• Home
  • مژگان محمدی نائینی

    List of Articles مژگان محمدی نائینی


  • Article

    1 - تبیین مولفه های اثربخشی مدارس دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
    Educational Leadership & administration , Issue 63 , Year , Spring 2024
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفه های اثربخشی مدارس دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ارائه الگوی مطلوب در استان قزوین انجام شده است. روش: روش تحقیق آمیخته (کمی،کیفی) است. در بعد کیفی، از روش اکتشافی و تحلیل مضمون استفاده شده است و ابزارهای آن، More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین مولفه های اثربخشی مدارس دوره ابتدایی بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برای ارائه الگوی مطلوب در استان قزوین انجام شده است. روش: روش تحقیق آمیخته (کمی،کیفی) است. در بعد کیفی، از روش اکتشافی و تحلیل مضمون استفاده شده است و ابزارهای آن، کدگذاری باز، نظری و انتخابی بود. جامعه آماری شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مصوبات اجرایی مدارس و برنامه درسی ملی می باشد. در بعد کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده که ابزارآن پرسشنامه بوده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظر کارشناسان و پایایی آن با آلفبای کرونباخ بررسی و مورد تایید قرار گرفت. با استفاده از روش طبقه ای نسبتی، 300 نفر از جامعه آماری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شد. از مدل اندازه ‎گیری تحلیل عاملی تاییدی در نرم‌‌افزار SPSS و از تحلیل مدل یابی معادلات ساختاری برای برآورد اعتبار الگوی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد میانگین مؤلفه های راهبری و مدیریت تربیتی 39/4، برنامه درسی 36/4، تربیت معلم و تأمین منابع انسانی 57/4، تأمین و تخصیص منابع مالی 68/4، تأمین فضا، تجهیزات و فن آوری 56/4، پژوهش و ارزشیابی 56/4 بیشتر از سطح متوسط 3 می‎باشد و دارای بار عاملی مناسب برای پیش بینی الگوی دستیابی به مدارس ابتدایی اثربخش بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‎باشند. نتیجه گیری: مدارس دوره ابتدایی جهت حرکت به سمت اثربخشی بیشتر نیازمند تغییر نگاه مدیریت و رهبری، محتوای برنامه درسی به روز و کارآمد و نیروی انسانی آموزش دیده می باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربخشی تربیت زیبایی‌شناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    Educational researches , Issue 1 , Year , Winter 2022
    این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تربیت زیبایی‌شناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی1400- 1399 انجام شد. روش پژوهش آن شبه آزمایشی در یک طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود و به شکل مطالعه موردی روی 60 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی د More
    این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی تربیت زیبایی‌شناختی بر تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی1400- 1399 انجام شد. روش پژوهش آن شبه آزمایشی در یک طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود و به شکل مطالعه موردی روی 60 نفر از دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم که به‌صورت تصادفی ـ خوشه‌ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید و بسته آموزشی تربیت زیبایی‌شناختی محقق ساخته نیز، طی 8 جلسه 90 دقیقه‌ای بر اساس رویکرد سازنده گرایی (E5) آموزش داده شد. ابزار اندازه‌گیری شامل دو پرسش‌نامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا(1994) و تدریس خلاق چائوهانگ(2005) بود. پایایی پرسش‌نامه تفکر انتقادی کالیفرنیا در این مطالعه 91/0 و پایایی پرسش‌نامه تدریس خلاق چائوهانگ، 89/0 برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایچ پژوهش نشان داد که بسته آموزشی تربیت زیبایی‌شناسی به طور معنی دار (با اطمینان 99 درصد) در بهبود تفکر انتقادی و تدریس‌خلاق دانشجو معلمان مؤثر بوده است. بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می‌توان تربیت زیبایی‌شناسی را به عنوان راهبردی مناسب و کارآمد برای بهبود تفکر انتقادی و تدریس خلاق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفت. Manuscript profile

  • Article

    3 - شناسائی مؤلفه های آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و طراحی مدل مطلوب
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 1 , Year , Autumn 2021
    هدف: این پژوهش با هدف شناسائی مؤلفههای آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و ارائهی مدلی مطلوب انجام شده است.روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش روش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعهی آماری در مرحله کیفی صاحبنظرانحوزهی آموزش متوسطه کشور و مدیران ارشد آموزش و پرورش بو More
    هدف: این پژوهش با هدف شناسائی مؤلفههای آموزش متوسطه پایدار در توسعه پایدار و ارائهی مدلی مطلوب انجام شده است.روش شناسی: روش تحقیق این پژوهش روش ترکیبی و از نوع اکتشافی متوالی است. جامعهی آماری در مرحله کیفی صاحبنظرانحوزهی آموزش متوسطه کشور و مدیران ارشد آموزش و پرورش بودند که به صورت هدفمند و از طریق روش نمونهگیری گلولهبرفی تعداد 12نفر به عنوان نمونه مشخص شد. همچنین جهت گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته، بررسی پیشینه نظریو تحقیقات پیشین به شیوهی همسوسازی استفاده شد. در مرحله کمّی و به دنبال مرحلهی کیفی با هدف اجرای پرسشنامه و تأییدمؤلفههای کیفی، جهت ارائهی مدل نهایی از جامعه آماری 300نفری، تعداد 170نفر به عنوان نمونهی آماری از طریق نمونه گیریطبقهای تصادفی و با استفاده از جدول کرجسی و مرگان استفاده شد. دادههای بدست آمده در بخش کمّی پژوهش با استفاده ازتحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتهها: یافتههای پژوهش در قالب یک مدل دارای 14بُعد اثرگذار شامل: مدیریت زیست محیطی، پایداری اجتماعی، پایداریآموزشی، پایداری سیاسی، پایداری مشارکتی، پاداری نهادی، آموزش توسعهای، پایداری محیطی، مدیریت پایدار، پایداری پژوهشی،پایداری اقتصادی، نظام نظارت و ارزیابی پایدار، نظام اداری و مالی پایدار و پایداری فرهنگی است.نتیجهگیری: آموزش پایداری همیشه با آموزش بهداشت محیط، که در آن رفتار انسان بر محیط زیست تأثیر میگذارد، ارتباط دارد،بنابراین محیطی سالم یا زیانآور برای شرایط بقا و همزیستی دربین موجودات زنده گوناگون روی کره زمین ایجاد میشود. Manuscript profile

  • Article

    4 - Designing and validating an integrated model of curriculum components and aesthetic training in higher education
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Spring 2022
    The present study aims to design and validate integrated pattern of curriculum patterns and aesthetics training in higher education system. The ultimate goal is to find aesthetics components, which can be used along with other curriculum components originated from human More
    The present study aims to design and validate integrated pattern of curriculum patterns and aesthetics training in higher education system. The ultimate goal is to find aesthetics components, which can be used along with other curriculum components originated from humanities in the university curriculum. The present research was conducted using a mixed method of exploratory type in particular qualitative-quantitative. Statistical population of the quantitative and qualitative sections involved state universities of Khoozestan province. Considering the participants’ experiences, attitudes and comprehension, qualitative research method (data-based theory strategy developed by Strauss and Corbin) was used in the first section. Correlation method was used in qualitative section, considering integration and correlation among the components and validation of the underlying pattern. The data were analyzed with the aid of MAXQAD qualitative analysis software based on Strauss and Corbin systematic problem solution in three stages of open, axial and selective coding. Moreover, Delfi’s method was used for unanimity of a group of experts in order to develop the main model of the present research study. The components obtained were used in developing the proposed pattern. Findings of the study indicated that art and aesthetics, as the two worldviews in curriculum, involve various components and inspirations. These components can be employed with focus on important components of curriculum design such as objectives, content, method and evaluation of design, development and implementation of curricula. Finally, the conceptual pattern was recognized valid by experts of curriculum design at Khoozestan province university and the necessary corrections suggested by them were used in the proposed pattern. Manuscript profile

  • Article

    5 - Designing a Sustainable Secondary Education Curriculum in Sustainable Development (With an Emphasis on the Objective Element)
    Biannual Journal of Education Experiences , Issue 1 , Year , Winter 2022
    The purpose of this study is to identify and design a sustainable secondary education curriculum in sustainable development and provide a desirable model. To carry out the present study, an exploratory sequential mixed method was utilized. In the qualitative stage, in o More
    The purpose of this study is to identify and design a sustainable secondary education curriculum in sustainable development and provide a desirable model. To carry out the present study, an exploratory sequential mixed method was utilized. In the qualitative stage, in order to identify the components of sustainable secondary education in sustainable development, a questionnaire was prepared and data were collected using semi-structured interviews with education specialists and experts. Also, the review of high-level documents, theoretical background, and previous research was done in a quite harmonized manner. In three stages, qualitative data coding, categories, and components of sustainable secondary education were obtained. Following the qualitative stage, i.e., in the quantitative stage, the final model was presented with the aim of implementing a questionnaire and confirming the components of sustainable secondary education in sustainable development. Finally, with the participation of 300 managers and experts, the electronic questionnaire was completed. Findings obtained in the quantitative part of the research were analyzed using statistical methods of factor analysis and structural equation modeling using SPSS21 and LISREL8.5 software. The results of the research in the qualitative stage indicate that sustainable secondary education in sustainable development has 14 effective dimensions including environmental management, social sustainability, educational sustainability, political sustainability, participatory sustainability, institutional sustainability, developmental education, environmental sustainability, sustainable management, research sustainability, economic sustainability, sustainable monitoring and evaluation system, sustainable administrative and financial system and cultural sustainability. Manuscript profile