• Home
  • وحید شرفی

    List of Articles وحید شرفی


  • Article

    1 - فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 5 , Year , Winter 2024
    هدف: رشد سریع عمل­های زیبایی در ایران مسئله­ای است که اکثر خانواده­ها با این موضوع درگیر هستند و نکته­ی قابل تامل این است که این عمل­ها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام می­شود؛  از این­رو More
    هدف: رشد سریع عمل­های زیبایی در ایران مسئله­ای است که اکثر خانواده­ها با این موضوع درگیر هستند و نکته­ی قابل تامل این است که این عمل­ها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام می­شود؛  از این­رو هدف انجام پژوهش، فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی است. روش­: پژوهش حاضر از نظر روش، جز تحقیقات کیفی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، از نظرهدف، کاربردی، از نظر پارادایم، تفسیرگرایی و روش تجزیه وتحلیل آن، پدیدارشناسی کلایزی می­باشد. جامعه آماری پژوهش، زنان اصفهانی25-35 ساله هستند که مصرف نمایشی در حوزه خدمات عمل های زیبایی را تجربه کرده­اند. برای انتخاب مشارکت­کنندگان از شیوه نمونه­گیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و با پیروی از قاعده اشباع نظری با 20 نفر مصاحبه شد. ابزارگردآوری داده­ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق است. روایی و پایایی یافته­های پژوهش با استفاده از شیوه­هایی همچون پرانتزگذاری، مراجعه مجدد به مشارکت­کنندگان و چک کردن تم­های پژوهش با پژوهشگران خبره دانشگاهی بررسی شد. یافته­ها: یافته­های این پژوهش، در26 تم کلی دسته­­بندی شدند که عبارتنداز  فشارخانواده، جو متظاهرانه خویشاوندی، فشارگروهی دوستان، تاثیرگروه­ مرجع، انتظارات جنس­مخالف، داشتن سبک زندگی شیک، بهبود تعاملات، بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی، دغدغه ­زناشویی، جونمایشی در دانشگاه، جهت­گیری جامعه به سمت خدمات زیبایی، پیروی از مد، الزام شغلی، تسریع در امور اداری شخصی، بازاریابی بهتر محصولات، کسب پرستیژ اجتماعی، نمایش توان اقتصادی بالا، گرفتن امتیازات مالی، آرزوها و آمال کودکی، تجویز رمال، کمال­گرایی، شخصیت سلطه­جو، فرار از طعنه و تمسخردیگران،  درمان عزت نفس پایین، هیجان خواهی بالا و اختلال­های شخصیتی- روانی. نتایج: ایران در حوزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از کشورهای پیشگام جهان شناخته می­شود که  بیانگر جهت­گیری جامعه به سوی خدمات عمل های زیبایی می­باشد؛ از اینرو نتایج این پژوهش می تواند راهنمای مناسبی برای متولیان فرهنگ جامعه برای مدیریت بهتر فرهنگ مصرف نمایشی در حوزه خدمات جراحی زیبایی باشد. Manuscript profile