-
Article
1 - Article : A study of the relationship between social factors and youth unemployment of graduates of Islamic Azad universities in the west of Mazandaran province.Sociological Studies of Youth , Upcoming ArticlesIntroduction : One of the most important social issues in Iran is the increasing unemployment of university graduates, that exists in most fields, especially the humanities. Method: descriptive. A kind of survey that in order to collect data to measure variables and tes MoreIntroduction : One of the most important social issues in Iran is the increasing unemployment of university graduates, that exists in most fields, especially the humanities. Method: descriptive. A kind of survey that in order to collect data to measure variables and test hypotheses, a questionnaire consisting of design criteria, validity, reliability was approved by university professors.Findings :Based on the research findings and statistical table, it can be stated that out of the total number of 300 graduates in terms of gender, 40.33% were men and 59.67% were women. And between the ages of 31- 37 years, 28.33% of the highest sample size, 43 years and above 13.33% constitute the lowest sample size.In addition, 71% of the total number of subjects are single and 29% are married in terms of marital status. And the highest ratio means that postgraduate education is 42.33% of the highest sample size and with doctoral education is 17.67% of the lowest sample size. Also, among all subjects, 10.67% in the field of industrial management, the highest volume And 5% have the lowest volume in the field of librarianship and graduation from education have the highest ratio, ie in 2011, 11.67% constitute the largest sample size.Discussion : Friedman test results shows that the most effective social factors for graduate unemployment are the option of "kinship relations in graduate employment" with an average rank of (3.19) percent, the lowest social factors of job security, Manuscript profile -
Article
2 - عوامل موثر بر بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاههای آزاد اسلامی غرب استان مازندرانSocial Research , Issue 4 , Year , Autumn 2021اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها از مهمترین مسائل در سالهای اخیر بوده است در این مقاله نیروی کار انسانی اصلی ترین سرمایه یک کشور محسوب می گردد و استفاده درست از این سرمایه انسانی در یک سیستم منسجم الزامی می باشد هدف از انجام این پژوهش تعیین ملاک عوامل اجتماعی ب Moreاشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاه ها از مهمترین مسائل در سالهای اخیر بوده است در این مقاله نیروی کار انسانی اصلی ترین سرمایه یک کشور محسوب می گردد و استفاده درست از این سرمایه انسانی در یک سیستم منسجم الزامی می باشد هدف از انجام این پژوهش تعیین ملاک عوامل اجتماعی بر بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان غرب استان مازندران می باشد روش پژوهش، توصیفی - تحلیلی و جامعه آماری، کلیه فارغ التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته های علوم انسانی که در سالهای 1389 تا 1399 در دانشگاه های آزاد اسلامی غرب استان مازندران فارغ التحصیل گردیده شامل می شود و تعداد 10121 نفر پسر و 12113 نفر دختر بودند. جهت برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد نتیجه فرمول برابر با 300 نفر بدست آمد در پژوهش حاضر روش نمونه گیری به صورت خوشه ای دو مرحله ای و تصادفی انجام یافت و برای ابزار گردآوری اطلاعات در فصل دوم ( ادبیات و مبانی نظری ) از مقالات و کتابها، اینترنت، استفاده گردید و برای بدست آوردن اطلاعات جهت تجزیه و تحلیل آماری و اندازه گیری فرضیه های تحقیق از پرسشنامه استفاده شد پرسشنامه مذکور با 75 سوال جهت بررسی عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاستهای دولت، اختصاصی طراحی گردید که جهت سنجش مولفه های عامل اختصاصی14 گویه، عامل اقتصادی 3 گویه، عامل آموزشی 5 گویه، عامل فردی 8 گویه، عامل سیاست های دولت 5 گویه، در نظر گرفته شد و جهت روایی سازه پرسشنامه از آلفای کرونباخ و با استفاده ازنرم افزار آماری (spss). Manuscript profile -
Article
3 - برنامهریزی و مکانیابی بازارهای روز در مناطق شهری (مطالعه موردی: مناطق 3 و 4 شهر تبریز), Issue 4 , Year , Autumn 1391شهرها با هر نقش و وظیفهای که باشند، نمیتوانند دور از فعالیتهای تجاری و بازرگانی قرار گیرند؛ بازارهای محلی و بازارهای روز نمونهی بارزی از این فعالیتهای تجاری هستند که از زمانهای گذشته نیز وجود داشتند. ایجاد بازارهای روز در واقع تمرکز بخشیدن به فعالیتهای تجاری- خدم Moreشهرها با هر نقش و وظیفهای که باشند، نمیتوانند دور از فعالیتهای تجاری و بازرگانی قرار گیرند؛ بازارهای محلی و بازارهای روز نمونهی بارزی از این فعالیتهای تجاری هستند که از زمانهای گذشته نیز وجود داشتند. ایجاد بازارهای روز در واقع تمرکز بخشیدن به فعالیتهای تجاری- خدماتی است که این تمرکز باعث سهولت دسترسی مصرفکنندگان و صرفهجویی در وقت آنها میشود. شهر تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، در حال حاضر تنها دارای 5 بازار روز است که مناطق 3 و 4 آن، فاقد این نوع از خدمات شهری هستند. از این رو، فراهم نمودن دسترسی مناسب شهروندانِ مناطق 3 و 4 شهر تبریز به بازارهای روز محلهای، هدف اصلی این تحقیق است. بدین منظور در ابتدا تعداد بازارهای روز مورد نیاز برآورد گردید. مجموع جمعیت مناطق 3 و 4 در سال 1385، 639106 نفر است که با در نظر گرفتن آستانهی جمعیتی 40000 نفر، تعداد بازارهای روز مورد نیاز در وضع موجود، 16 بازار و در سال 1400، تعداد 20 بازار خواهد بود. جهت مکانیابی بازارها، کلیهی اراضی بایر و فاقد کاربری در مناطق 3 و 4، مشخص گردید؛ ولیکن، با منظور نمودن آستانهی جمعیتی مذکور، اراضی بایر با مساحت 6000 مترمربع، مدنظر قرار گرفت. این اراضی با استفاده از نرمافزار Arc View تعیین گردید که 104 قطعه زمین است. پس از غربالگری اولیه، اراضی انتخابی با استفاده از روش AHP و بهرهگیری از نرمافزار Expert Choice و بر اساس معیارهای اندازه (مساحت زمین)، شیب، شکل زمین، دسترسی، تراکم جمعیت، پتانسیل پارکینگ، سازگاری و قیمت زمین مورد تحلیل مقایسهای و رتبهبندی قرار گرفتند و در نهایت، پس از منطقهبندی قراردادی محدودهی مورد مطالعه، تعداد 20 قطعه زمین جهت احداث بازار روز مشخص گردید. Manuscript profile