-
Article
1 - طراحی الگوی مفهومی مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی در کارکنان شهرداریPublic Policy In Administration , Issue 41 , Year , Summer 2021زمینه: سلامت سازمانی به منظور سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دستیابی به اهداف سازمان بکار برده شد. سلامت سازمانی یکی از نشانه های کامیابی مدیریت در عمل به وظایف مطرح شد. پیاده سازی مدیریت کوانتومی در سازمان به سازمانی منجر می گردد که در حا Moreزمینه: سلامت سازمانی به منظور سازگاری سازمان با محیط خود، ایجاد هماهنگی میان اعضای سازمان و دستیابی به اهداف سازمان بکار برده شد. سلامت سازمانی یکی از نشانه های کامیابی مدیریت در عمل به وظایف مطرح شد. پیاده سازی مدیریت کوانتومی در سازمان به سازمانی منجر می گردد که در حال تغییر مداوم، چابک و بدون مرز بوده و در آن نوآوری و اطلاعات آزادانه در جریان باشد. هدف: هدف پژوهش حاضرتدوین الگوی مفهومی مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی بود. روش تحقیق: پژوهش حاضرکیفی بوده که با استفاده از راهبرد مبتنی بر نظریه داده بنیاد انجام شد. از اینرو محقق بر آن است با در نظر گرفتن مفاهیم نامبرده شده و بررسی پژوهشهای همراستا و استخراج معیارهای مؤثر بر مدل سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی بپردازد. در این بخش ار تحلیل محتوای قرار دادی که از روش های کیفی است بهره برداری شده است. ب یافته ها: نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحله کدگذاری انتخابی، کدگذاری محوری وکدگذاری باز است که یافتههای پژوهش را در چارچوب مدل پارادایمی شامل:عوامل ساختاری (حمایت سازمانی، آموزش، سبک رهبری، ارتباطات، اهداف و چشمانداز سازمان، تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی و مشارکت) عوامل شغلی (ابعاد تفویض اختیار و واگذاری مسئولیت، دسترسی به اطلاعات، حیطه کنترل، کار تیمی، معنیداری شغل و غنیسازی شغلی) عوامل فردی (کفایت نفس، خود تعیینی (حق انتخاب)، مؤثر بودن و ویژگیهای فردی، جنسیت و نژاد، کانون کنترل و عزت نفس) تحلیل کرده است. نتیجه گیری: در این پژوهش از تحلیل نتایج مصاحبه های نخبگان 175 کد، 59 طبقه اولیه، 18 زیر طبقه و 3 طبقه اصلی استخراج شد که در نهایت مدل پارادایمی سلامت سازمانی مبتنی بر مدیریت کوانتومی در کارکنان شهرداری با توجه به تحلیل مصاحبه ها ترسیم گردید. Manuscript profile -
Article
2 - Explaining an Organizational Agility Development ModelJournal of System Management , Issue 2 , Year , Spring 2019Nowadays, organizational agility is a subject that its study has a significant impact on the growth and improvement of organizations. The present research is carried out in order to design and explain an organizational agility development model for the North Khorasan pr MoreNowadays, organizational agility is a subject that its study has a significant impact on the growth and improvement of organizations. The present research is carried out in order to design and explain an organizational agility development model for the North Khorasan province's organization of education. Present research in terms of purpose is applied and in terms of methodology is descriptive-exploratory. According to the theoretical hypotheses explained in the research, organizational, strategic, human, and technological factors were identified in this research as the factors explaining the organizational agility development model for the North Khorasan province's organization of education. In order to explain the research model, a standard questionnaire, developed by Sharifi and Zhang (2001), was used. The Cochran formula was used to determine the sample size and the sampling method was stratified random sampling. To analyze data, descriptive and inferential statistics methods were used so that in the inferential part, confirmatory and exploratory factor analysis tests using SPSS and LISREL were used. The results obtained from the statistical analysis at the descriptive level demonstrated that average of organizational agility, human, organizational and strategic factors are greater than the average level and average of technological factors is at the average level. At the inferential level, which used confirmatory factor analysis, the results indicated that organizational, human, strategic, and technological factors are influential on the organizational agility development. Thus, this study develops an organizational agility model based on the aforementioned factors Manuscript profile -
Article
3 - Designing a Comprehensive Human Resources Model Based on ISO34000 StandardJournal of System Management , Issue 2 , Year , Winter 2020The aim of this study is to present a comprehensive human resources model based on ISO34000 standard at Khorasan Razavi Electricity Distribution Company. This study is mixed, sequential exploratory, and applied. The qualitative population was the experienced and scienti MoreThe aim of this study is to present a comprehensive human resources model based on ISO34000 standard at Khorasan Razavi Electricity Distribution Company. This study is mixed, sequential exploratory, and applied. The qualitative population was the experienced and scientific experts. The quantitative population was 153 managers, deputies and experts responsible for the electricity company selected with convenient random sampling method and a researcher made tool on human resources and based on ISO34000 standard in 2018-2019. In the qualitative section, open coding was used to analyze the texts to develop human resources indices based on ISO34000 standard. The results show four main components have a positive and direct impact on human resources. Manuscript profile -
Article
4 - مؤلفه ها و شاخص های منتورینگ همتا برای توسعه حرفه ای معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایتHuman Resources Excellence , Issue 4 , Year , Autumn 2023هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفههای منتورینگهمتا برای معلمان است که بین سال های 2014 تا 2023 میلادی در مجلات ع Moreهدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفههای منتورینگهمتا برای معلمان است که بین سال های 2014 تا 2023 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 30 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان در 6 بُعد و 18عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بُعد مؤلفههای فردی-شخصیتی(مشتمل بر عوامل؛ شخصیسازی، مدیریت فرآیند، انگیزش و علاقه و ویژگی شناختی)، بُعد اجتماعی-فرهنگی(مشتمل بر عوامل؛ توجه به فرهنگ یادگیری، ایجاد اجتماعات حرفهای و همکنشی مؤثر)، بُعد سازمانی(مشتمل بر عوامل؛ حمایت و پشتیبانی) و بعد مؤلفههای مشاورهای(مشتمل بر عوامل؛ مهارتهای ارتباطی، اخلاقمداری و نظارت بالینی)، مؤلفههای آموزشی (مشتمل بر عواملی چون؛ تخصص محوری، یادگیری مشارکتی، آموزش اصیل و فناوری آموزشی) و مؤلفههای پژوهشی (مشتمل بر عواملی چون؛ مهارتهای پژوهشی و تلفیق نظریه و عمل) است. Manuscript profile