• Home
  • سید علیرضا میرزاحسینی

    List of Articles سید علیرضا میرزاحسینی


  • Article

    1 - ارزیابی میزان آلاینده های گازی و ذرات معلق هوا در پایانه های درون شهری شرکت واحد اتوبوسرانی تهران
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 12 , Year , Winter 2021
    زمینه و هدف : پایانه های اتوبوس نقش کلیدی در سامانه حمل و نقل عمومی کلان شهرها دارد. کیفیت هوا و آلاینده های موجود در محیط پایانه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا روزانه افراد زیادی در این محل توقف و تردد کرده و هوای آن را تنفس می کنند، لذا بررسی، شناسایی و تعیین میزا More
    زمینه و هدف : پایانه های اتوبوس نقش کلیدی در سامانه حمل و نقل عمومی کلان شهرها دارد. کیفیت هوا و آلاینده های موجود در محیط پایانه از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا روزانه افراد زیادی در این محل توقف و تردد کرده و هوای آن را تنفس می کنند، لذا بررسی، شناسایی و تعیین میزان آلاینده های تولید شده در هوای این اماکن گامی اساسی در مدیریت و کنترل آلودگی هوای آن می باشد.این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بوده و هدف آن سنجش و تعیین میزان غلظت ذرات معلق PM10 ،PM2.5 ، PM1 و گازهایNO2 ، SO2 ، CO، HC در هوای آزاد شش پایانه مهم و پر ترافیک کلان شهر تهران می باشد.روش بررسی : از دستگاه پرتابل Met One برای سنجش ذرات معلق و دستگاه Aeroqual برای سنجش گازها در مدت یک سال از پاییز 94 لغایت تابستان 95 استفاده شد ، نمونه ها با استفاده از نرم افزار SPSS ،EXEL تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتیجه این تحقیق نشان داد، بیش ترین میزان غلظت ذرات معلق PM1با میانگین 20/1 میکرو گرم بر مترمکعب، PM2/5با میانگین 72/6 میکروگرم بر مترمکعب ،PM10 با میانگین 23/100 میکروگرم بر متر مکعب، میزان غلظت گاز CO با میانگینغلظت ppm 95/6 ، NO2 با میانگین غلظت ppm 05/0 ، SO2 با میانگین ppm 05/0 ، HC ، با میانگین ppm 56/2 در فصل زمستان وجود دارد.بحث و نتیجه گیری : از دلایل افزایش آلاینده ها می توان به پایین بودن دما، عدم وزش باد، وارونگی هوا، موقعیت نامناسب قرار گیری پایانه ، منابع آلاینده اطراف و نوع سوخت و تکنولوژی به کار رفته در اتوبوس ها اشاره کرد. با استفاده از نتایج این تحقیق می توان در تدوین راه کارهای مدیریتی مناسب جهت کنترل و کاهش آلاینده های هوا با هدف بهبود سیستم در این اماکن بهره گرفت. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی و ارزیابی کیفیت هوا در حومه فرودگاه مهرآباد
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 5 , Year , Autumn 2019
    زمینه و هدف: آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته محسوب می شود به طوری که هزینه های ناشی از آن بخش مهمی از تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت هوای حومه فرودگاه مهرآباد صورت گرفت. روش ب More
    زمینه و هدف: آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات مهم کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته محسوب می شود به طوری که هزینه های ناشی از آن بخش مهمی از تولید ناخالص ملی کشورها را به خود اختصاص می دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت هوای حومه فرودگاه مهرآباد صورت گرفت. روش بررسی: در این مطالعه مقطعی،آلاینده های CO,TSP,TVOC,NOX اطراف فرودگاه مهرآباد تهران (منطقه 9) اندازه گیری شدند. با توجه به جهت باد غالب(غرب به شرق) در شهر تهران یک ایستگاه در مناطق مسکونی، دو ایستگاه در مجاور فرودگاه، یک ایستگاه به عنوان نماینده فرودگاه و یک ایستگاه به عنوان نماینده منطقه پرترافیک جهت پایش یکساله انتخاب گردید. برای اندازه گیری آلاینده از دستگاه های LSI-Babuc/A، Dust Trak TSI و Phocheck + 5000 استفاده شد. اندازه گیری ها به صورت ماهیانه انجام و داده ها با SPSS 21 مورد آنالیز قرار گرفتند. یافته ها: غلظت همه آلاینده ها به جز دی اکسید نیتروژن در مجاورت فرودگاه بیش تر از سایر ایستگاه ها بود. نتایج آزمون کروسکال ـ والیس نشان داد که بین غلظت آلاینده ها در ضلع شمالی فرودگاه و سایر ایستگاه ها، اختلاف معناداری وجود دارد (05/ 0> P). این اختلاف برای غلظت NO2 در ایستگاه های مختلف معنادار نبود (05/ 0< P). میانگین غلظت ذراتPM10،PM2.5، مونوکسید کربن و آلاینده های آلی فرار در ضلع شمالی فرودگاه با تمامی ایستگاه های موجود دارای اختلاف معنی داری است (001/0> P) . بحث و نتیجه گیری: غلظت اغلب آلاینده در مجاورت فرودگاه بیش تر از مناطق مسکونی و پرترافیک بود و به نظر فرودگاه می تواند به عنوان یکی از منابع احتمالی آلودگی مورد توجه قرار داد. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک به روش FMEA در مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه دولتی منطقه 8 تهران
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 1 , Year , Summer 2018
    زمینه و هدف: شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک در مدارس می تواند اقدامی مؤثر و سنجیده در بهبود سلامت و پیشرفت دانش آموزان به خصوص در مقطع دبستان باشد. روش تحقیق: در این پژوهش از ترکیب دو روش ارزیابی ریسک FMEA & William Fine به صورت سه عاملی (شدت اثر، احتمال وقوع و میزان More
    زمینه و هدف: شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک در مدارس می تواند اقدامی مؤثر و سنجیده در بهبود سلامت و پیشرفت دانش آموزان به خصوص در مقطع دبستان باشد. روش تحقیق: در این پژوهش از ترکیب دو روش ارزیابی ریسک FMEA & William Fine به صورت سه عاملی (شدت اثر، احتمال وقوع و میزان مواجهه) استفاده شد. پس از شناسایی فعالیت ها، از طریق بازدید، مشاهده و مصاحبه با افراد مسوول و دانش آموزان، خطرات بالقوه شناسایی و سپس با توجه به شدت اثر، احتمال وقوع پیامدها و میزان مواجهه، ارزیابی و طبقه بندی خطرات انجام شد. یافته ها: در این پژوهش در مجموع ریسک های ایمنی و بهداشتی در دختران در سطوح مختلف H، M و L به ترتیب 4، 15 و 39 و در پسران، H، M و L به ترتیب 5، 16 و 35 بوده است که با انجام اقدات کنترلی پیشنهاد شده و ارزیابی مجدد ریسک ها، مجموع ریسک های ایمنی و بهداشتی در سطوح مختلف در دختران، H، M و L به ترتیب2، 6 و 50 و در پسران، H، M و L به ترتیب 2، 7 و 47 تغییر کرد. که تعداد ریسک های (H و M) بعد از انجام اقدامات کنترلی به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. بحث و نتیجه گیری: خطرات شناسایی شده در هر دو جنس در بیش تر موارد مشابه بود اما از نظر شدت خطر با توجه به جنسیت دانش آموزان در پسران بیش تر بوده است که از دلایل بالا بودن آن می توان به میزان فعالیت بدنی بیش تر، اعتماد داشتن به مهارت های فردی و انجام رفتارهای پر خطر و ناچیز شمردن خطرات بدنی اشاره کرد. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارزش‌‌گذاری اقتصادی هزینه‌‌ها و منافع ویروس کرونا بر سلامت جامعه و آلودگی هوا (مطالعه موردی: شهر تهران)
    Sustainability, Development & Environment , Issue 13 , Year , Summer 2024
    زمینه و هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی پژوهش‌های علمی مرتبط با آلودگی هوا و مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا و هزینه‌های ناشی از مرگ زودرس افراد و ‌‌‌‌سال‌های از دست رفته عمر می‌باشد. روش بررسی:‌‌‌‌ روش پژوهش حاضر مطالعه مروری است. جامعه آماری پژوهش تمام مطالعات انجام شده موج More
    زمینه و هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی پژوهش‌های علمی مرتبط با آلودگی هوا و مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا و هزینه‌های ناشی از مرگ زودرس افراد و ‌‌‌‌سال‌های از دست رفته عمر می‌باشد. روش بررسی:‌‌‌‌ روش پژوهش حاضر مطالعه مروری است. جامعه آماری پژوهش تمام مطالعات انجام شده موجود در پایگاه‌های علمی بین المللی و ملی بر اساس شاخص (DALY) و رابطه آن با ذرات آلاینده با تاکید بر آلاینده ذرات معلق با قطر 5/2 میکرون (PM2.5) ، همچنین میزان اثرگذاری آلودگی هوا بر ویروس COVID-19 و میزان تمایل به پرداخت (WTP) آنها در ایران و جهان است. یافته‌های پژوهش با استفاده از تکنیک کدگذاری بر اساس کلید واژه‌های آلودگی هوا، ارزش‌گذاری مشروط،‌‌‌‌ ‌‌‌‌سال‌های عمر از دست رفته (DALY) و‌‌‌‌ COVID-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌‌ها: بررسی مطالعات بار بیماری‌های محیطی نشان دهنده سهم عوامل خطرزای محیطی از جمله‌‌‌‌ PM2.5 هوای آزاد بر حسب شاخص تعداد ‌‌‌‌سال‌های از دست رفته به واسطه مرگ یا ناتوانی (DALY‌‌‌‌ ) بوده است. همچنین بیشتر مطالعات در مورد تحلیل‌های آماری بر غلظت اندازه گیری شده برای آلاینده PM2.5‌‌‌‌ و داده‌های ابتلا و مرگ ناشی از COVID-19‌‌‌‌ در کشورهای مختلف می‌باشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعات نشان دهنده همبستگی قوی و معنادار بین غلظت آلاینده PM2.5‌‌‌‌ و نرخ ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا است. این امر نشان می‌دهد که با کنترل غلظت آلاینده‌های ‌‌‌‌می‌شود نرخ ابتلا و مرگ ناشی از ویروس کرونا را کاهش داد. Manuscript profile

  • Article

    5 - Risk Assessment of Heavy Metal in Ambient Air (Case Study : Ahvaz,Iran)
    Anthropogenic Pollution , Issue 1 , Year , Spring 2020
    Abstract: Particulate Matter (PM) is the primary culprit behind reduced air quality in urban areas. Although PM consists of various compounds, heavy metals are essential constituents because of their harmful effects on human health. The purpose of this study was to dete More
    Abstract: Particulate Matter (PM) is the primary culprit behind reduced air quality in urban areas. Although PM consists of various compounds, heavy metals are essential constituents because of their harmful effects on human health. The purpose of this study was to determine heavy metals concentrations in atmospheric PM10 in ambient air of Ahvaz, Iran. and also assessing their health risk on the resident of Ahvaz. In 2010, the World Health Organization named Ahvaz as the world's most polluted city. Ambient air was sampled at five locations around the city in winter 2018 and summer 2019 to measure PM10 according to ASTM; D4096 Standard. Further, the air sampling filters were analyzed by the acid digestion method and atomic emission spectroscopy to determine the concentration of 8 heavy metals in the particulates—namely Cu, As, Ni, Pb, Cd, Fe, Zn, and Cr. The PM10 concentrations in ambient air ranged from 22.335 to 463.36μg/m3. The lowest concentration was observed at Station 3 northeast of the city in winter and the highest at Station 1 in the city center in the summer. The IRIS method was used in accordance with the EPA Guidelines for risk assessment. The results of non-carcinogenic risk assessment indicated that HQ is greater than 1 for long-term hazard and less than 1 for short-term hazard. As for carcinogenic risk assessment, the lifetime risk of developing or dying from cancer is 519 per 1 million among the residents of Ahvaz, which exceeds the permissible limits according to most standards—that state some figure between 1 and 100 per 1 million. Manuscript profile

  • Article

    6 - Investigation Benzene emission from Gas Stations in Tehran’s 22 Districts and its Modeling in Regions with the Highest Emission Levels
    Anthropogenic Pollution , Issue 1 , Year , Winter 2021
    Volatile organic compounds including benzene that are produced in industrial activities, especially those emitted from gas stations, can have undesirable effects on the environment and human health. TANKS 4.09 d software was used to calculate benzene emissions from gaso More
    Volatile organic compounds including benzene that are produced in industrial activities, especially those emitted from gas stations, can have undesirable effects on the environment and human health. TANKS 4.09 d software was used to calculate benzene emissions from gasoline storage tanks in gas stations throughout the 22 Districts in Tehran. Benzene emissions 1.5 m above the ground was modeled for a 12-month statistical period (2018) using AERMOD. Based on the results of emissions, the maps of benzene dispersion and comparison with the number of loading, storage capacity and numbers of storage tanks and active nozzles, In this study, it was identified that benzene emissions have increased due to lack of proportionality between gasoline storage capacity and demand for it and the concentration of gas stations at specific sites without observance of the suitable distance between them. The highest concentration of benzene emissions was recorded in Districts 4,2,15 and 1 (0.143, 0.128, 0.121, 0.118 gr/s respectively) and the lowest in Districts 17 and 14 (0.008, 0.03 gr/s respectively).In heavy traffic Districts, the number of loading and hence benzene emissions have increased due to the high demand for gasoline, the disproportionality between storage capacity and consumer demand for gasoline, and the small number of gas stations. In light traffic Districts, benzene emissions have increased because of the low demand for gasoline, the lack of proportionality between storage capacity and demand for gasoline, and the large number of gas stations that leads to gasoline storage in excess of the demand for it. Manuscript profile

  • Article

    7 - Evaluation of blood parameters changes of mice exposed to long-term Wi-Fi waves as a major environmental pollutants
    Anthropogenic Pollution , Issue 500 , Year 1 , Winter 2050
    As the world entered the industrial era, the nature of environmental threats and dangers posed by technology also have gone through fundamental changes. One of these environmental pollutants is the propagation of waves with different wavelengths in the environment. In t More
    As the world entered the industrial era, the nature of environmental threats and dangers posed by technology also have gone through fundamental changes. One of these environmental pollutants is the propagation of waves with different wavelengths in the environment. In this study, we aimed to investigate the effect of 2.45 GHz microwaves on blood biomarkers of mice. In this study, 80 immature male BALB/c mice were used. According to the inclusion criteria, 72 mice were included in the study. Mice were divided into two groups (control group=24 mice, exposed group=48 mice). Exposed groups were divided into two subgroups of 24 (groups A and B). Subgroup A was exposed to a simple modem without antenna and subgroup B was exposed to a modem with two antennas. In the first phase of the study, mice were exposed daily for 60 minutes for 90 days and in the second phase for 8 hours daily for 90 days. Blood samples were taken on days 90 and 180. Data analysis was done by SPSS software version 25 (P value<0.05). This study shows that blood cells are affected by long-term exposure to Wi-Fi waves by decrease in number and volume. Furthermore, no significant difference was observed between the blood parameters of the two groups exposed to different modems which vary in the number antennas. The results showed that the highest effect of Wi-Fi waves was on the following blood factors, respectively PLT, RBC, HCT, HGB, and WBC. Manuscript profile