Designing a Model for Intelligent Management of Agri-Businesses Supply Chain
سحر اسدزاده منجیلی
1
(
دانشجوی مقطع دکترا مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
)
فیروزه حاجی علی اکبری
2
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
)
نبی اله محمدی
3
(
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، زنجان، ایران
)
کلید واژه: Intelligent SCM, Agri-businesses, SC Strategies, Effective actions,
چکیده مقاله :
Ensuring food safety, preventing market imbalance of supply and demand and market inflammation as well as improving production efficiency and productivity, transparency, traceability of distribution networks and supply chains of active agri-businesses in the field of basic and strategic products such as rice, tea, olives and citrus and the realization of many positive micro and macro consequences depend on intelligent supply chain management. Therefore, the purpose of this applied research was to present a model based on the effective factors of intelligent SCM of agri-businesses and to present SC strategies and effective actions. In this regard, in addition to library studies, field studies were conducted through in-depth interviews with 33 public and private sector experts from Guilan, Mazandaran and Zanjan provinces who were selected by theoretical and non-probabilistic sampling. In order to analyze the data, qualitative data-based and coding methods were used. The validity and reliability of the data collection tool were confirmed. Based on the research findings, 1556 open codes, 75 axial codes and 9 selective codes including economic and financial factors, marketing and sales, production and operational, institutional, infrastructure and logistics, communication and information, technological and innovative, climatic, environmental, biological and political were identified and the initial model designed based on effective factors by qualitative analysis method and using Maxqda2020 software. After removing 29 sub-factors with a repetition rate of less than 7, the final model was presented based on 46 sub-factors. In final, 8 SC strategies and 34 effective actions in order to succesfull intelligent SCM proposed.
چکیده انگلیسی :
تأمین امنیت غذایی، جلوگیری از برهم خوردن تعادل بازار و همچنین ارتقای راندمان و بهره وری تولید، شفافیت، قابلیت ردیابی شبکه توزیع و زنجیره های تأمین کسب و کارهای کشاورزی در حوزه محصولات اساسی و راهبردی نظیر برنج، چای، زیتون و مرکبات و تحقق بسیاری از پیامدهای مثبت در گرو مدیریت هوشمندانه زنجیره تأمین است. بنابراین هدف این پژوهش کاربردی، ارائه مدلی مبتنی بر عوامل مؤثر مدیریت هوشمند زنجیره تأمین کسب و کارهای کشاورزی و ارائه راهبردها و اقدامات مؤثر در نظر گرفته شد. در این راستا علاوه بر مطالعات کتابخانه ای، مطالعات میدانی از طریق مصاحبه عمیق با 33 نفر از خبرگان بخشهای دولتی و خصوصی استانهای گیلان، مازندران و زنجان که به روش نمونه گیری نظری و غیراحتمالی هدفمند انتخاب شده بودند، انجام گرفت. به منظور تحلیل داده ها از روش کیفی داده بنیاد و کدگذاری بهره گرفته شد. روایی و پایایی ابزار گردآوری داده ها مورد تأیید واقع شد و بر اساس یافته های پژوهش 1556 کد باز، 75 کد محوری و 9 کد انتخابی شامل عوامل اقتصادی و مالی، بازاریابی و فروش، تولیدی و عملیاتی، نهادی، زیرساختی و لجستیکی، ارتباطی و اطلاعاتی، فناورانه و نوآورانه، اقلیمی، زیست محیطی و بیولوژیکی و سیاسی احصاء گردیده و به روش تحلیل کیفی و با کمک نرم افزار مکس کیودا مدل اولیه مبتنی بر عوامل مؤثر طراحی گردید. پس از حذف 29 عامل فرعی، مدل نهایی بر اساس 46 عامل فرعی ارائه شد. در پایان 8 راهبرد زنجیره تأمین و 34 اقدام مؤثر برای تحقق مدیریت هوشمند زنجیره تأمین پیشنهادگردید.