• Home
  • مجید نصیری

    List of Articles مجید نصیری


  • Article

    1 - ارائه الگویِ پیشگیری قلدریِ سازمان جهتِ توسعه‌ی کارکردهای رفتاری سبز
    Journal of Environmental Science and Technology , Issue 135 , Year , Winter 2023
    زمینه و هدف: تغییرات محیط زیست در دهه اخیر منجر به تغییر ماهیت سازمان ها و کارکردهای آن شده است. لذا سازمان ها به دلیل مسئولیت اجتماعی که در برابر جامعه و ذینفعان دارند، با تغییرِ نظریه‌هایی همچون رفتار سازمانی، سعی در توسعه‌ی پایدار سازمان در محیط زیست دارند. هدف این پ More
    زمینه و هدف: تغییرات محیط زیست در دهه اخیر منجر به تغییر ماهیت سازمان ها و کارکردهای آن شده است. لذا سازمان ها به دلیل مسئولیت اجتماعی که در برابر جامعه و ذینفعان دارند، با تغییرِ نظریه‌هایی همچون رفتار سازمانی، سعی در توسعه‌ی پایدار سازمان در محیط زیست دارند. هدف این پژوهش ارائه الگویِ پیشگیری قلدریِ سازمان جهتِ توسعه‌ی کارکردهای سبز می‌باشد. روش بررسی: این پژوهش از نظر روش شناسی بر مبنای نتیجه، توسعه ای است و از نظر نوع داده ترکیبی است. به طوریکه در بخش کیفی پژوهش از طریق تحلیل‌های فراترکیب و دلفی تلاش گردید تا مولفه‌های پیشگیری قلدریِ سازمان جهتِ توسعه‌ی کارکردهای سبز ابتدا مورد غربالگری نظری قرار گیرند و سپس براساسِ تحلیلِ دلفی، حدِ کفایت نظری آنان مشخص شود. در بخش کمی پژوهش نیز تلاش شد تا مولفه‌های تایید شده از بخش کیفی، طی فرآیندِ تحلیل مدلِ فراگیر ساختاری تفسیری، اولویت‌بندی شوند تا براساس آن تاثیرگذارترین آنان مشخص شود. جامعه هدف در این پژوهش در بخش کیفی شاملِ ۱۵ نفر از متخصصان مدیریت در سطح دانشگاهی بودند و در بخش کمی ۳۰ نفر از مدیرانِ منابع انسانی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگری سه استان سمنان، کرج و تهران بودند. یافته ها: نتایج نشان داد، مولفه‌ی جلوگیری از تبعیض و تعارض باهدف اثربخشی کارکردهای سبز تاثیرگذارترین عاملِ پیشگیری قلدریِ سازمان جهتِ توسعه‌ی کارکردهای سبز می‌شود. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان می‌دهد، کنترل تعارض به کارکنان انگیزه‌های مضاعف تری جهتِ بروزِ رفتارهایی در راستایِ کارکردهای سبز می‌دهد و باعث می‌گردد تا با آرامش ذهنی ایجاد شده در محیط سازمان، نقش‌هایی فراتر از نقش‌های محوله در حوزه‌ی سازمان را بپذیرند و براساس آن به پایداریِ بیشترِ سازمان در حوزه‌ی سبز کمک نمایند. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه الگوی تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری
    Journal of Investment Knowledge , Issue 1 , Year , Summer 2022
    امروزه کسب و کارهای اجتماعی به‌عنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته می‌شود و هر روزه توجه بخش‌های گسترده‌تری از جامعه را به خود جلب می‌کند. چگونگی تأمین مالی یکی از موضوع‌های راهبردی پیش‌روی کسب و کارهای اجتماعی برای راه‌اندازی و مدیری More
    امروزه کسب و کارهای اجتماعی به‌عنوان راهکاری اثرگذار و پایدار در توسعۀ اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته می‌شود و هر روزه توجه بخش‌های گسترده‌تری از جامعه را به خود جلب می‌کند. چگونگی تأمین مالی یکی از موضوع‌های راهبردی پیش‌روی کسب و کارهای اجتماعی برای راه‌اندازی و مدیریت این کسب‌وکارها است. در این پژوهش با بهره گیری از روش تحقیق کیفی، عوامل موثر بر تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری شناسایی و دسته بندی شده است. با انجام مصاحبه با خبرگان صنعت بانک در سال 99 در مجموع از 15 مصاحبه با استفاده از نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شده‌اند، انجام شده است، تعداد 24 مقوله اصلی براساس مدل پارادایمی داده بنیاد شناسایی و در قالب شش بُعد ساختاردهی شده است. درآمدزایی، تکالیف قانونی بانکها ونوع آوری مالی، سرمایه گذاری و محیط رقابتی در شبکه بانکی به عنوان شرایط علّی، ویژگی‌های بنگاه، قوانین سیاسی و تحریم ها به عنوان شرایط مداخله گر، نهادهای غیررسمی در شبکه بانکی، جایگاه تامین مالی در سیاستهای بانکی، محدودیت‌های محیطی، آگاهی وتخصص کارکنان بانکها به عنوان شرایط زمینه ای، ساز و کارهای اجتماعی ایجاد ارزش، سیستم اجرایی چابک بانکی پیاده‌سازی نظام یکپارچه کنترل ونظارت بانکی، جذب سرمایه‌گذار، فروش سهام به عنوان بُعد تعاملی، ظرفیت کارآفرینی فردی، بستر سازی کسب و کار، کسب و کارِ پایدارِ اجتماعی، حداکثرسازی منافع به عنوان پدیده محوری و ....بُعد پیامدی شناسایی شده‌اند. در نهایت بر اساس تحلیل داده‌های استخراج‌شده و استنتاج نتایج توسط پژوهشگر، الگوی تأمین مالی کسب و کارهای اجتماعی از طریق صنعت بانکداری استخراج شد Manuscript profile

  • Article

    3 - تحلیل عوامل مؤثر بر رفتارکارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی
    فصلنامه مدیریت سبز , Issue 5 , Year , Winter 1401
    هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بود More
    هدف پژوهش حاضر تحلیل عوامل مؤثر بر رفتار کارآفرینانه سازمانی در راستای توسعه پایدار اجتماعی در دادگستری استان گلستان بود. این پژوهش کاربردی وتوصیفی- پیمایشی بود که با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شده است. جامعه آماری در مرحله کیفی، 11 نفر از خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که به روش هدفمند با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و در مرحله کمی، کارکنان دادگستری استان گلستان به تعداد 1401 نفر بودند و حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 302 نفر تعیین و برای نمونه‌گیری از روش تصادفی ساده استفاده شد. برای شناسایی عوامل از روش دلفی و برای بررسی روابط بین متغیرها از روش معادلات ساختاری با نرم‌افزار اسمارت پی ال نسخه 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد ابعاد رفتار کارآفرینانه سازمانی شامل 7 بعد (رفتاری، محیطی، محتوایی، زمینه‌ای، ارتباطی، ساختاری، فردی) است که به ترتیب به میزان 346/0 ، 408/0 ، 363/0 ، 378/0، 350/0، 424/0 و 398/0 بر رفتار کارآفرینانه سازمانی تأثیر معنی‌داری دارند. همچنین رفتار کارآفرینانه سازمانی بر توسعه پایدار اجتماعی به میزان 823/0 تأثیر معنی‌داری دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان
    Journal of Interdisciplinary Studies in Marketing Management , Issue 1 , Year , Summer 2023
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در میان مشتریان برند کاله در استان مازندران بوده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و روش تحقیق این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آما More
    هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در میان مشتریان برند کاله در استان مازندران بوده است. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و روش تحقیق این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق کلیه مشتریان برند کاله در استان مازندران می‌باشد که تعداد آن‌ها نامعین در نظر گرفته شده است. نمونه آماری تحقیق بر مبنای جدول کرجسی و مورگان برابر 384 نفر از مشتریان می‌باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده است. جهت ابزار جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. مدل مطالعه با رویکرد معادلات ساختاری طرح ریزی و با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس مدلسازی شد. نتایج تحقیق معنادار بودن تمامی فرضیه‌ها را نشان داد و به طور کلی فرضیه‌های تحقیق مورد تأیید قرار گرفت. بعبارت دیگر، نتایج نشان داد که بین ادراک از مسئولیت اجتماعی شرکت و نیات رفتاری مشتریان با توجه به نقش میانجی تعهد و اعتماد مشتریان در میان مشتریان برند کاله در استان مازندران رابطه معناداری وجو دارد. Manuscript profile