• Home
  • مسلم چرابین

    List of Articles مسلم چرابین


  • Article

    1 - شناسایی شاخص‌های بهره‌وری مدیران ادارات آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی
    Educational Leadership & administration , Issue 5 , Year , Winter 1398
    این پژوهش باهدف شناسایی شاخص‌های بهره‌وری مدیران ادارات آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی انجام‌شده است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف توسعه ای و از نظر چگونگی گردآوری داده‌ها، آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل اساتید مدیریت آموزشی و خبرگان حوزه مدیریت بهره‌ More
    این پژوهش باهدف شناسایی شاخص‌های بهره‌وری مدیران ادارات آموزش‌وپرورش استان خراسان رضوی انجام‌شده است. پژوهش حاضر، ازنظر هدف توسعه ای و از نظر چگونگی گردآوری داده‌ها، آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی شامل اساتید مدیریت آموزشی و خبرگان حوزه مدیریت بهره‌وری بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 13 نفر به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در فاز کمّی پژوهش، جامعه آماری شامل مدیران ادارات آموزش ‌و پرورش استان خراسان رضوی بود که 48 نفر با روش نمونه‌گیری سرشماری به سوالات پاسخ دادند. برای جمع‌آوری اطلاعات از مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه پژوهش بر مبنای 4 مؤلفه و 90 گویه تنظیم شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کمی و کیفی، از تحلیل تماتیک و الگوریتم تحلیل مدل‌ها درروش Smart-PLS استفاده گردید. نتایج تحقیق منجر به شناسایی 4 شاخص عمده بهره وری مدیران آموزش و پرورش (فردی، مدیریتی، سازمانی و محیطی) و 20 مقوله شد. نتایج نشان داد شاخص بهره‌وری مدیران با شاخص فردی برابر 318/0، شاخص مدیریتی 340/0، شاخص سازمانی 208/0 و شاخص محیطی 201/0 می‌باشد و درنتیجه می‌توان گفت این شاخص‌ها بر بهره‌وری مدیران آموزش و پرورش تأثیر معنادار و مثبتی دارند. مدل نهایی پژوهش نیز از برازش مناسب برخوردار است. Manuscript profile

  • Article

    2 - Explaining an Organizational Agility Development Model
    Journal of System Management , Issue 2 , Year , Spring 2019
    Nowadays, organizational agility is a subject that its study has a significant impact on the growth and improvement of organizations. The present research is carried out in order to design and explain an organizational agility development model for the North Khorasan pr More
    Nowadays, organizational agility is a subject that its study has a significant impact on the growth and improvement of organizations. The present research is carried out in order to design and explain an organizational agility development model for the North Khorasan province's organization of education. Present research in terms of purpose is applied and in terms of methodology is descriptive-exploratory. According to the theoretical hypotheses explained in the research, organizational, strategic, human, and technological factors were identified in this research as the factors explaining the organizational agility development model for the North Khorasan province's organization of education. In order to explain the research model, a standard questionnaire, developed by Sharifi and Zhang (2001), was used. The Cochran formula was used to determine the sample size and the sampling method was stratified random sampling. To analyze data, descriptive and inferential statistics methods were used so that in the inferential part, confirmatory and exploratory factor analysis tests using SPSS and LISREL were used. The results obtained from the statistical analysis at the descriptive level demonstrated that average of organizational agility, human, organizational and strategic factors are greater than the average level and average of technological factors is at the average level. At the inferential level, which used confirmatory factor analysis, the results indicated that organizational, human, strategic, and technological factors are influential on the organizational agility development. Thus, this study develops an organizational agility model based on the aforementioned factors Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی مدل برنامه درسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
    Educational researches , Issue 5 , Year , Winter 2022
    چکیدهیکی از روش های طراحی مدل برنامه درسی، استفاده از شاخص های ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی از برنامه های موجود است. در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل میانجی بر اساس شاخص‌های فوق مدلی برای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتة علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تبیین More
    چکیدهیکی از روش های طراحی مدل برنامه درسی، استفاده از شاخص های ارزیابی کیفیت و اعتبارسنجی از برنامه های موجود است. در پژوهش حاضر، با استفاده از تحلیل میانجی بر اساس شاخص‌های فوق مدلی برای برنامة درسی دورة کارشناسی رشتة علوم تربیتی در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی تبیین و طراحی شده است. رویکرد پژوهش حاضر اکتشافی است و در زمره تحقیقات کاربردی طبقه بندی می شود و از روش ترکیبی (کمّی-کیفی) بهره گرفته است. همه اساتید مشغول به تدریس در رشته مذکور به عنوان جامعه آماری، طور تمام شمار انتخاب شده و با آنها مصاحبه انجام گرفت و در ادامه به پرسشنامه پاسخ دادند. اعتبار پرسشنامه مذکور توسط 8 تن از اساتید متخصص تأیید شد و ضریب پایایی آن برابر با 987/0 به دست آمد. داده های حاصل از پرسشنامه از طریق آزمون T یک نمونه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت‌ مدل برنامة درسی و مدل تحلیل میانجی از طریق نرم‌ افزار آموس طراحی شد. یافته‌های این تحقیق عبارتند از: تدوین و استانداردسازی 12 عامل، 33 ملاک و 211 نشانگر، طراحی مدل دوازده عاملی برنامه درسی، مشخص نمودن متغییرهای میانجی و نهایتا طراحی مدل تحلیل میانجی. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی الگوی ذهنی شایستگی مدیران راهبردی (مورد مطالعه: سازمان بهزیستی خراسان رضوی)
    Strategic Management Researches , Issue 1 , Year , Winter 2022
    از آنجا که فهرست استانداردی از شایستگی ها وجود ندارد، سازمان های مختلف، شرکت ها و موسسات، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان، همه بسته به شرایط و نیازهای خود، چارچوبی را برای شایستگی های مورد انتظار خود تعریف می کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوی ذهنی شایستگی مد More
    از آنجا که فهرست استانداردی از شایستگی ها وجود ندارد، سازمان های مختلف، شرکت ها و موسسات، وزارتخانه ها و نهادهای دولتی در سراسر جهان، همه بسته به شرایط و نیازهای خود، چارچوبی را برای شایستگی های مورد انتظار خود تعریف می کنند. هدف پژوهش حاضر شناسایی الگوی ذهنی شایستگی مدیران راهبردی سازمان بهزیستی است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی و از جهت داده های تحلیل شده از نوع ترکیبی (آمیخته) اکتشافی است. از آنجایی که هدف، شناخت الگوهای ذهنی خبرگان نسبت به شایستگی می باشد، روش کیو در بخش کیفی به کار گرفته شده است. مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی 15 نفر از خبرگان و اساتید دانشکده‌های مدیریت، مدیران و معاونان ارشد سازمان بهزیستی استان خراسان رضوی استان خراسان رضوی بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. مشارکت کنندگان تکمیل کننده جداول کیو، 12 نفر از اساتید برجسته رشته مدیریت در دانشگاه های استان خراسان رضوی می باشند که جداول مذکور در اختیار آنها قرار گرفت. در این پژوهش برای باورپذیری در بخش کیفی از درگیری طولانی‌مدت استفاده شده است. برای سنجش میزان اعتبار ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی از روایی صوری استفاده شد و پژوهشگر گزینه های کیو را به تأیید اساتید و خبرگان رسانده است. پایایی ابزار پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که نشان دهنده اعتماد بالای عبارات کیو و نتایج مرتب سازی آنها در نمودار کیو است. نتایج نشان داد که بیشترین اجماع بر عامل یک (شایستگی های راهبردی) به میزان 14.779 و کمترین اجماع بر عامل چهارم (شایستگی های رهبری) با 13.638 می باشد. لازم به ذکر است که شایستگی های فردی، در دسته بندی دیدگاه ها از رتبه دوم و شایستگی های سازمانی از رتبه سوم برخوردارد است. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی مؤلفه‌ های اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان
    The Journal of Modern Thoughts in Education , Issue 1 , Year , Autumn 2023
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ های اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخ More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مؤلفه‌ های اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی دانشگاه فرهنگیان صورت گرفت. از نظر هدف به صورت کاربردی و از نظر روش به صورت کیفی است که با استفاده از تکنیک گراندد تئوری (داده بنیاد) انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان، متخصصان و اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان استان‌ های خراسان بودند که 18 نفر از آن‌ ها به روش نمونه‌ گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین براساس اصل اشباع مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام شد. در این پژوهش ضرورت هر یک از مؤلفه‌ های مدل استخراج‌ شده برای اعتبار سنجی استاندارد های بین‌ المللی نظام ارزشیابی بررسی گردید و اطلاعات با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. یافته‌ ها بیانگر 3 کد اصلی استخراج شده بودند که کدها در 15 محور گروه‌ بندی ‌شدند. نتایج نشان دادند که تعداد 400 مورد به عنوان گره‌ های کد های بدون تکرار مشخص شدند که ترکیب آن ها براساس تشابهات مفهومی صورت گرفت. درنتیجه تعداد 141 گره (کد های مشترک) استخراج شد که با توجه به وجه اشتراک آن‌ ها در قالب 3 مؤلفه اصلی (مؤلفه‌ های درونی، اجرا، بیرونی) و 15 مؤلفه فرعی در قالب گره درختی شناسایی و دسته‌ بندی شدند. همچنین نتایج پژوهش حاضر با پیشینه آن سازگار بوده و نشان دادند که مدل پژوهش حاضر از سطح اعتبار قابل قبولی برخوردار است. Manuscript profile