• Home
  • سیما بوذری

    List of Articles سیما بوذری


  • Article

    1 - تبیین نقش بازار بزرگ تهران در توسعه گردشگری شهری تهران
    Territory , Issue 2 , Year , Summer 2016
    مدیریت شهری تهران طی دهه های اخیر با چالش های مختلفی بویژه در ساختار اقتصادیمواجه بوده است، این در حالی است که این کلانشهر هم از موقعیت خاص(مرکزیتاداری سیاسی) در جذب سرمایه در کشور برخوردار بوده و هم این که پیشینه تاریخی آن حاکی از وجود توان بالا در جذب گردشگران داخلی More
    مدیریت شهری تهران طی دهه های اخیر با چالش های مختلفی بویژه در ساختار اقتصادیمواجه بوده است، این در حالی است که این کلانشهر هم از موقعیت خاص(مرکزیتاداری سیاسی) در جذب سرمایه در کشور برخوردار بوده و هم این که پیشینه تاریخی آن حاکی از وجود توان بالا در جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد، که در اینراستا بازار بزرگ تهران به علت استقرار در بافت کهن شهری و نیز تنوع عملکردی(تجاری، مذهبی، تفریحی و ... ) قابل ذکر می باشد. این پژوهش سعی بر آن دارد تا باشیوه توصیفی تبیینی به شناخت جامع و تشریح قابلیت های متنوع بازار بزرگ تهران درجهت توسعه گردشگری شهری بپردازد. در این پژوهش با توجه به نوع تحقیق(همبستگی)، محدودیت های مختلف در گردآوری داده ها ،حجم نمونه 150 نفر می باشدکه براساس روش نمونه گیری اتفاقی تعیین و مورد پرسشگری واقع شده اند. با توجه بهفرضیات و مساله تحقیق و جهت سنجش همبستگی میان متغیرها (زیر ساخت های بازاربزرگ و توسعه گردشگری شهری) شاخص های (ارتباطی، اطلاعاتی، خدماتی، مذهبی فرهنگی، تاریخی، تجاری و تفریحی_ سرگرمی ) بررسی گردیدند. نتایج حاصله ازپژوهش (در زمینه بررسی و مقایسه روند تحولات و نقش آفرینی بازار بزرگ تهران)نشان می دهد که ضعف کارکردی قابل توجهی در رابطه با مدیریت و برنامه ریزی توسعهگردشگری (بازار بزرگ تهران) وجود دارد، از این رو بازار بزرگ با توجه به توان هایمختلف فضایی در صورت تدوین برنامه ریزی راهبردی، مدیریت مشارکتی و تامین کمیو کیفی زیرساخت های ارتباطی، خدماتی و اطلاعاتی منطبق بر معیارها و استانداردهایجهانی می تواند نقش بسزایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی و تحولات عمیق ومثبت ساختاری کلان شهر تهران و سایر سطوح داشته باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - ضرورت یادگیری الکترونیکی و نقش آن درتوسعه روستا (مطالعۀ موردی روستاهای استان قزوین)
    Territory , Issue 4 , Year , Winter 2008
    درآغاز قرن 21 ، ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوعات استراتژیک ملی درسطح دولتها به شمار می رود . نقشعوامل فوق درتوسعه موجب گردیده است که کشورهای درحال توسعه، در سیاستگذاریها و برنام هریزی های ملی ودربرنامه های توسعه خود جایگاه ویژه ای را به این بخش اختصاص دهند. امروز ار More
    درآغاز قرن 21 ، ارتباطات و فناوری اطلاعات از موضوعات استراتژیک ملی درسطح دولتها به شمار می رود . نقشعوامل فوق درتوسعه موجب گردیده است که کشورهای درحال توسعه، در سیاستگذاریها و برنام هریزی های ملی ودربرنامه های توسعه خود جایگاه ویژه ای را به این بخش اختصاص دهند. امروز ارتباطات، زیربنای ، زیربناها نام گرفتهاست، سرمایه گذاری دراین بخش افزایش یافته و کشورهای توسعه یافته با توسعه زیرساخت های ارتباطی،زمینه های اقتصاد،فرهنگ وسیاست جهانی رادرکنترل گرفته اند. امروز کشوری می تواند درعرصه های مختلف جهانی حضور فعال داشته باشدکه دارای زیرساخت های ارتباطی قوی باشد. توسعه ارتباطات به معنای توسعه درهمۀ بخشهای جامعه است . دراین میانروستاها به دلیل ویژگیهای طبیعی و محدودیتهای دسترسی به منابع و امکانات بیش از سایر بخش هامی توانند با بهره گیریازفناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی درجهت توسعه گام بردارند. Manuscript profile