• Home
  • Dr. Ghanbaran

    List of Articles Dr. Ghanbaran


  • Article

    1 - Semantic Factors: Students’ Sense of Belonging to Outdoor School Spaces
    International Journal of Architecture and Urban Development , Issue 5 , Year , Autumn 2016
    School is an environment which brings out students’ hidden talents. Paying attention to an appropriate context and environment has a huge impact on achieving this goal. The purpose of this study was to determine and evaluate semantic factors provided by experts in More
    School is an environment which brings out students’ hidden talents. Paying attention to an appropriate context and environment has a huge impact on achieving this goal. The purpose of this study was to determine and evaluate semantic factors provided by experts influence students’ sense of belonging at high school students in terms of Iranian experts. To this end, firstly data were collected through the library study along with preparation of hierarchal semantic factors, affecting the sense of belonging. After preparing the paired comparison questionnaires, the feedback from a number of experts was taken. Data were assessed by Analytical Hierarchy Process (AHP) and Expert Choice11 software. The results of the study showed that the factors related to meaning induced by environment are the most effective ones. In fact, semantic factors which are effective in the relationship of students with their feelings and perceptions have the greatest influence in increasing their belonging to school. Based on the results of the sub-categories, legibility, "evoking memories in the environment" and "Possibility of controlling territories for students," are respectively recognized as the most important factors in creating children’s sense of belonging to the school yard. Factors such as age and gender of the student are less effective than other factors in making sense of belonging. Manuscript profile

  • Article

    2 - آموزه هایی از طبیعت در طراحی معماری
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 9 , Year , Winter 2012
    امروزه علوم نظری بر شیوه های تحلیل علوم تجربی استوار است. در حقیقت، علوم برخاسته از قوانین طبیعت، همچون فیزیک، زیست شناسی و ... مبنای علوم و هنرهایی مانند معماری شده اند. بسیاری از معماران جدید، بخصوص پیروان دیدگاه هایی همچون آشوب و فراکتال، از علوم تجربی و طبیعی استنتا More
    امروزه علوم نظری بر شیوه های تحلیل علوم تجربی استوار است. در حقیقت، علوم برخاسته از قوانین طبیعت، همچون فیزیک، زیست شناسی و ... مبنای علوم و هنرهایی مانند معماری شده اند. بسیاری از معماران جدید، بخصوص پیروان دیدگاه هایی همچون آشوب و فراکتال، از علوم تجربی و طبیعی استنتاج معماری می کنند، لذا باید واسطه هایی پیدا کرد تا جزئیات علوم تجربی را کلی کنند و کلیات را در جزئیات معماری بیاورند. برای یافتن این واسطه ها باید سیر از جزء به کل و ازکلیات به جزئیات در معماری انجام شود. نتایج طبیعت نباید مستقیما در معماری طرح شود، بلکه در معماری باید به برداشت هایی کلی از علوم و قوانین طبیعت ارجاع کرد. فرایند از جزء به کل و از کل به جزء در خلق معماری، اگر با اصول بر گرفته از آموزه های طبیعت توام باشد، نتایج پایداری را در محصولات معماری به وجود خواهد آورد که در این مقاله به پژوهش در باب آن ها پرداخته شده است. شناخت دیدگاه های دینی، عرفانی، فلسفی و کاربردی نسبت به طبیعت مبتدای تحقیق در این مقاله است و با جستجوی رازها و اصول ماندگاری پدیده های طبیعت، سعی در عرضه ی اصول ماندگار آن که منجر به پایداری در تولیدات معماری می گردد، شده است تا این مهم حتی الامکان به آموزش پایدار در معماری منتج گردد. Manuscript profile