• Home
  • بهمن حاجی پور

    List of Articles بهمن حاجی پور


  • Article

    1 - تحلیل محتوای حوزه مدیریت راهبردی (مطالعه موردی: فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی)
    Strategic Management Researches , Issue 4 , Year , Winter 2016
    هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی شکلی و محتوایی مقالات مرتبط با حوزه مدیریت راهبردی است. روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتواست و از رویکرد توصیفی-تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعه‌ی هدف استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 200 مقاله منتشر شده در More
    هدف پژوهش حاضر، بررسی و ارزیابی شکلی و محتوایی مقالات مرتبط با حوزه مدیریت راهبردی است. روش پژوهش از نوع کیفی و مبتنی بر تحلیل محتواست و از رویکرد توصیفی-تحلیلی برای توصیف و ارزیابی محتوای مقالات جامعه‌ی هدف استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق، 200 مقاله منتشر شده در 6 سال گذشته از شماره 1 (بهار1389) تا شماره 24 (زمستان1394) مجله مطالعات مدیریت راهبردی؛ به عنوان یکی از معتبرترین وکاربردی‌ترین مجلات این حوزه؛ است و به‌منظور توصیف عینی و کیفی محتوای مفاهیم، بررسی به‌صورت نظام‌دار و در قالب 10 پارامتر انجام شده است. نتایج موضوعی به‌دست‌آمده نشان‌ می‌دهد مقالات در 5 موضوع کلی و 29 زیرموضوع قابل دسته‌بندی می‌باشند که از این میان، موضوع سطوح و گزینه‌های راهبردی با 37 درصد و دو زیرموضوع آن یعنی راهبرد سطح عملیات منابع انسانی با 9 درصد و راهبردهای بازار با رویکرد تجارت بین‌الملل با 7 درصد بیشترین مباحث مورد استفاده در این مقالات بوده‌اند. همچنین میزان مشارکت پژوهشگران علاقه‌مند به حوزه مدیریت راهبردی خوب ارزیابی شد به‌گونه‌ای‌که 555 نفر محقق در نگارش 200 مقاله مشارکت داشته‌اند و در این میان، مشارکت دانشگاه‌های تهرانی، بیشتر بوده است. همچنین بررسی مؤلفین مقاله‌ها نیز نشان می‌دهد مؤلفین با رتبه علمی استادیار بیشترین تعداد از نویسندگان را به خود اختصاص داده‌اند. بررسی روش‌های پژوهشی نیز نشان داد مقالات توصیفی-کاربردی، روش تحقیق آمیخته و ابزار پرسشنامه از تکنیک‌های پراستقبال پژوهشگران این حوزه بوده و سطح تحلیل نیز نشان می‌دهد موضوعات متناسب با مدیریت راهبردی، بیشتر در سطح تحلیل افراد و مدیران ارشد بوده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی الگوی بازنمایی مدیران در آینده‌نگری استراتژیک با استفاده از نظریه مجموعه راف
    Strategic Management Researches , Issue 5 , Year , Winter 2023
    آینده‌نگری استراتژیک هسته اصلی بسیاری از نظریه‌های مدیریت استراتژیک است و امکان توفیق استراتژی‌ها را در محیط‌ های چهارگانه دارای ابهام، عدم اطمینان، پیچیدگی و نوسان افزایش می‌دهد. از سوی دیگر مدیران تصمیم‌های استراتژیک را مبتنی بر چگونگی بازنمایی مسائلی که بر آن‌ها عارض More
    آینده‌نگری استراتژیک هسته اصلی بسیاری از نظریه‌های مدیریت استراتژیک است و امکان توفیق استراتژی‌ها را در محیط‌ های چهارگانه دارای ابهام، عدم اطمینان، پیچیدگی و نوسان افزایش می‌دهد. از سوی دیگر مدیران تصمیم‌های استراتژیک را مبتنی بر چگونگی بازنمایی مسائلی که بر آن‌ها عارض می‌شود، اتخاذ می‌کنند. توفیق تصمیم‌گیری استراتژیک منوط به قابلیت آینده‌نگری استراتژیک تصمیم‌ گیرندگان و بازنمایی آن‌ها شکل می‌گیرد. بااین‌حال خلأ نظری در ادبیات پژوهش معطوف به این است که چه سطحی از پیچیدگی بازنمایی در چه زمینه‌ای از محیط‌ های چهارگانه باعث ایجاد آینده‌نگری استراتژیک قابل قبولی می‌شود. در این راستا، از نظریه مجموعه راف برای کشف الگوهای موردنظر این پژوهش استفاده شده است. ورودی نظریه مجموعه راف شامل دو نوع کلی متغیر تصمیم و شرطی در نظر گرفته شده است. متغیرهای شرطی پیچیدگی بازنمایی و شرایط محیطی و متغیر تصمیم نیز آینده‌نگری استراتژیک را مورد سنجش قرار می‌دهد. جامعه آماری، تصمیم‌ گیرندگان سطح استراتژیک در سازمان‌های فناورانه است. براین‌اساس نمونه آماری که به‌صورت هدفمند انتخاب شده است، شامل تعدادی از مدیران رده‌ بالا است که در حوزه‌های فناورانه فعالیت دارند. خروجی‌های پژوهش نشان می‌دهند که هرگاه پیش‌بینی آینده دشوار است (محیط‌ های دارای عدم اطمینان و ابهام) بازنمایی‌های ساده و کمتر پیچیده آینده‌نگری بالاتری را ایجاد می‌کنند. درعین‌حال، هرگاه پیش‌بینی دشوار باشد (محیط‌ های دارای پیچیدگی و نوسان)، خواه درک وضعیت فعلی ساده و خواه دشوار باشد، استفاده از بازنمایی‌های پیچیده اثربخشی بیش‌تری دارد Manuscript profile