• Home
  • کاظم محمددوست

    List of Articles کاظم محمددوست


  • Article

    1 - الگوی بومی بازارگرایی برای شرکت‌های دانش بنیان ایران
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف این پژوهش، کشف و معرفی الگوی بومی و رویکرد خاص بازارگرایی برای شرکت‌های دانش بنیان ایران در طی یک پژوهش کیفی و آزمون فرضیه‌ها و برازش مدل با انجام یک پژوهش کمی است.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش ضمن مطالعة ا More
    هدف این پژوهش، کشف و معرفی الگوی بومی و رویکرد خاص بازارگرایی برای شرکت‌های دانش بنیان ایران در طی یک پژوهش کیفی و آزمون فرضیه‌ها و برازش مدل با انجام یک پژوهش کمی است.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش ضمن مطالعة اسناد و مدارک، مرور ادبیات نظری، انجام مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان ایران از قابلیت های نرم افزار MAXQDA 2020 برای کدبندی مصاحبه‌ها استفاده شده و سپس با بهره‌گیری از روش نظریة زمنیه‌ای، مدل خاص بازارگرایی برای این گونه شرکت‌ها طراحی و ارائه شده است. در بخش کمی نیز از قابلیت‌ نرم افزارهای SPSS برای تحلیل آمار توصیفی داده ها و SmartPLS3 برای تحلیل آمار استنباطی داده‌ها، انجام آزمون فرضیه‌های پژوهش، تعیین اعتبار و میزان برازش مدل مفهومی بهره گرفته شده است. کدهای اساسی، نظری و هسته‌ای این مصاحبه‌ها، در فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی استخراج شده اند. از آنجا که تمامی مطالعات پژوهشی مبتنی بر یک چارچوب نظری، مدل مفهومی یا نقشة ذهنی است که متغیرهای تحقیق و روابط علی محتمل میان آنها را تبیین می کند، پژوهش حاضر با بهره‌ بردن از یک لنز نظری پراگماتیستی و رویکرد کثرت‌گرایی نشان می دهد که میان سازة بازارگرایی و سازه‌های آشفتگی بازار، آشفتگی تکنولوژیکی و شدت رقابت بعنوان پیشایندهای بازارگرایی و نیز با عملکرد کسب و کار بمثابة پسایند بازارگرایی پیوند همکنشی مثبت و معنی‌دار وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - راهبردی برای ارتقای عملکرد شرکت‎های دانش‎بنیان ایران
    Journal of Business Management , Issue 4 , Year , Autumn 2022
    مدل‌های اولیة رشد اقتصادی بیشتر مبتنی بر عوامل سخت‌افزاری مانند سرمایة فیزیکی بود اما در مدل‌های جدید رشد، عوامل نرم دیگری چون سرمایة دانشی فراروی سازمان‌های پیشرو قرار گرفته است. شرکت های دانش بنیان، دانش و فناوری را جزء جدایی ناپذیر از دارایی‌های اساسی خود می دانند و More
    مدل‌های اولیة رشد اقتصادی بیشتر مبتنی بر عوامل سخت‌افزاری مانند سرمایة فیزیکی بود اما در مدل‌های جدید رشد، عوامل نرم دیگری چون سرمایة دانشی فراروی سازمان‌های پیشرو قرار گرفته است. شرکت های دانش بنیان، دانش و فناوری را جزء جدایی ناپذیر از دارایی‌های اساسی خود می دانند و از فرآیند‌ تولید، توزیع و بکارگیری دانش برای پیشبرد کسب وکار خود استفاده می‎کنند. این پژوهش در تلاش است تا به منظور همنوایی شرکت‌های دانش بنیان ایران با جوهرة پویا و غیر ایستای عصر پرچالش فرارقابتی هزارة سوم، برای نخستین بار الگویی بومی از بازارگرایی را بمثابة راهبردی برای ارتقای عملکرد این دسته از شرکت ها شناسایی کند.پژوهش حاضر از نوع روش تحقیق ترکیبی و مشتمل بر دو رهیافت کیفی و کمی است. در بخش کیفی پژوهش ضمن مطالعة اسناد و مدارک، مرور ادبیات نظری، انجام مطالعات کتابخانه‌ای و مصاحبه با خبرگان و صاحبان شرکت‌های دانش بنیان ایران، از روش نظریة زمنیه‌ای و قابلیت های نرم‌افزار MAXQDA 2020 برای کدبندی مصاحبه‌ها و طراحی الگوی بازارگرایی استفاده شده است. در بخش کمی نیز از قابلیت‌ نرم افزارهای SPSS برای تحلیل آمار توصیفی و SmartPLS3 برای تحلیل آمار استنباطی داده‌ها، بررسی برازش مدل مفهومی و آزمون فرضیه‌های پژوهش بهره گرفته شده است. Manuscript profile