-
Article
1 - ارائه مدل سه وجهی سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارهای جدید صنایع تبدیلی با تمرکز بر تقویت بازاریابی الکترونیکی (مطالعه موردی: استان زنجان)Journal of Investment Knowledge , Issue 2 , Year , Summer 2022این پژوهش با هدف ارائه مدل سه وجهی سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارهای جدید صنایع تبدیلی با تمرکز بر تقویت بازاریابی الکترونیکی (مطالعه موردی: استان زنجان) انجام گرفته است. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف،آمیخته، کاربردی و برحسب روش اکتشافی به شیوه پیمایشی است که روایی آن ب Moreاین پژوهش با هدف ارائه مدل سه وجهی سرمایهگذاری و توسعه کسب و کارهای جدید صنایع تبدیلی با تمرکز بر تقویت بازاریابی الکترونیکی (مطالعه موردی: استان زنجان) انجام گرفته است. روش این پژوهش، بر حسب نوع هدف،آمیخته، کاربردی و برحسب روش اکتشافی به شیوه پیمایشی است که روایی آن به شکل روایی سازه و پایایی پرسشنامه نیز از طریق روش آلفای کرونباخ به میزان (735/0) به تأیید رسیده است.جامعه آماری در پژوهش در بخش کیفی خبرگان دانشگاهی و مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به تعداد 16 نفر و در بخش کمی، کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی به تعداد 600 نفر است و از روش تصادفی ساده جهت جمعآوری نمونه آماری بهره گرفته شده، و برای تعیین حجم آن نیز از فرمول کوکران استفاده شده است که بر اساس محاسبه 234 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. همچنین در تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی تک نمونه مستقل جهت شناسایی مولفه های موثر و مقایسه وضعیت موجود و مطلوب و از آزمون فریدمن جهت رتبه بندی مولفه های شناسایی شده با کمک نرمافزارهای اکسل و spss کمک گرفته شده است.محصول (بسته بندی محصولات، خصوصیت ظاهری محصولات، علامت تجاری محصولات، خدمات پس از فروش و کیفیت محصولات)، سایت (سهولت دسترسی، آگاهی بخشی، جذابیت، مرور و جستجو، جایابی و طراحی صفحه و پاسخ به درخواست مشتری) و امنیت (تعهد، سیستمهای مبتنی بر قانون و حفاظت از تعاملات (شماره کارتها و اطلاعات اعتباری)). در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهادهای کاربردی ارائه شده است. Manuscript profile -
Article
2 - شناسایی و اولویت بندی مهمترین عوامل مؤثرناشی از تحریم درتأخیر بهرهبرداری سرمایه گذاران از طرحهای صنعتی با استفاده از تکنیک دلفی و تحلیل ساختاری ( مورد مطالعه شرکتهای صنعتی زنجان )Journal of Industrial Strategic Management , Issue 1 , Year , Summer 2021هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی مهمترین عوامل مؤثر ناشی از تحریم در تأخیر بهرهبرداری از طرحهای صنعتی میباشد. این پژوهش یک پژوهش اکتشافی است که با استفاده از نظرات کارشناسان و مدیران و خبرگان صنعت و مدیران شرکتهای درگیر در بهرهبرداری طرحهای صنعتی استان زنجان س Moreهدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی مهمترین عوامل مؤثر ناشی از تحریم در تأخیر بهرهبرداری از طرحهای صنعتی میباشد. این پژوهش یک پژوهش اکتشافی است که با استفاده از نظرات کارشناسان و مدیران و خبرگان صنعت و مدیران شرکتهای درگیر در بهرهبرداری طرحهای صنعتی استان زنجان سعی در شناسایی این عوامل نموده است. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی است. در این پژوهش از تکنیک تحلیل ساختاری استفاده شده است و نمونه انتخاب شده برای شرکت در گروه مصاحبه روش دلفی، کارشناسان و مدیران و خبرگان صنعت و حوزه تجارت بینالملل و مدیران شرکتهای درگیر در بهرهبرداری طرحهای صنعتی استان زنجان بودند، تعداد 33 نفر بهعنوان گروه دلفی پس از مصاحبه و شناسایی عوامل به پرسشنامههای پژوهش پاسخ دادند. نتایج نشان داد که اولین عامل تأثیرگذار ناشی از تحریم در تأخیر بهرهبرداری از طرحهای صنعتی، عامل افزایش تمام هزینههای تمام شده محصولات است همچنین افزایش نرخ ارز در ایران بهعنوان یک متغیر اساسی از تولیدات گرفته تا واردات و صادرات را به خود اختصاص داده است. همچنین محدودیت گشایش ال سیها عامل دیگری است که بر افزایش هزینه تمام شده محصولات تأثیر دارد. محدودیت در انتقال ارز عامل دیگری است که در تأخیر بهرهبرداری از طرحهای صنعتی بسیار مهم است چون خریدهای خارجی و واردات کالاهای صنعتی نیازمند ارز بوده و عدم انتقال ارز به داخل موجب تأخیر بهرهبرداری از طرحهای صنعتی میشود. Manuscript profile -
Article
3 - تاثیر مولفه های فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر پاسخ دهی مشتریان در صنعت گردشگری(مورد مطالعه استان زنجان)Geographical Journal of Tourism Space , Issue 4 , Year , Winter 2019هدف پژوهش بررسی تاثیر مولفه های فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر پاسخدهی مشتریان در صنعت گردشگری می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر زمانی مقطعی و از نظر روش، توصیفی _تحلیلی از نوع علی به شیوه پیمایشی محسوب می گردد. جامعه آما Moreهدف پژوهش بررسی تاثیر مولفه های فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند بر پاسخدهی مشتریان در صنعت گردشگری می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر زمانی مقطعی و از نظر روش، توصیفی _تحلیلی از نوع علی به شیوه پیمایشی محسوب می گردد. جامعه آماری، گردشگران بازدید کننده از مناطق گردشگری استان زنجان می-باشند. حجم نمونه با استفاده از آزمون کوکران 384 نفر برآورد شده است. از طریق نمونه گیری تصادفی از جامعه نمونه پرسشنامه ها تکمیل گردید. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد بومی شده (سئو و پارک، 2018) استفاده شده است. نتایج آزمون روایی و پایایی پرسشنامه نشان می دهد ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) برابر با 0.965 و میزان روایی بر اساس تحلیل عاملی (KMO) بالای 0.5 معنی دار بوده و تایید شده است. در بخش تحلیل استنباطی ابتدا فرض نرمال بودن توزیع نمونههای مورد مطالعه با آزمون کلموگروف – اسمیرنف بررسی شده است. با استفاده از آزمون معناداری ضریب همبستگی و روش تحلیل مسیر، با استفاده از نرم افزار SPSS 21 و LISREL 8.8 روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته مورد آزمون قرار گرفته است که نتایج آن ها نشان می دهد که فعالیت های بازاریابی رسانه های اجتماعی تاثیر مثبت و معناداری روی ارزش ویژه برند (آگاهی از برند و تصویر برند) دارند. همچنین فعالیت های بازاریابی رسانههای اجتماعی از طریق ارزش ویژه برند تاثیر مثبت و معناداری روی پاسخ دهی مشتریان (تبلیغات دهان به دهان الکترونیکی و وفاداری) دارند. Manuscript profile -
Article
4 - Designing a Model for Intelligent Management of Agri-Businesses Supply ChainInternational Journal of Agricultural Management and Development , Issue 500 , Year 1 , Winter 2050Ensuring food safety, preventing market imbalance of supply and demand and market inflammation as well as improving production efficiency and productivity, transparency, traceability of distribution networks and supply chains of active agri-businesses in the field of ba MoreEnsuring food safety, preventing market imbalance of supply and demand and market inflammation as well as improving production efficiency and productivity, transparency, traceability of distribution networks and supply chains of active agri-businesses in the field of basic and strategic products such as rice, tea, olives and citrus and the realization of many positive micro and macro consequences depend on intelligent supply chain management. Therefore, the purpose of this applied research was to present a model based on the effective factors of intelligent SCM of agri-businesses and to present SC strategies and effective actions. In this regard, in addition to library studies, field studies were conducted through in-depth interviews with 33 public and private sector experts from Guilan, Mazandaran and Zanjan provinces who were selected by theoretical and non-probabilistic sampling. In order to analyze the data, qualitative data-based and coding methods were used. The validity and reliability of the data collection tool were confirmed. Based on the research findings, 1556 open codes, 75 axial codes and 9 selective codes including economic and financial factors, marketing and sales, production and operational, institutional, infrastructure and logistics, communication and information, technological and innovative, climatic, environmental, biological and political were identified and the initial model designed based on effective factors by qualitative analysis method and using Maxqda2020 software. After removing 29 sub-factors with a repetition rate of less than 7, the final model was presented based on 46 sub-factors. In final, 8 SC strategies and 34 effective actions in order to succesfull intelligent SCM proposed. Manuscript profile -
Article
5 - مدیریت هوشمند زنجیره تأمین محصولات کشاورزی مبتنی بر عوامل توانمندساز فعالان این حوزه و پیامدهای آنJournal of Human Capital Empowerment , Issue 5 , Year , Winter 2022شیوع کرونا و مختل شدن زنجیره تأمین جهانی، افزایش قیمتهای جهانی نهاده ها و کالاهای اساسی، جنگ بین روسیه و اوکراین، تداوم تحریمهای بین المللی و بحران های اقلیمی ناشی از تنشهای آبی و خشکسالی نگرانیهایی در رابطه با تأمین مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان به وجود آورده که Moreشیوع کرونا و مختل شدن زنجیره تأمین جهانی، افزایش قیمتهای جهانی نهاده ها و کالاهای اساسی، جنگ بین روسیه و اوکراین، تداوم تحریمهای بین المللی و بحران های اقلیمی ناشی از تنشهای آبی و خشکسالی نگرانیهایی در رابطه با تأمین مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان به وجود آورده که کشور ایران از آن مستثنی نیست و در چنین شرایطی، عدم مدیریت هوشمندانه کلیه مراحل زنجیره تأمین محصولات میتواند پیامدهای نامطلوبی به همراه داشته باشد. بنابراین با توجه به اینکه مدیریت زنجیره تأمین محصولات کشاورزی شامل مدیریت روابط بین مشاغل مسئول تأمین مواد اولیه و نهاده ها، تولیدات کشاورزی، فرآوری، لجستیک، توزیع و عرضه مؤثر محصولات از دروازه مزرعه به مصرف کنندگان می باشد؛ توانمندسازی فعالان این حوزه بسیار مهم است. لذا، هدف پژوهش کاربردی، شناسایی عوامل توانمندساز فعالان سرتاسر زنجیره تأمین محصولات کشاورزی و پیامدهای آن در نظر گرفته شد. در این راستا علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، مصاحبه با 33 نفر از خبرگان که به روش نمونه گیری نظری و هدفمند انتخاب شده بودند، انجام گرفت. به منظور تحلیل داده ها از روش کیفی داده بنیاد و کدگذاری بهره گرفته شد. طبق یافته ها 495 کد باز، 19 کد محوری و 3 کد انتخابی شامل عوامل توانمندساز فعالان بخش تأمین نهاده و تولیدات کشاورزی، عوامل توانمندساز فعالان بخش فرآوری و صنعت؛ عوامل توانمندساز فعالان بخش لجستیک، توزیع و عرضه و همچنین 31 کد مختلف، 15 کد محوری و 2 کد انتخابی شامل پیامدهای ناشی از مدیریت هوشمند زنجیره تأمین در صورت توانمندسازی فعالان این حوزه احصاء گردید. Manuscript profile -
Article
6 - طراحی مدل مبتنی بر اقدامات مؤثر در راستای کنترل رفتارهای انحرافی مخرب نیروی انسانیJournal of Human Capital Empowerment , Issue 2 , Year , Autumn 2024برندها همواره تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی هستند که در ارتقاء ارزش آنها در بخش تولید و خدمات نقش اساسی ایفا می کنند. از بین عوامل درونسازمانی، عوامل رفتاری مربوط به نیروی انسانی مهم است؛ زیرا اگر این رفتارها مثبت باشند، منجر به ارتقای ارزش برند اما اگر منفی و انحرافی Moreبرندها همواره تحت تأثیر عوامل درونی و بیرونی هستند که در ارتقاء ارزش آنها در بخش تولید و خدمات نقش اساسی ایفا می کنند. از بین عوامل درونسازمانی، عوامل رفتاری مربوط به نیروی انسانی مهم است؛ زیرا اگر این رفتارها مثبت باشند، منجر به ارتقای ارزش برند اما اگر منفی و انحرافی باشند، برای سازمانها تهدید محسوب میشوند؛ در چنین شرایطی مدیریت رفتار و پیاده سازی اقداماتی در راستای کنترل و کاهش رفتارهای انحرافی ضروری بنظر میرسید. لذا هدف پژوهش، ارائه مدلی به منظور ارتقاء ارزش برند بیمه ایران بعنوان یکی از بنگاههای اقتصادیِ دولتی از طریق کنترل و کاهش رفتارهای انحرافی در نظر گرفته شد. برای این منظور، ابتدا مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته و با بهره گیری از روش کیفی فراترکیب، عوامل بروز رفتارهای انحرافی و اقدامات مؤثر برای کنترل و کاهش احصاء و با روش تحلیل مضمون 48 عامل در 6 دسته و 45 اقدام در 4 دسته کدگذاری شد؛ سپس با تکنیک دلفی فازی و توزیع فرمهای نظرسنجی دلفی بین 30 نفر از خبرگان بیمه ایران در 3 استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان، 30 عامل در 5 دسته و 39 اقدام در 4 دسته نهایی و وارد مدل سلسلهمراتبی شدند. در گام بعد، برای تحلیل فرایند سلسله مراتبی پرسشنامه حاوی ماتریس مقایسات زوجی بین 12 نفر از خبرگان 3 استان توزیع ونتایج نشان داد که از بین عوامل بروز رفتارهای انحرافی مخرب کارکنان، عوامل سازمانی و ساختاری با وزنی حدود 262/0 بالاترین اهمیت و عوامل شغلی با وزنی حدود 0.147 پایینترین اهمیت را کسب کردند. Manuscript profile