توجه به اینکه مقیاس اندازهگیری پرسشنامه رتبهای است، برای آزمون هر یک از سؤالات پرسشنامه، بهصورت جداگانه از آزمون خیدو استفاده شده و با ادغام سؤالات مربوط به هر یک از فرضیههای تحقیق (سؤالات پژوهش)، امکان ارتقای مقیاس اندازهگیری به سطح فاصلهای را فراهم نمود. بنابراین برای مقایسه نظر مدیران، معاونان و معلمان دورههای تحصیلی از آزمون تحلیل واریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد که مهمترین راهکارهای توسعه نظام مدیریت مشارکتی در سازمانهای آموزشی عبارتاند از: 1) در بعد بسترسازی نظام مشارکت، شامل آگاهی و اطلاع کارکنان از مفاهیم، فلسفه و اهداف نظام مشارکت، تشویق و ترغیب کارکنان به وارد شدن به نظام مشارکت از سوی مدیران، ایجاد و توسعه اعتماد بین مدیریت و کارکنان 2) در بعد نظامدهی به مشارکت، شامل تدوین ضوابط و آییننامه اجرایی نظام مشارکت واحدهای آموزشی. ارائه آموزشهای لازم برای مجریان و دستاندرکاران نظام مشارکت 3) در بعد تکامل تدریجی نظام مشارکت، شامل شروع داوطلبانه نظام مشارکت، شروع نظام مشارکت از پیشنهادها بهعنوان سادهترین شکل مشارکت داوطلبانه، احیای حس خودباوری و اعتماد بهنفس در کارکنان و... 4) در بعد اداره نظام مشارکت، شامل داشتن اختیارات کافی مدیران برای جلب مشارکت معلمان، شفاف و روشن بودن فرایند تصمیمگیری در واحدهای آموزشی، برقراری روابط حسنه بین مدیران و کارکنان و معلمان و...
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications