• Home
  • جلال دهقانی فیروزآبادی

    List of Articles جلال دهقانی فیروزآبادی


  • Article

    1 - بررسی رابطه بین حمایت سازمانی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری معلمان زن در پساکرونا
    Journal of Psycho Research and Behavioral Studies , Issue 1 , Year , Winter 2023
    آموزش و پرورش از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که نقش مهمی در رشد جامعه دارد و شناخت متغیرهای تاثیرگذار بر موفقیت کارکنان این سازمان اهمیت بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حمایت سازمانی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری معلمان زن در پساکرونا بود. More
    آموزش و پرورش از مهم‌ترین سازمان‌هایی است که نقش مهمی در رشد جامعه دارد و شناخت متغیرهای تاثیرگذار بر موفقیت کارکنان این سازمان اهمیت بسزایی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین حمایت سازمانی و بهزیستی روانشناختی با نقش میانجی کیفیت زندگی کاری معلمان زن در پساکرونا بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و جامعه آماری پژوهش متشکل از کلیه معلمان زن شهر میبد و اردکان در سال ۱۴۰2-۱۴۰1 بود. ۲۰۸ نفر با استفاده از روش نمونه‎گیری داوطلبانه انتخاب و در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، حمایت سازمانی آیزنبرگر و همکاران (1986) و کیفیت زندگی کاری لوپز (2007)، را تکمیل کردند. داده‌ها به روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری و با بهره‌گیری از نسخه 2۶ نرم‌افزار SPSS و نسخه ۲۴ نرم افزار Amos تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد اثر مستقیم حمایت سازمانی (۰۰۱/۰>p، ۳۳۲/۰=β) و کیفیت زندگی کاری (۰۰۱/۰>p، ۴۵۶/۰=β) بر بهزیستی روانشناختی و حمایت سازمانی (۰۰۱/۰>p، ۴۰۲/۰=β) بر کیفیت زندگی کاری معلمان زن معنی‌دار است. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که کیفیت زندگی کاری در رابطه بین حمایت سازمانی و بهزیستی روانشناختی معلمان زن نقش میانجی دارد (۰۰۱/۰>p، ۱۸۳/۰=β). بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان گفت که بهزیستی روانشناختی معلمان زن مرتبط با میزان حمایتی است که سازمان آموزش و پرورش از آن‌ها دارد و در این راستا کیفیت زندگی کاری نیز اثرگذار است. Manuscript profile

  • Article

    2 - مطالعه هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی
    مدیریت نوآفرینی , Issue 2 , Year , Summer 1401
    هدف از این تحقیق، مطالعه هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی و از نظر اجرا میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرس More
    هدف از این تحقیق، مطالعه هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی در معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت از نوع توصیفی و همبستگی و از نظر اجرا میدانی بود. جامعه آماری این تحقیق، تمامی معلمان تربیت بدنی شهرستان های ممسنی و رستم به تعداد 87نفر بود، که از این تعداد 76 نفر به عنوان نمونه با محقق همکاری کردند.ابزار جمع آوری داده‌ها پرسشنامه های استاندارد کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل (2003)، هوش سازمانی آلبرشت (2003)و سرمایه فکری بونتیس (2002) بود. میزان روایی پرسشنامه ها مورد تایید متخصصین حوزه مدیریت ورزشی قرار گرفت و پایایی این پرسشنامه ها نیز با استفاده از آلفا کرنباخ، محاسبه و به ترتیب ضرایب آلفای کرنباخ پرسشنامه های کارآفرینی سازمانی، هوش سازمانی و سرمایه فکری 84/0، 95/0 و 78/0 بود که همگی بالاتر از 70/0 بود و مورد تایید قرار گرفتند. برای توصیف داده‌ها از روش های آمار توصیفی و برای تجزیه استنباطی داده‌ها از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون در نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش سازمانی و سرمایه فکری با قابلیت های کارآفرینی رابطه ی مثبت و معناداری وجود داشت و همچنین هوش سازمانی و سرمایه فکری قابلیت پیش بین معنادار قابلیت های کارآفرینی آزمودنی ها را دارد.(01/0P ≤). در نتیجه شایسته است که در این سازمان، مدیران فرصت های برای ارتقاء سطح کارآفرینی از طریق هوش سازمانی و سرمایه فکری برای معلمان از طریق برگزاری کلاس ها و دوره های کوتاه مدت فراهم آورند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار دهند و به امر شفاف سازی در سازمان بهای بیشتری داده شود تا کارایی و اثربخشی افزایش چشمگیری یابد. Manuscript profile