• Home
  • جهانگیر یدالهی فارسی

    List of Articles جهانگیر یدالهی فارسی


  • Article

    1 - شناسایی تاثیر معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور(مورد مطالعه: صنعت نرم افزار)
    Future study Management , Issue 4 , Year , Winter 2022
    زمینه: تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان یک معضل رایج برای کارآفرینان است و به خاطر تاخیر زمانی بین ارزیابی و بهره‌برداری فرصت ها، اطلاعات کارآفرینان در مورد فرصت‌ها غیردقیق و حداقلی می باشد. درک ماهیت و منابع عدم اطمینان، پایه و اساس تصمیم گیری More
    زمینه: تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان یک معضل رایج برای کارآفرینان است و به خاطر تاخیر زمانی بین ارزیابی و بهره‌برداری فرصت ها، اطلاعات کارآفرینان در مورد فرصت‌ها غیردقیق و حداقلی می باشد. درک ماهیت و منابع عدم اطمینان، پایه و اساس تصمیم گیری های کارآفرینانه و تمرکز اصلی کارآفرینی بوده است. هدف: هدف این مطالعه شناسایی معیارهای عدم اطمینان در ارزیابی فرصت های کارآفرینی در کسب و کارهای فناور محور با رویکرد آمیخته می باشد. روش‌ها:جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه صنعت نرم افزار می باشد. روش نمونه‌گیری در این بخش به صورت نمونه‌گیری هدفمند بوده است که ابراز گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها در قسمت داده های کیفی توسط کدگذاری ودر قسمت داده های کمی توسط وزن دهی و تحلیل واریانس و تصمیم گیری های چند معیاره صورت پذیرفته است.یافته‌ها و نتیجه‌گیری: نشانگرهای عدم اطمینان در این تحقیق مشمول شش کدمحوری عدم اطمینان منایع، مشتری، عامل، رقابتی، تکنولوژیکی و سیاسی و 29 کد اولیه بوده است که مدل شماتیک هرکدام از عوامل ارائه گردیده است . Manuscript profile

  • Article

    2 - ارزیابی فرصت های کارآفرینانه با رویکرد تحلیل کتابسنجی(2000-2022)
    Public Policy In Administration , Issue 5 , Year , Winter 2022
    زمینه: بسیاری از تصمیمات کارآفرینی به نتایج ارزیابی فرصت بستگی دارد. محدودیت‌های زمانی و منابع محدود نشان دهنده ضرورت ارزیابی فرصت ها برای موفقیت کارآفرینان می باشد. ارزیابی نادرست منجر به اتلاف وقت، انرژی و منابع می‌شود و احتمال شکست را افزایش می‌دهد.هدف: این مقاله، با More
    زمینه: بسیاری از تصمیمات کارآفرینی به نتایج ارزیابی فرصت بستگی دارد. محدودیت‌های زمانی و منابع محدود نشان دهنده ضرورت ارزیابی فرصت ها برای موفقیت کارآفرینان می باشد. ارزیابی نادرست منجر به اتلاف وقت، انرژی و منابع می‌شود و احتمال شکست را افزایش می‌دهد.هدف: این مقاله، با بررسی ادبیات پیشین، به بررسی موضوعات پژوهشی و مبانی نظری برای ارزیابی فرصت‌های کارآفرینان و نحوه پیگیری مفاهیم مختلف می‌پردازد.روش ها: برای بهبود ساختار و محتوای این حوزه، ترکیبی از این مفاهیم به وسیله تحلیل هم استنادی و رویکرد کتابسنجی ارائه می گردد.یافته ها: ایجاد بینش جدید در مورد ارزیابی فرصت های کارآفرینی و نحوه مطالعه آن ها و گسترش یافته‌های تحقیقات قبلی با مروری سیستماتیک، کمی و کل نگر. تجزیه و تحلیل کتابشناختی در این پژوهش، به عنوان مبنایی برای جهت‌گیری‌های تحقیقاتی آتی برای توسعه ادبیات ارزیابی فرصت‌های کارآفرینی و ایجاد یک برنامه تحقیقاتی در آینده برای ارتقای این زمینه می باشد.نتیجه گیری: نتایج ما به دو بخش تقسیم می شود. در ابتدا، ما تجزیه و تحلیل آماری را بر روی مجموعه داده های کتاب سنجی ارائه می دهیم و تأثیر تجزیه و تحلیل و خوشه بندی هم استنادی را توضیح می دهیم. سپس، تعاریف مفهومی ارزیابی فرصت ها را بر اساس رویکرد آنها دسته بندی و مرور می کنیم. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی مدل ارزیابی فرصت های کارآفرینی درشرایط عدم اطمینان با استفاده از رویکرد فازی(مورد مطالعه صنعت نرم افزار)
    The Journal of Productivity Management , Issue 68 , Year , Spring 2024
    تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان، یک معضل رایج برای کارآفرینان است؛ سیستم راه‌اندازی نرم‌افزار به طور خاص با عدم اطمینان شدید و رقابت بیش از حد مواجه می‏باشد؛ بنابراین تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها برای کارآفرینان حیاتی است. هدف پژوهش حاضر، طراحي مدل More
    تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان، یک معضل رایج برای کارآفرینان است؛ سیستم راه‌اندازی نرم‌افزار به طور خاص با عدم اطمینان شدید و رقابت بیش از حد مواجه می‏باشد؛ بنابراین تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها برای کارآفرینان حیاتی است. هدف پژوهش حاضر، طراحي مدل ارزيابي فرصت هاي كارآفريني در شرايط عدم اطمينان -در خصوص صنعت نرم افزار- با رويكرد فازي و با استفاده از روش آميخته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه صنعت نرم افزار مي باشد؛ براي اين منظور ابتدا با بررسي پيشينه، مبناي نظري تحقيق به دست آمده و در ادامه پس از مصاحبه و كد گذاري، تعداد 115 عبارت اوليه استخراج شده و كد گذاري آن‌ها صورت پذيرفته است، سپس با ادغام عبارات كلي با عبارات فرعي تعداد كدها به 84 رسيده و با ادغام موارد مشابه تعداد 29 مفهوم گزينش شده كه پس از گروه بندي، شش کدمحوری استخراج گشته است. سپس با رتبۀ بندي معيارهاي به دست آمده از طريق پرسشنامه توسط خبرگان و با روش Ahp فازي، بوسیله روش میانگین هندسی باکلی در نرم افزار اكسل صورت پذيرفته است. معيار عدم اطمينان منابع داراي رتبۀ اول، عدم اطمينان رقابتي داراي رتبۀ دوم، عدم اطمينان تكنولوژيكي رتبۀ سوم، عدم اطمينان سياسي، عدم اطمينان عامل و عدم اطمينان مشتري در رتبۀ هاي چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند و در نهايت مدل ارزیابی فرصت های کارآفرینی درشرایط عدم اطمینان با استفاده از رویکرد فازی در صنعت نرم افزار طراحي گشته است. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی در شتابدهنده‌ها با استفاده از روش کیفی تئوری داده بنیاد
    Journal of Business Management , Issue 5 , Year , Winter 2022
    اشتیاق و انگیزه در تیم‌های کارآفرینانه تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کسب و کارها دارد. با توجه به تیمی شدن فعالیت‌های کارآفرینی در عصر جدید، بررسی نقش محیط در عواطف و اشتیاق تیم‌ها در مراکز ارائه دهنده خدمات به تیم‌های استارتاپی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با More
    اشتیاق و انگیزه در تیم‌های کارآفرینانه تاثیر قابل توجهی بر عملکرد کسب و کارها دارد. با توجه به تیمی شدن فعالیت‌های کارآفرینی در عصر جدید، بررسی نقش محیط در عواطف و اشتیاق تیم‌ها در مراکز ارائه دهنده خدمات به تیم‌های استارتاپی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل اشتیاق کارآفرینانه تیمی در شتابدهنده انجام شده است. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با استفاده از روش تحقیق داده بنیاد (رویکرد اشتراوس و کوربین) صورت پذیرفته است. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بوده و نمونه‌گیری نظری به روش هدفمند انجام شده و بعد از انجام 13 مصاحبه به اشباع نظری رسیده است. نتایج پژوهش در غالب مدل پارادایمی شامل اشتیاق کارآفرینانه تیمی به عنوان مقوله محوری، شرایط علی (خدمات مالی، مکان فیزیکی، آموزش و مربیگری)، عوامل زمینه‌ای (کانون اشتیاق کارآفرینانه تیمی)، عوامل مداخله‌گر (گرایش کارآفرینانه و خودکارآمدی)، راهبردها (راهبردهای بیرونی و راهبردهای درونی) و پیامدها (تکرارپذیری و مقیاس‌پذیری مدل کسب و کار، گسترش بازار و ...) ترسیم گردید. خدمات ارائه شده در مراکز شتابدهنده تاثیر قابل توجهی بر اشتیاق کارآفرینانه تیم‌های استارتاپی دارد که می‌تواند عملکرد تیم و در نتیجه موفقیت دوره‌های شتابدهی را تحت تاثیر قرار دهد. Manuscript profile