• Home
  • وحید آرائی

    List of Articles وحید آرائی


  • Article

    1 - بررسی عوامل مؤثر بر میزان پاسخگویی در مدیریت شهری بر اساس الگوی حکمرانی خوب (مورد مطالعه؛ شهرداری منطقه 6 تهران)
    Public Policy In Administration , Issue 39 , Year , Autumn 2021
    زمینه: هدف پاسخگویی به‌مثابه خروجی و جوهره حکمرانی خوب، این است که شهروندان از چرایی انتخاب گزینه‌ها و فرایندهای سیاستی مطلع شوند تا توانایی قضاوت و واکنش مناسب به اقدامات مدیریتی را بیابند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت و سنجش عوامل مؤثر بر میزان پاسخگویی از منظر More
    زمینه: هدف پاسخگویی به‌مثابه خروجی و جوهره حکمرانی خوب، این است که شهروندان از چرایی انتخاب گزینه‌ها و فرایندهای سیاستی مطلع شوند تا توانایی قضاوت و واکنش مناسب به اقدامات مدیریتی را بیابند. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت و سنجش عوامل مؤثر بر میزان پاسخگویی از منظر شهروندان در شهرداری منطقه 6 تهران می‌باشد. روش: پژوهش حاضر از نظر نوع هدف کاربردی و از لحاظ نوع روش، پیمایشی می‌باشد. تعداد 28 گویه مورد شناسایی و سؤال قرار گرفته که مورد تأیید خبرگان و آلفای کرونباخ برابر 0/83 و سطح معناداری برابر 95 درصد بوده که بر اساس آزمون t و فریدمن مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار گرفته است. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد و برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار spss استفاده گردیده است. یافته‌ها: وضعیت مسئولیت‌پذیری مسئولان و مناصب، وظایف و عملکرد مدیران شهری و نظرخواهی از شهروندان در خصوص برنامه‌ها و طرح‌های شهری از نظر شهروندان تا حدی مناسب و وضعیت اطلاع‌رسانی به شهروندان، وضوح رویه‌ها و مسئولیت‌ها، نظرخواهی از شهروندان نسبت به مسائل مختلف حوزه شهری و وجود قوانین رفتاری در شهرداری‌ها نامناسب بوده است. نتیجه‌گیری: وضعیت میزان پاسخگویی در شهرداری منطقه 6 تهران از نظر پاسخ‌دهندگان بر اساس آزمون t و فریدمن ناکافی و نامناسب می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    2 - تبیین خط‌مشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب.
    Public Policy In Administration , Issue 50 , Year , Summer 2024
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین خط‌مشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب در جامعه‌ای از دریافت‌کنندگان خدمات مالی است. روش: این پژوهش در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. در بخش اول که مرحله اولیه و سنجش کیفی است جامعه آماری پژوه More
    هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین خط‌مشی بازاریابی حسی به منظور تحقق حکمرانی خوب در جامعه‌ای از دریافت‌کنندگان خدمات مالی است. روش: این پژوهش در دو مرحله طراحی چارچوب مفهومی پژوهش و اعتبارسنجی چارچوب مفهومی انجام شد. در بخش اول که مرحله اولیه و سنجش کیفی است جامعه آماری پژوهش عبارت بود از اساتید، مدیران و کارشناسان در زمینه بازاریابی حسی، که تعداد 10 نفر به عنوان رسته‌ای از افراد خبره انتخاب شدند. در بخش دوم که بخش کمی است نمونه 384 تایی از جامعه دریافت‌کنندگان خدمات مالی انتخاب شد. یافته: 3 بعد، 11 مؤلفه و 55 شاخص برای مدل شناسایی شد. در بین ابعاد، بعد عملکرد احساسی با بار عاملی 1.55، بعد خودکارآمدی احساسی با بار عاملی 1.27، بعد مشارکت حسی با بار عاملی 1.25 به ترتیب اعتبار بیشتری نسبت به سایر ابعاد داشته اند. نتیجه گیری: سه بعد عملکرد احساسی، خودکارآمدی احساسی و مشارکت احساسی مورد تأکید هستند. بعد عملکرد احساسی شامل 4 مؤلفه درک عواطف، کیفیت روابط عاطفی، پاسخگویی به عواطف و ایجاد انگیزش، بعد خودکارآمدی حسی دارای سه مؤلفه ظرفیت سازی، آموزش و ارتباطات، و بعد مشارکت احساسی شامل چهار بعد آگاه سازی، مهارت اجتماعی، خلق ارزش و راهبردها می‌باشد. Manuscript profile

  • Article

    3 - خط مشی گذاری نهادی سرمایه گذاری خارجی در چارچوب معاهدات سرمایه گذاری چندجانبه و منطقه ایی
    Journal of Investment Knowledge , Issue 5 , Year , Winter 2024
    مطالعه حاضر با استفاده از داده های 22 کشور در دوره زمانی 1390 تا 1400، رویکرد معاهدات سرمایه گذاری چندجانبه و منطقه ایی و تأثیر آن بر سرمایه گذاری خارجی، را از طریق یک مدل جاذبه، مورد بررسی قرار داد. همچنین تعامل بین معاهدات سرمایه گذاری چندجانبه و نهادهای کشور میزبان و More
    مطالعه حاضر با استفاده از داده های 22 کشور در دوره زمانی 1390 تا 1400، رویکرد معاهدات سرمایه گذاری چندجانبه و منطقه ایی و تأثیر آن بر سرمایه گذاری خارجی، را از طریق یک مدل جاذبه، مورد بررسی قرار داد. همچنین تعامل بین معاهدات سرمایه گذاری چندجانبه و نهادهای کشور میزبان و اینکه چگونه این رابطه بین شرکای توسعه یافته- در حال توسعه و شرکای درحال توسعه - درحال توسعه متفاوت است، را ارزیابی می کند. نتایج نشان داد: 1) تاثیر متغیرهای کنترلی بازار بزرگ و زبان مشترک در همه مدل‌ها، مثبت و معنادار، اما تاثیر متغیر فاصله، منفی و معنی‌دار است. متغیرهای جمعیت کشور میزبان و همسایگی به جزء، جفت کشورهای در حال توسعه، تعیین کننده معنی داری برای جریان سرمایه گذاری مستقیم خارجی نیستند. معاهدات سرمایه گذاری دو جانبه در همه مدل‌ها مثبت و معنی‌دار است، ولی بین کشورهای در حال توسعه تأثیر بیشتری بر سرمایه گذاری مستقیم خارجی دارد. 2) با اضافه شدن متغیرهای کیفیت نهادی، رابطه استعماری و متغیر ساختگی توافق تجارت آزاد، به مدل، با انعقاد معاهده سرمایه گذاری چندجانبه، کشور میزبان به سرمایه گذاران خارجی یک چارچوب نهادی خارجی ارائه می دهد که به طور قابل اعتمادی آنها را متعهد می کند که از سرمایه گذاری خود، بهتر از توان نهادهای داخلی محافظت کنند. در این صورت آنها جایگزین هستند و انتظار یک رابطه منفی وجود دارد. Manuscript profile