• Home
  • عبدالمجید عبدالباقی

    List of Articles عبدالمجید عبدالباقی


  • Article

    1 - ناهمسانی شرطی نمایی(E-Garch) در مدل سازی نوسانات مبتنی بر معاملات اختلال زا
    Financial Knowledge of Securities Analysis , Issue 5 , Year , Winter 2019
    معاملات اختلال زا به معاملاتی در بازارهای مالی اتلاق می شود که به تصمیماتی ناگهانی و غیر منطقی برای خرید، فروش یا نگهداری سهام وابسته است. حضور معامله گر اختلال زا می تواند عاملی برای واگرایی قیمت و ریسک دارایی شود اما عدم وجود این گروه از معامله گران نقد شوندگی بازاره More
    معاملات اختلال زا به معاملاتی در بازارهای مالی اتلاق می شود که به تصمیماتی ناگهانی و غیر منطقی برای خرید، فروش یا نگهداری سهام وابسته است. حضور معامله گر اختلال زا می تواند عاملی برای واگرایی قیمت و ریسک دارایی شود اما عدم وجود این گروه از معامله گران نقد شوندگی بازارهای مالی را به‌ شدت کاهش می دهد. در این پژوهش تحرکات معاملات اختلال زا بر اساس مدل ناهمسانی شرطی نمایی (E-Garch) در بازه زمانی 1391-1395 بر مبنای اطلاعات شاخص کل بورس اوراق بهادار ارزیابی ‌شده و سپس رابطه بین شاخص اختلال و نوسانات بازار مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج به‌ دست ‌آمده حکایت از وجود رابطه معنادار میان عامل اختلال و بازده دارد به طوریکه با افزایش تحرکات معامله گران اختلال زا در بازار بورس تهران، بازده افزایش یافته و با کاهش معاملات اختلال زا روند نوسانات کاهشی است. همچین یافته ها مبین افزایش نسبی حجم معاملات، ارزش معاملات و دفعات معاملات همزمان با افزایش معاملات اختلال ز است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارزیابی نقش توأم احساسات سرمایه‌گذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد کوتاه‌مدت عرضه‌های اولیه سهام (شواهدی از بازار سرمایه ایران)
    Financial Knowledge of Securities Analysis , Issue 1 , Year , Spring 2020
    هدف این پژوهش، ارزیابی نقش توأم گرایش های احساسی سرمایه گذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد عرضه های اولیه بازار سرمایه ایران است. نمونه پژوهش شامل 87 شرکت بورسی و فرابورسی عرضه شده در بازه زمانی 1387 تا 1394 انتخاب شده است. برای اندازه گیری متغیر گرایش های احساسی سرمایه More
    هدف این پژوهش، ارزیابی نقش توأم گرایش های احساسی سرمایه گذاران و ارزش ویژه برند بر عملکرد عرضه های اولیه بازار سرمایه ایران است. نمونه پژوهش شامل 87 شرکت بورسی و فرابورسی عرضه شده در بازه زمانی 1387 تا 1394 انتخاب شده است. برای اندازه گیری متغیر گرایش های احساسی سرمایه گذاران از شاخص آرمز، و برای محاسبه ارزش ویژه برند از دو شاخص هولیهان و کیوتوبیناستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان می دهد که بر مبنای شاخص هولیهان هیچ تفاوت معناداری بین بازده کوتاه مدت عرضه های اولیه با برندهای قوی و ضعیف وجود ندارد در همین حال و بر مبنای شاخص کیوتوبین در مقاطع کوتاه مدت روزانه اول و دوم بین برندهای قوی و ضعیف تفاوت مثبت و در مقاطع طولانی تر 6 تا 12 ماه، تفاوت بازده برندهای قوی و ضعیف منفی شده است که دال بر اصلاح قیمت گذاری عرضه ها توسط بازار است. همچنین عرضه های انجام شده در شرایط احساسی همراه با خوش بینی در دوره های کوتاه مدت عملکرد بهتری را نسبت به عرضه های انجام شده در شرایط بدبینی بازار به همراه داشتند. نهایتاً در مقاطع یک ماه تا نه ماه پس از عرضه اثر توأم ارزش ویژه برند و خوش بینی بر عملکرد عرضه های اولیه مشاهده گردید. Manuscript profile