هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با سرمایه اجتماعی در کارکنان دانشگاه تهران است. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه تهران هستند، با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 381 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. ابزار پژوهش More
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری با سرمایه اجتماعی در کارکنان دانشگاه تهران است. جامعه پژوهش کلیه کارکنان دانشگاه تهران هستند، با روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ای به حجم 381 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته کیفیت زندگی کاری و سرمایۀ اجتماعی است. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرانباخ و تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی( پرسشنامه کیفیت زندگی کاری90/0 و پرسشنامه سرمایه اجتماعی 85/0) و روایی ابزاربود. جهت تحلیل داده ها از تکنیک های توصیفی( شاخص های مرکز و پراکندگی) و استنباطی( آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره خطی) با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که: رابطه کیفیت زندگی کاری با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در کارکنان دانشگاه تهران مثبت و در سطح 05/0 معنادار است . همچنین رابطه ابعاد کیفیت زندگی کاری با سرمایه اجتماعی در کارکنان دانشگاه تهران مثبت و در سطح 05/0 معنادار است .افزون بر دو مورد بالا رابطه ابعاد کیفیت زندگی کاری با ابعاد سرمایه اجتماعی در کارکنان دانشگاه تهران نیز مثبت و در سطح 05/0 معنادار است .
Manuscript profile
Journal of Educational Psychology
,
Issue5,Year,
Winter
2017
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلمان با اثربخشی مدارس هوشمند است. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران شامل 1109 نفر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده از طریق جدول کرجسی و مورگان، نمونه ای به حجم 285 نفر انتخاب گردید. روش پ More
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه سواد اطلاعاتی معلمان با اثربخشی مدارس هوشمند است. جامعه پژوهش کلیه معلمان مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران شامل 1109 نفر هستند، از این جامعه با روش نمونه گیری تصادفی ساده از طریق جدول کرجسی و مورگان، نمونه ای به حجم 285 نفر انتخاب گردید. روش پژوهش کمی، توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی است. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 24 سوالی سواد اطلاعاتی و 18 سوالی اثربخشی مدرسه استفاده شد. جهت تعیین پایایی و روایی ابزار از تکنیک های آلفای کرونباخ و روایی سازه به روش تحلیل عاملی تائیدی استفاده شد، نتایج بیانگر پایایی (سواد اطلاعاتی 91/0 و اثربخشی مدرسه 93/0) مطلوب ابزار بود. نتایج پژوهش بیانگر آنند که: سواد اطلاعاتی معلمان دارای رابطه مثبت، مستقیم و معنادار با اثربخشی مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران در سطح آلفای 05/0 است، همچنین سواد اطلاعاتی معلمان اثر مثبت، مستقیم و معنادار بر اثربخشی مدارس هوشمند منطقه 5 شهر تهران در سطح آلفای 05/0دارد.
Manuscript profile
بهبود کیفیت زندگی یکی از مهمترین اهداف و سیاستهای عمومی در کشورهای مختلف است. در سالهای اخیر ارتقاء روستا به شهر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی به منظور بهبود کیفیت زندگی در سکونتگاههای روستایی ایران مورد توجه قرار گرفته و از این رهگذر بسیاری از نقاط More
بهبود کیفیت زندگی یکی از مهمترین اهداف و سیاستهای عمومی در کشورهای مختلف است. در سالهای اخیر ارتقاء روستا به شهر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی به منظور بهبود کیفیت زندگی در سکونتگاههای روستایی ایران مورد توجه قرار گرفته و از این رهگذر بسیاری از نقاط روستایی تبدیل به شهر شدهاند، در واقع مهم ترین ملاک تفکیک روستا از شهر (جمعیت)، مد نظر قرار نگرفته و چه بسیار شهرهایی که جمعیت آنها کمتر از پنج هزار نفر است. هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تأثیرات تبدیل روستا به شهر روی کیفیت زندگی ساکنان شهر بلبان آباد است، ماهیت آن کاربردی بوده و سؤال مطرح شده این است که تبدیل روستا به شهر چه تأثیری بر کیفیت زندگی در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی و کالبدی داشته است؟ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است و روش گردآوری اطلاعات به دو طریق اسنادی و میدانی (پیمایشی) از جمله (پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده) بوده است، سؤالات مطرح شده در پرسشنامه بر اساس شاخصهای مختلف ابعاد سه گانه کیفیت زندگی است که به روش طیف 5 گزینهای لیکرت تنطیم گردیده است. جهت بررسی موضوع در فرآیند عملیات میدانی دو نوع پرسشنامه (خانوار و مسؤلین) تهیه گردیده است لذا به منظور تحلیل دادهها از نرمافزار Spss و روشهای آمار توصیفی (میانگین و میانه) و آزمونهای آمار استنباطی (T تست تک نمونهای و ضریب همبستگی اسپیرمن) استفاده شده است، جامعه آماری تحقیق شامل تعداد 943 سرپرست خانوار شهر بلبان آباد است که بر اساس فرمول کوکران تعداد 241 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب گردیده است. یافتههای حاصل از بررسی ابعاد سه گانه اقتصادی، اجتماعی و کالبدی- محیطی کیفیت زندگی، حد مطلوب (3) را نشان میدهد، مقدار sig به دست آمده (0.00)، در آزمون T، با ضریب آلفای 5%، نشان میدهد که ارتقاء روستای بلبانآباد به شهر، در بهبود کیفیت زندگی در ابعاد سه گانه تا حدودی موفق بوده است، همچنین نتایج ضریب همبستگی اسپیرمن، با ضریب اطمینان (1%)، مبین وجود رابطه معنادار و مستقیم بین ابعاد مختلف کیفیت زندگی بوده و بیشترین میزان همبستگی نیز (0.549) مربوط به ابعاد اقتصادی و کالبدی است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications