• Home
  • حسین معینی

    List of Articles حسین معینی


  • Article

    1 - شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 4 , Year , Winter 2020
    یکی از پدیده هایی که امروزه به صورت امری فراگیر درآمده و درگیری ذهنی بالایی برای زنان و جوانان ایجاد کرده، مدگرایی است. بدین جهت، هدف از انجام این پژوهش شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش از نظر روش اجرا، کیفی، از بعد هدف، More
    یکی از پدیده هایی که امروزه به صورت امری فراگیر درآمده و درگیری ذهنی بالایی برای زنان و جوانان ایجاد کرده، مدگرایی است. بدین جهت، هدف از انجام این پژوهش شناسایی علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد است. پژوهش از نظر روش اجرا، کیفی، از بعد هدف، بنیادی و روش مورد استفاده، نظریه داده‌بنیاد است. جامعه آماری تحقیق تعداد30622 نفر از دانشجویان خانم دارای سن 30-18 سال ساکن شهرهای خرم‌آباد می‌باشد. که با استفاده از روش نمونه‌گیری نظری، در این پژوهش پاسخ‌های دریافتی پس از مصاحبه تعداد نمونه با 24 نفر به اشباع رسید. در تئوری داده بنیاد از رهیافت نظام‌‌مند که با اثر استراوس و کوربین شناخته می‌ شود، درواقع کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده گردیده است. برای دستیابی به روایی و پایایی این پژوهش، توافق بین دو کدگذار(دانشجو و استاد راهنما) وجود داشته و نیز نتایج این تحقیق را به افراد با شرایط مشابه؛ یعنی دانشجویان خانم جوان دیگر نیز تعمیم داد. نتایج مقاله نشان داد که رفتارهای رقابتی، عوامل اجتماعی، تأیید و تحسین دیگران، تعلق و تأثیرات گروه‌ها، مدگرایی برای لذت بردن، خصوصیات روان‌شناختی، درگیری ذهنی با مد، کمبودها، عوامل موقعیتی، نمایش قدرت، فرهنگ و سبک زندگی، ایده‌آل‌گرایی، برندگرایی و عوامل بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی بر مدگرایی مؤثر بوده که این عوامل در 5 دسته شرایط محوری، علی، زمینه‌ای، مداخله‌گر و راهبردی و همچنین پیامدهای مدگرایی دسته بندی و در نهایت مدل علل و پیامدهای گرایش زنان به مد با استفاده از نظریه داده بنیاد ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    2 - فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 5 , Year , Winter 2024
    هدف: رشد سریع عمل­های زیبایی در ایران مسئله­ای است که اکثر خانواده­ها با این موضوع درگیر هستند و نکته­ی قابل تامل این است که این عمل­ها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام می­شود؛  از این­رو More
    هدف: رشد سریع عمل­های زیبایی در ایران مسئله­ای است که اکثر خانواده­ها با این موضوع درگیر هستند و نکته­ی قابل تامل این است که این عمل­ها گاه غیر ضروری و بر اثر فشارهای محیطی و برای نمایش بهتر خود انجام می­شود؛  از این­رو هدف انجام پژوهش، فهم پدیدارشناسانه تجربه زیسته زنان در مصرف نمایشی است. روش­: پژوهش حاضر از نظر روش، جز تحقیقات کیفی، ازنظر رویکرد، اکتشافی، از نظرهدف، کاربردی، از نظر پارادایم، تفسیرگرایی و روش تجزیه وتحلیل آن، پدیدارشناسی کلایزی می­باشد. جامعه آماری پژوهش، زنان اصفهانی25-35 ساله هستند که مصرف نمایشی در حوزه خدمات عمل های زیبایی را تجربه کرده­اند. برای انتخاب مشارکت­کنندگان از شیوه نمونه­گیری هدفمند قضاوتی استفاده شد و با پیروی از قاعده اشباع نظری با 20 نفر مصاحبه شد. ابزارگردآوری داده­ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته عمیق است. روایی و پایایی یافته­های پژوهش با استفاده از شیوه­هایی همچون پرانتزگذاری، مراجعه مجدد به مشارکت­کنندگان و چک کردن تم­های پژوهش با پژوهشگران خبره دانشگاهی بررسی شد. یافته­ها: یافته­های این پژوهش، در26 تم کلی دسته­­بندی شدند که عبارتنداز  فشارخانواده، جو متظاهرانه خویشاوندی، فشارگروهی دوستان، تاثیرگروه­ مرجع، انتظارات جنس­مخالف، داشتن سبک زندگی شیک، بهبود تعاملات، بمباران تبلیغاتی در فضای مجازی، دغدغه ­زناشویی، جونمایشی در دانشگاه، جهت­گیری جامعه به سمت خدمات زیبایی، پیروی از مد، الزام شغلی، تسریع در امور اداری شخصی، بازاریابی بهتر محصولات، کسب پرستیژ اجتماعی، نمایش توان اقتصادی بالا، گرفتن امتیازات مالی، آرزوها و آمال کودکی، تجویز رمال، کمال­گرایی، شخصیت سلطه­جو، فرار از طعنه و تمسخردیگران،  درمان عزت نفس پایین، هیجان خواهی بالا و اختلال­های شخصیتی- روانی. نتایج: ایران در حوزه جراحی زیبایی به عنوان یکی از کشورهای پیشگام جهان شناخته می­شود که  بیانگر جهت­گیری جامعه به سوی خدمات عمل های زیبایی می­باشد؛ از اینرو نتایج این پژوهش می تواند راهنمای مناسبی برای متولیان فرهنگ جامعه برای مدیریت بهتر فرهنگ مصرف نمایشی در حوزه خدمات جراحی زیبایی باشد. Manuscript profile