Journal of Cultural Management
,
Issue50,Year,
Winter
2020
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاههای اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعهی آماری 14 More
مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف رابطه حکمرانی خوب با توسعه شهر خلاق فرهنگی انجام شد.
روش پژوهش: روش پژوهش، توصیفی - پیمایشی با رویکرد معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، مدیران میانی و پایه ادارات کل دستگاههای اجرایی شهر کرمانشاه با تعداد جامعهی آماری 145 بود، که براساس فرمول کوکران، نمونه برابر با 108 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد حکمرانی حکمرانی خوب OPM و CIPFA (2004) و شهر خلاق فرهنگی محقق ساخته میباشد، که روایی آنها با روایی سازه؛ و پایایی آنها با آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 وSMART PLS2 تحلیل شدند. کیفیت مدل اندازهگیری با آزمون cv.com و مدل ساختاری با آزمون cv.red تأیید شد و همچنین کیفیت مدل نهایی پژوهش با توجه به شاخص GOF که 524/0 شده است، نشان داد که مدل از برازش قوی برخوردار است. همچنین مقدار R2 برابر 383/0 شد که قوی ارزیابی میشود.
یافتهها: نتایج فرضیههای پژوهش نشان داد که متغیر حکمرانی خوب بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم دارد. مؤلفههای حکمرانی خوب شامل: نتیجهگرایی، اثربخشی نقشها و وظایف و پاسخگویی بر شهر خلاق فرهنگی تأثیر مثبت و مستقیم و مؤلفههای ارتقا ارزشها، شفافسازی و ظرفیتسازی بر متغیر شهر خلاق فرهنگی تأثیر نداشتند و همچنین متغیر حکمرانی خوب بر مؤلفههای شهر خلاق فرهنگی (به جز تقویت تکثرگرایی فرهنگی) تأثیر مثبت و مستقیم داشت.
نتیجهگیری: میتوان گفت که توجه به حکمرانی خوب در ادارات و دستگاههای اجرایی، میتواند در بروز شهر خلاق فرهنگی نقش سازندهای داشته باشد.
Manuscript profile
Sustainability, Development & Environment
,
Issue17,Year,
Spring
2024
زمینه و هدف: موضوع اصلی این پژوهش، تحلیل بازدارنده¬های زیستمحیطی مروجان برای فعالیت در پهنه¬های تولیدی نظام نوین ترویج کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، میباشد.
روش بررسی: این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد و در سال 1400 – 1401 More
زمینه و هدف: موضوع اصلی این پژوهش، تحلیل بازدارنده¬های زیستمحیطی مروجان برای فعالیت در پهنه¬های تولیدی نظام نوین ترویج کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، میباشد.
روش بررسی: این پژوهش در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از روش داده بنیاد و در سال 1400 – 1401 انجام شد. جامعه مورد مطالعه، 16 نفر از مدیران مراکز جهاد کشاورزی دهستان و 32 نفر از کارشناسان پهنههای تولیدی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه بودند که با استفاده از روش نمونه¬گیری هدفمند متواتر از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. گردآوری داده¬ها با استفاده از فن مصاحبه انفرادی نیمه ساختارمند، گروه متمرکز، مشاهده و یادداشت¬برداری میدانی، صورت گرفت و جهت اعتبارسنجی یافته¬های پژوهش نیز از روشهای تنوع در جامعه مورد مطالعه، جمع¬آوری داده¬ها در مکان¬های متنوع، حداکثر تنوع در انتخاب نمونه¬ها و کنترل توسط اعضا استفاده گردید.
یافته¬ها: نتایج نشان داد عواملی از قبیل نقاط ضعف منابع انسانی شاغل در بخش ترویج کشاورزی، فراهم نبودن زیرساختها و کمبود امکانات آموزشی زیست¬محیطی، مشکلات و محدودیتهای اجرایی، ساختاری و اداری، نبود ارزشیابی برنامههای آموزش زیستمحیطی، عوامل فرهنگی و ارتباطی و مشکلات و محدودیتهای مربوط به بخش تحقیقات زیستمحیطی، باعث شده که مروجان از مهارتهای لازم برخوردار نباشند و برای بهبود شرایط مهارتی مروجان و توسعه منطقه، راهبردهایی همچون تقویت صلاحیتهای ارتباطی و ترویجی، برنامهریزی ترویجی، نظارت و ارزیابی، مدیریتی، توانمندسازی و دانشافزایی، ارائه شده است.
بحث و نتیجه¬گیری: از آنجاکه مشکلات زیست¬محیطی به دست بشر ایجاد شده است، مؤثرترین راه¬حل برای رفع این چالش¬ها، ارتقا دانش و آگاهی بهره¬بردارن بخش کشاورزی، ارتقای فرهنگ عمومی و وضع قوانین مناسب، می¬باشد و رسیدن به این مهم، خود مستلزم توسعه آموزش مجریان و کارشناسان مسئول پهنه¬های تولیدی و بهبود نقش، مهارت و افزایش دانش عمومی زیستمحیطی آنان می¬باشد.
Manuscript profile
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی سرمایه سازمانی اثربخش در سازمان آموزشوپرورش استان کرمانشاه بود. روش پژوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل 20 نفر از خبرگان که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند و تجارب ارزشمندی در حوزه مدیریت آموزشی داشتند. ابزار پژوهش مصاحبه More
هدف اصلی پژوهش حاضر ارائه الگوی سرمایه سازمانی اثربخش در سازمان آموزشوپرورش استان کرمانشاه بود. روش پژوهش کیفی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل 20 نفر از خبرگان که بهصورت هدفمند انتخابشدهاند و تجارب ارزشمندی در حوزه مدیریت آموزشی داشتند. ابزار پژوهش مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. برای اعتبار و پایایی نیز از روایی صوری و ضریب توافق بین کدگذاران استفاده شد. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش نظامدار اشتراوس و کوربین با کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی استفاده شد. یافتهها نشان داد عوامل علّی شامل عوامل فردی و عوامل سازمانی بودند. همچنین عوامل مداخلهگر(عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی و عوامل فرهنگی اجتماعی)؛ زمینهای(رهبری و بینش سازمانی، تأمین بودجه و امکانات، نوآوری و خلاقیت، توانمندسازی نیروی انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و یادگیری سازمانی)؛ راهبردها(تحقیق و توسعه مدیریت دانش، تفاهم فرد و سازمان ) و پیامدها نیز شامل (منشأ اثر بودن مدیران، اثربخشی سازمانی و ارتباطات حرفهای) بودند. بر اساس نتایج میتوان نتیجه گرفت که الگوی سرمایه سازمانی اثربخش در سازمان آموزشوپرورش از عوامل و شاخصهای زیادی اثرگذار است که با توجه به شناسایی برخی از آنها در این پژوهش میتوان نسبت به اثربخشی بیشتر در نظام آموزشوپرورش اقدام کرد.
Manuscript profile
Islamic-Iranian Family Studies Journal
,
Issue1,Year,
Winter
2022
هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری More
هدف این پژوهش نیازسنجی و ارائه مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه می باشد روش پژوهش حاضر به صورت آمیخته ( کمی-کیفی) و به لحاظ هدف کاربردی است جامعه آماری در بحض کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه روانشناسی و مدیریت بودند جامعه آماری در بخش کمی شامل خانواده های تمامی کارکنان زندان های استان کرمانشاه درسال 1399 بود. که با استفاده از صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای 100 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای کسب داده های کیفی از روش دلفی و مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل در بخش کیفی از نرم افزار MAXQDA و فرایند کدگذاری استفاده گردید، و در بخش کمی تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و نرم افزار SPSS و SMART PLSاستفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که که در شناسایی نیازهای آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه، تعداد 103 شاخص اولیه بدست آمد که این شاخص ها در 12 عامل کلی و 2 دسته سلامت روانی و سلامت اجتماعی دستهبندی شدند. براساس نتایج مصاحبه و روش دلفی، پذیرش خویشتن خودکنترلی، رشد و توسعه فردی، بهزیستی روانی،بهزیستی هیجانی، کیفیت زندگی، عدالت درک شده، مشارکت اجتماعی، تعلق گروهی، سازگاری اجتماعی، اعتماد اجتماعی، حمایت اجتماعی مهمترین نیازهای آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه میباشند. برازش مدل جامع آموزش سلامت روانی واجتماعی خانواده های کارکنان زندان های استان کرمانشاه نیز براساس معدالات ساختاری مطلوب گزارش شد.
Manuscript profile
هدف پژوهش حاضر تحلیل شاخص های روان سنجی و سطوح حیطه شناختی سؤالهای امتحان علوم تجربی پایه نهم استان کرمانشاه در خرداد 1395 بر اساس طبقهبندی اندرسون و کراتول بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، در گروه تحقیقات توصیفی و از نوع ارزشیابی بود. جامعه آماری شامل برگه های امتح More
هدف پژوهش حاضر تحلیل شاخص های روان سنجی و سطوح حیطه شناختی سؤالهای امتحان علوم تجربی پایه نهم استان کرمانشاه در خرداد 1395 بر اساس طبقهبندی اندرسون و کراتول بود. این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی، در گروه تحقیقات توصیفی و از نوع ارزشیابی بود. جامعه آماری شامل برگه های امتحانی درس علوم تجربی پایه نهم مدارس پسرانه ناحیه 1 کرمانشاه بوده که تعداد آنها 2007 برگه بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ایی نسبی تعداد 323 برگه از آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارت بود از فرمول های ضریب دشواری، ضریب تمیز، ضریب روایی محتوایی لاشه، ضریب پایایی کودر-ریچاردسون، ضریب آلفای کرانباخ و چک لیست اهداف شناختی طبقه بندی اندرسون و کراتول. یافته های پژوهش نشان داد سؤالات از ضریب دشواری مناسب و ضریب تمیز بالایی برخوردار بوده اند. ضریب روایی سؤالات و ضریب پایایی سؤالات عینی، پایین، اما ضریب پایایی سؤالات غیر عینی بالا بود. در مطابقت سؤالات با ابعاد فرایند شناختی و دانش طبقه بندی شناختی اندرسون و کراتول، بیشتر سؤالات در سطح به یادآوردن و در بعد دانش امور واقعی بوده و هیچ سؤالی در حیطه فرایندهای شناختی ارزشیابی کردن و آفریدن و بعد دانش فراشناختی طرح نشده بود.
Manuscript profile
Quarterly Journal of Health Psychology and Social Behavior
,
Issue3,Year,
Winter
2021
مهمترین هدف نظام عدالت کیفری برای پاسخ به پدیده جرم بازپروری مجرمین برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه است بنابراین بررسی وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی در زمینه های آموزش خدمات اصلاحی، تربیتی، پزشکی و قضایی به زندانیان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در راستای ارتقای More
مهمترین هدف نظام عدالت کیفری برای پاسخ به پدیده جرم بازپروری مجرمین برای بازگشت سعادتمندانه به جامعه است بنابراین بررسی وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی در زمینه های آموزش خدمات اصلاحی، تربیتی، پزشکی و قضایی به زندانیان و مقایسه آن با وضعیت مطلوب در راستای ارتقای سلامت زندانیان از اهمیت فراوانی برخوردار است.پژوهش حاضر با توجه به هدف کاربردی و شیوه اجرا علی- مقایسه ای است و داده ها کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان زندان مرکزی شهر کرمانشاه بود که تعداد آنها 385 نفر بود که با استفاده از نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 100 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد میزان وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی به زندانیان در خرده مقیاس های قضایی 38 درصد، پزشکی9/30 درصد، تربیتی 5/15 درصد و اصلاحی 5/15 درصد بود و فقط60 درصد از مشارکت کنندگان از وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی به زندانیان رضایت داشتند. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد در خرده مقیاس های اصلاحی و تربیتی تفاوت معنادار، اما در خرده مقیاس های پزشکی و قضایی تفاوت معناداری نبود. بین وضعیت موجود با وضعیت مطلوب آموزش سلامت روانی- اجتماعی زندانیان تفاوت وجود داشت. بنابراین لازمه کاهش فاصله هر چه بیشتر وضعیت موجود آموزش سلامت روانی- اجتماعی زندانیان با وضعیت مطلوب تغییر و تقویت محتوایی و اجرایی برنامه های آموزش سلامت محور بر اساس نیازهای روانی- اجتماعی زندانیان است.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2023
هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه م More
هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه سازمانی (ساختاری) اثر بخش در سازمان آموزش و پرورش است تا از این طریق گامی موثر در جهت تقویت سرمایه فکری در سازمان آموزش و پرورش بر داشته شود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه مدیران در سه سطح مدیران ارشد، میانی و اجرایی در سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه است که مطابق آمار اعلام شده از سازمان آموزش و پرورش استان کرمانشاه این تعداد برابر283 نفر برآورد شده است و تعداد 165 نفر بصورت نمونه تصادفی ساده با استفاده از فرمول ککران انتخاب خواهد شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته است که روایی آن از طریق روایی سازه و محتوایی و پایایی آن از طرق آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از مدل یابی معادلات ساختاری ساختاری به کمک نرم افزار PLS استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که مدل ارائه شده با 6 عامل ارزیابی کننده از جمله: فرهنگ سازمانی، نظام مدیریت عملکرد، رهبری و بینش سازمانی، حمایت سازمانی، توانمندسازی نیروی انسانی، نوآوری و خلاقیت مورد تایید قرار گرفت.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications