• Home
  • روح الله رحمانی

    List of Articles روح الله رحمانی


  • Article

    1 - اثر ادراک تعامل اجتماعی مدیران بر کیفیت سود شرکت ها
    Journal of Capital Market Analysis , Issue 1 , Year , Summer 2022
    مدیران شایسته در کنار منابع مالی و فیزیکی، لازمه موفقیت شرکت‌ها هستند. شایستگی مدیران صرفاً به میزان دانش و مهارت‌های فنی آن‌ها نیست، بلکه ویژگی‌های روان‌شناختی و اجتماعی آن‌ها نقش به سزایی در شکل‌گیری شایستگی مدیران و موفقیت آن‌ها در مدیریت شرکت‌ها دارد. هدف این پژوهش More
    مدیران شایسته در کنار منابع مالی و فیزیکی، لازمه موفقیت شرکت‌ها هستند. شایستگی مدیران صرفاً به میزان دانش و مهارت‌های فنی آن‌ها نیست، بلکه ویژگی‌های روان‌شناختی و اجتماعی آن‌ها نقش به سزایی در شکل‌گیری شایستگی مدیران و موفقیت آن‌ها در مدیریت شرکت‌ها دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه میان ادراک اجتماعی مدیران و کیفیت سود شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران بین سال‌های 1393 تا 1398 است و نمونه موردبررسی شامل 134 شرکت می‌باشد. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش از رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم‌افزار EVIEWS استفاده شد. برای اندازه‌گیری ادراک تعامل اجتماعی از پرسش‌نامه طراحی شده توسط گلاس (1994) و برای اندازه‌گیری کیفیت سود از سری زمانی ویژگی‌های سود (پایداری و هموارسازی سود) استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه‌ها نشان داد ادراک تعامل اجتماعی مدیران رابطه معنادار و مثبتی با پایداری سود و رابطه معنادار و منفی با هموارسازی سود دارد که نشان‌دهنده رابطه مثبت ادراک تعامل اجتماعی باکیفیت سود می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - نقش میانجی انگیزش پیشرفت تحصیلی بر رابطه سازش یافتگی و کیفیت یادگیری دروس حسابداری
    فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش , Issue 5 , Year , Winter 1401
    یادگیری عمیق و پایدار، نیازمند محیط یادگیری ایمن و سالم است و توجه به فرآیندهای درهم تنیده‌ی هیجانی، انگیزشی، شناختی و اجتماعی در فرآیند یاددهی- یادگیری، حیاتی است. انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت یادگیری، دو مقوله‌ی مهم در این فرآیند است که از سازش‌یافتگی در محیط یادگیری More
    یادگیری عمیق و پایدار، نیازمند محیط یادگیری ایمن و سالم است و توجه به فرآیندهای درهم تنیده‌ی هیجانی، انگیزشی، شناختی و اجتماعی در فرآیند یاددهی- یادگیری، حیاتی است. انگیزش پیشرفت تحصیلی و کیفیت یادگیری، دو مقوله‌ی مهم در این فرآیند است که از سازش‌یافتگی در محیط یادگیری تأثیر می‌پذیرد. پژوهش حاضر، میانجی‌گری انگیزش پیشرفت تحصیلی را در اثر سازش‌یافتگی بر کیفیت یادگیری دروس حسابداری، مطالعه کرده‌است‌ که از نظر تقسیم‌بندی بر مبنای هدف، از نوع کاربردی و از نظر روش انجام تحقیق توصیفی- هم‌بستگی، پیمایشی ‌است. جامعه‌ی‌آماری تحقیق، دانش‌آموزان متوسطه‌ی دوم دختران ناحیه‌ی 4 آموزش و پرورش مشهد در سال نیم‌سال دوم تحصیلی 01- 1400 بوده‌است. در گزینش نمونه‌ها، مراجعه‌ی حضوری و در ادامه، روش مجازی اتخاذ شد. لذا، تعداد 165 نسخه در تجزیه و تحلیل، استفاده شدند. روایی ابزار تحقیق به شیوه‌ی روایی صوری، محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرارگرفت. ابزار تحقیق، پرسش‌نامه‌ی انگیزش تحصیلی صالحی (1393)، برگرفته از مطالعات هارتر (1981) و لپر و همکاران (2005)، با دو قطب انگیزش درونی (ذهنی) و انگیزش بیرونی (عینی)، پرسش‌نامه‌ی سازگاری دانش‌آموزان سین‌ها و سینگ (1993)؛ ترجمه‌ی ابوالفضل کرمی (1380) و پرسش‌نامه‌ی کیفیت یادگیری نیومن (1990)، برگرفته از مطالعه‌ی رحمانی آخکند (1389)، با روش مقیاس پنج گزینه‌ای لیکرت بوده‌است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از مدل‌یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Smart PLS استفاده‌شد. نتایج حکایت از آن داشته‌است که سازش‌یافتگی بر کیفیت یادگیری دروس حسابداری، مؤثر بوده و انگیزش پیشرفت تحصیلی در آن اثرگذاری، نقش میانجی‌گری کامل داشته‌است. Manuscript profile