Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2022
موفقیت بیش از پیش دولت مردمی، حصول اطمینان از وجود کارکنانی شایسته و اثر بخش(مطلوب) در سیستم دولتی کشور است. وجود چنین کارکنانی میتواند دولت مردمی را در انجام رسالت خویش و اجرای عدالت، به شکل مطلوب یاری نماید. آینده پژوهی علم مطالعه نظام مند آینده های ممکن، محتمل، و مط More
موفقیت بیش از پیش دولت مردمی، حصول اطمینان از وجود کارکنانی شایسته و اثر بخش(مطلوب) در سیستم دولتی کشور است. وجود چنین کارکنانی میتواند دولت مردمی را در انجام رسالت خویش و اجرای عدالت، به شکل مطلوب یاری نماید. آینده پژوهی علم مطالعه نظام مند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب است. تصویرپردازی تلاشی است خلاقانه برای تجسم، شناخت، و ساخت هدفمند آینده های ممکن، محتمل، و مطلوب با تکیه بر واقعیات بیرونی، که هدف اصلی آن دادن هشدار، یا ایجاد وضعیتی مطلوب است. هدف این پژوهش، کشف تصویر کلیدی ترین شایستگیهای مورد نیاز برای توسعه منابع انسانی دولت مردمی تا افق 1404 میباشد. از آنجا که کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهرهگیری از روشهای کیفی پژوهش است از روش گراندد تئوری برای انجام تحقیق بهرهگیری شد. برای جمع آوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته استفاده شد که پس از رسیدن به اشباع نظری، با انجام مصاحبه با 35 نفر از مسئولان واجد شرایط، دادههای لازم گردآوری و تحلیل شد. مجموعه دادههای جمع آوری شده پس از طی فرایند مقایسهی مستمر دادهها و کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی، در قالب 393 کد اولیه، 31 مفهوم، 11 مقوله و 5 طبقه، تصویر شایستگی های منابع انسانی دولت مردمی در افق 1404 سازماندهی شدند. این تصویر با توجه به شرایط محتمل در سال های آینده، مجموعه ویژگیهای شخصیتی، نگرشی، رفتاری، مهارتها و شایستگیهای مدیر و کارمند جهادی را که میکوشد به گونه ای اثربخش در دولت مردمی فعالیت کند تبیین می نماید.
Manuscript profile
Applied researches of organizational behavior
,
Issue500,Year,
Spring
2024
هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان در شهداری بندرعباس بپردازد این پژوهش از نوع اکتشافی و از لحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. ک More
هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیر های بحرانی تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان در شهداری بندرعباس بپردازد این پژوهش از نوع اکتشافی و از لحاظ شیوه انجام کار توصیفی-پیمایشی می باشد. جهت جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. که ضریب آلفای کرنباخ پرسشنامه ها بالای 7. می باشد، برای آزمون روایی سوالات از اعتبار محتوا استفاده شد که به این منظور از نظرات متخصصان،اساتید دانشگاهی و کارشناسان خبره استفاده شده است،در این مرحله پرسشنامه ها با همگرایی زیادی میان نظرات این متخصصان، تایید شد. جامعه آماری در این پژوهش را کارکنان شهرداری بندرعباس تشکیل می دهند ،که از بین آنها 152نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون تحلیل عامل اکتشافی استفاده شده است.بعد انجام آزمون تحلیل عاملی اکتشافی در نهایت 5 عامل : شرایط علی ، شرایط مداخله گر ، شرایط بسترساز ،راهبردها ، شرایط محوری و پیامدها به عنوان عوامل تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان شناسایی شده اند.. درمیان متغیر ها موثر یر عوامل 5 گانه تاثیر گذار بر سکوت سازمانی براساس الگوی شخصیتی کارکنان به شرح زیر است : شرایط علی (عوامل مدیریت با بیشترین الویت و عوامل هدف با کمترین الویت)، شرایط مداخله گر (عوامل محیطی با بیشترین الویت و عوامل -فرهنگی با کمترین الویت)شرایط بسترساز(نبود مدیران توانمند و انگیزاننده با بیشترین الویت و تصمیم گیری غیر مشارکتی با کمترین الویت)شرایط راهبر(تغییر در ساختار سازمانی با بیشترین الویت و مدیریت فرهنگ سازمانی با کمترین الویت) ، شرایط پیامد(ارتقا تعهد سازمانی با بیشترین و ارتقا تعهد عاطفی کارکنان با کمترین الویت)
Manuscript profile
شهرها با هر نقش و وظیفهای که باشند، نمیتوانند دور از فعالیتهای تجاری و بازرگانی قرار گیرند؛ بازارهای محلی و بازارهای روز نمونهی بارزی از این فعالیتهای تجاری هستند که از زمانهای گذشته نیز وجود داشتند. ایجاد بازارهای روز در واقع تمرکز بخشیدن به فعالیتهای تجاری- خدم More
شهرها با هر نقش و وظیفهای که باشند، نمیتوانند دور از فعالیتهای تجاری و بازرگانی قرار گیرند؛ بازارهای محلی و بازارهای روز نمونهی بارزی از این فعالیتهای تجاری هستند که از زمانهای گذشته نیز وجود داشتند. ایجاد بازارهای روز در واقع تمرکز بخشیدن به فعالیتهای تجاری- خدماتی است که این تمرکز باعث سهولت دسترسی مصرفکنندگان و صرفهجویی در وقت آنها میشود. شهر تبریز به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور، در حال حاضر تنها دارای 5 بازار روز است که مناطق 3 و 4 آن، فاقد این نوع از خدمات شهری هستند. از این رو، فراهم نمودن دسترسی مناسب شهروندانِ مناطق 3 و 4 شهر تبریز به بازارهای روز محلهای، هدف اصلی این تحقیق است. بدین منظور در ابتدا تعداد بازارهای روز مورد نیاز برآورد گردید. مجموع جمعیت مناطق 3 و 4 در سال 1385، 639106 نفر است که با در نظر گرفتن آستانهی جمعیتی 40000 نفر، تعداد بازارهای روز مورد نیاز در وضع موجود، 16 بازار و در سال 1400، تعداد 20 بازار خواهد بود. جهت مکانیابی بازارها، کلیهی اراضی بایر و فاقد کاربری در مناطق 3 و 4، مشخص گردید؛ ولیکن، با منظور نمودن آستانهی جمعیتی مذکور، اراضی بایر با مساحت 6000 مترمربع، مدنظر قرار گرفت. این اراضی با استفاده از نرمافزار Arc View تعیین گردید که 104 قطعه زمین است. پس از غربالگری اولیه، اراضی انتخابی با استفاده از روش AHP و بهرهگیری از نرمافزار Expert Choice و بر اساس معیارهای اندازه (مساحت زمین)، شیب، شکل زمین، دسترسی، تراکم جمعیت، پتانسیل پارکینگ، سازگاری و قیمت زمین مورد تحلیل مقایسهای و رتبهبندی قرار گرفتند و در نهایت، پس از منطقهبندی قراردادی محدودهی مورد مطالعه، تعداد 20 قطعه زمین جهت احداث بازار روز مشخص گردید.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications