• Home
  • بیتا تبریزیان

    List of Articles بیتا تبریزیان


  • Article

    1 - پیش بینی قیمت سهام بر پایه فاکتورهای بنیادی، تکنیکال و اقتصادی
    Journal of Investment Knowledge , Issue 4 , Year , Autumn 2024
    در پژوهش حاضر پیش بینی قیمت سهام بر پایه فاکتورهای بنیادی، تکنیکال و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور سه گروه از عوامل بنیادی، تکنیکال و اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفتند. در تحلیل داده ها از برازش رگرسیون های حداقل مربعات خطا برای داده های قیمت سهم 30 شرکت More
    در پژوهش حاضر پیش بینی قیمت سهام بر پایه فاکتورهای بنیادی، تکنیکال و اقتصادی مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور سه گروه از عوامل بنیادی، تکنیکال و اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفتند. در تحلیل داده ها از برازش رگرسیون های حداقل مربعات خطا برای داده های قیمت سهم 30 شرکت دارای بیش از 50% از ارزش بازار سهام در سال 1399 استفاده شد و قیمت سهام شرکت ها به صورت نامتوازن از سال 1381 تا 1399 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که هریک از عوامل بنیادی، تکنیکال و اقتصادی به تنهایی قابلیت پیش بینی بازده سهام را دارند، در حالی که عوامل تکنیکال و اقتصادی ، دارای محتوای اطلاعاتی اضافی نسبت به عوامل بنیادی نبودند. Manuscript profile

  • Article

    2 - طراحی مدل عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند ملی (نشان ساخت ایران) در بازارهای منطقه‌ای (مطالعه موردی: صادرات تجهیزات برق فشار قوی-ترانسفورماتور)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    همواره تحولات جهانی و منطقه‌ای، ضرورت دسترسی به صادرات موفق با محوریت کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان پذیرش محصولات را به امری حیاتی برای اقتصاد هر کشور تبدیل کرده است. از جمله فاکتورهای موثر در موفقیت صادرات، نشان (برند) ملی قابل قبول کشور مبداء نزد مشتریان کشور مقصد می‌ب More
    همواره تحولات جهانی و منطقه‌ای، ضرورت دسترسی به صادرات موفق با محوریت کاهش هزینه‌ها و افزایش میزان پذیرش محصولات را به امری حیاتی برای اقتصاد هر کشور تبدیل کرده است. از جمله فاکتورهای موثر در موفقیت صادرات، نشان (برند) ملی قابل قبول کشور مبداء نزد مشتریان کشور مقصد می‌باشد. یکی از صنایع دارای توانمندی بومی و زیرساخت قوی در کشور ایران صنعت برق می‌باشد. با وجود کیفیت و خودکفایی در محصولات این صنعت، شاید فقدان الگویی برند ملی در این حوزه، مانعی در دستیابی به بازارهای منطقه‌ای آن شده است. بر این اساس هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل مؤثر بر ارتقاء تصویر برند ملی کشور ایران می‌باشد. در این پژوهش آمیخته ترتیبی - متوالی، سعی شده به شیوه اکتشافی عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند ملی (نشان ساخت ایران) و ابعاد آن به استفاده از نظرات خبرگان شناسایی شود. پس از آن به کمک نرم-افزار مکس‌کیودا متغیرها و الگوی مفهومی روابط بین آنها استخراج شد. در این بخش متغیرهای تأثیرگذار بر برند ملی، به‌عنوان ابعاد مدل ارتقاء برند ملی شناخته شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از نظرات مدیران اجرایی و صادرکنندگان محصولات برق فشار قوی، وضعیت بومی مدل تحقیق بررسی شود. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری از طریق نرم‌افزار PLS نشان داد که در بین روابط تعریف شده بهره-گیری از ظرفیت‌های نیروی‌انسانی، فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بیشترین و سیاستگذاری کلان ملی، کمترین تأثیر را بر ارتقاء برند ملی دارد. در بخش پایانی بر مبنای این تحلیل‌ها، استراتژی‌ها و راهکارهای لازم جهت ارتقاء برند ملی ارائه گردید. Manuscript profile