• Home
  • غلامعلی افروز

    List of Articles غلامعلی افروز


  • Article

    1 - مقایسه رضایت‌مندی زوجیت والدین و ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده فرزندان در برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    هدف این پژوهش مقایسه رضایت‌مندی زوجیت والدین و ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده فرزندان در برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی بود. طرح پژوهش علی‌مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی، المپیادهای علم More
    هدف این پژوهش مقایسه رضایت‌مندی زوجیت والدین و ویژگی‌های شخصیتی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده فرزندان در برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی بود. طرح پژوهش علی‌مقایسه‌ای بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان برگزیده جشنواره بین‌المللی خوارزمی، المپیادهای علمی و عادی شهر تهران و والدین آنها در سال‌های 1399-1397 بودند. نمونه پژوهش 150 نفر (هر گروه 50 نفر) بودند که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس رضایت‌مندی زوجیت، سیاهه ویژگی‌های شخصیتی و مقیاس حمایت اجتماعی ادراک‌شده بودند. داده‌ها با روش‌های تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی توکی در نرم‌افزار SPSS-23 تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد والدین دانش‌آموزان از نظر رضایت‌مندی زوجیت و همه ابعاد آن شامل مطلوب اندیشی، رضایت زناشویی، رفتارهای شخصی، رفتارهای ارتباطی و اجتماعی، حل مساله، امور مالی، احساس‌ها و رفتارهای مذهبی، روش فرزندپروری، اوقات فراغت و تعامل احساسی تفاوت معناداری داشتند (05/0>P). به عبارت دیگر، میزان رضایت‌مندی زوجیت والدین دانش‌آموزان عادی و همه ابعاد آن کمتر از دو گروه دیگر بود، اما بین والدین دانش‌آموزان دو گروه برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی و المپیادهای علمی تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین، دانش‌آموزان از نظر ویژگی‌های شخصیتی روان‌رنجویی، برون‌گرایی، پذیرش و وظیفه‌شناسی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده تفاوت معناداری داشتند (05/0>P)، اما از نظر ویژگی شخصیتی سازگاری تفاوت معناداری نداشتند (05/0<P). به عبارت دیگر، میزان روان‌رنجورخویی دانش‌آموزان عادی بیشتر از دو گروه دیگر و میانگین برون‌گرایی، پذیرش و وظیفه‌شناسی و حمایت اجتماعی ادراک‌شده آنان کمتر از دو گروه دیگر بود، اما بین دانش‌آموزان دو گروه برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی و المپیادهای علمی تفاوت معناداری وجود نداشت. با توجه به نتایج، تلاش برای ارتقای علمی و مهارتی دانش‌آموزان عادی ضروری به نظر می‌رسد. Manuscript profile