طراحی مدلی برای مدیریت هوشمند زنجیره تأمین کسب و کارهای کشاورزی
سحر اسدزاده منجیلی
1
(
دانشجوی مقطع دکترا مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
)
فیروزه حاجی علی اکبری
2
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
)
نبی اله محمدی
3
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
)
Keywords: مدیریت هوشمند زنجیره تأمین, کسب و کارهای کشاورزی, راهبردها و اقدامات مؤثر زنجیره تأمین,
Abstract :
تأمین امنیت غذایی، جلوگیری از برهم خوردن تعادل بازار و همچنین ارتقای راندمان و بهره وری تولید، شفافیت، قابلیت ردیابی شبکه توزیع و زنجیره های تأمین کسب و کارهای کشاورزی در حوزه محصولات اساسی و راهبردی نظیر برنج، چای، زیتون و مرکبات و تحقق بسیاری از پیامدهای مثبت در گرو مدیریت هوشمندانه زنجیره تأمین است. بنابراین هدف این پژوهش کاربردی، ارائه مدلی مبتنی بر عوامل مؤثر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین کسب و کارهای کشاورزی و ارائه راهبردها و اقدامات مؤثر در نظر گرفته شد. در این راستا علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، مطالعات میدانی از طریق مصاحبه عمیق با 33 نفر از خبرگان بخشهای دولتی و خصوصی استانهای گیلان، مازندران و زنجان که به روش نمونه گیری نظری و غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده بودند، انجام گرفت. به منظور تحلیل داده ها از روش کیفی داده بنیاد و کدگذاری بهره گرفته شد. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها مورد تأیید واقع شد و بر اساس یافته های پژوهش 1556 کد باز، 75 کد محوری و 9 کد انتخابی شامل عوامل اقتصادی و مالی، بازاریابی و فروش، تولیدی و عملیاتی، نهادی، زیرساختی و لجستیکی، ارتباطی و اطلاعاتی، فناورانه و نوآورانه، اقلیمی، زیست محیطی و بیولوژیکی و سیاسی احصاء گردیده و به روش تحلیل کیفی و با کمک نرم افزار مکس کیودا مدل اولیه مبتنی بر عوامل مؤثر طراحی گردید. پس از حذف 29 عامل فرعی، مدل نهایی بر اساس 46 عامل فرعی ارائه شد. در پایان 8 راهبرد زنجیره تأمین و 34 اقدام مؤثر برای تحقق مدیریت هوشمند زنجیره تأمین پیشنهادگردید.