• Home
  • غلامرضا اصیلی

    List of Articles غلامرضا اصیلی


  • Article

    1 - اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک با رویکرد AHP/CFA در دانشکده آموزش های الکترونیکی دانشگاه شیراز
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Winter 2019
    این مطالعه با هدف ارائه مدل و اولویت­بندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک انجام شده است. جامعه­ی آماری این تحقیق را دانشجویان دانشکده آموزش­های الکترونیکی دانشگاه شیراز تشکیل می­دادند که تعداد آنها برابر با 715 نفر می­باشد؛ مطابق با جدول مورگان More
    این مطالعه با هدف ارائه مدل و اولویت­بندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک انجام شده است. جامعه­ی آماری این تحقیق را دانشجویان دانشکده آموزش­های الکترونیکی دانشگاه شیراز تشکیل می­دادند که تعداد آنها برابر با 715 نفر می­باشد؛ مطابق با جدول مورگان حجم نمونه برابر با 250 تعیین گردید؛ که به شیوه نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک توزیع دوجمله­ای، از بین 21 عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک که از پیشینه تحقیق برگرفته شده بود، 4 شاخص حذف و 17 شاخص انتخاب شدند. این 17 عامل بر اساس تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی در 5 دسته کلی " کیفیت سیستم، شایستگی اساتید و دستیاران آموزشی، اثربخشی محتوا، تعامل اساتید و دانشجویان، و شایستگی دانشجویان"قرار گرفتند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و دوم (نرم­افزار لیزرل)، برازش مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفت. نتایج اولویت­بندی عوامل کلیدی موفقیت یادگیری الکترونیک که بر اساس تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی گروهی به دست آمد، نشان داد که کیفیت برنامه­ سیستم یادگیری الکترونیک، کیفیت محتوای ارائه شده، کاربر پسند بودن سیستم یادگیری الکترونیک و سواد اطلاعاتی استاد، مهمترین عوامل موفقیت یادگیری الکترونیک بودند. Manuscript profile

  • Article

    2 - مطالعه تطبیقی وضعیت سیستم کیفیت خدمات در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به منظور ارائه مدل
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2017
    این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی وضعیت سیستم کیفیت خدمات در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس به منظور ارائه مدل انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارکنان و نیز مشتریان واحدهای دانشگاهی بوده است. با اس More
    این پژوهش با هدف مطالعه تطبیقی وضعیت سیستم کیفیت خدمات در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس به منظور ارائه مدل انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارکنان و نیز مشتریان واحدهای دانشگاهی بوده است. با استغاده از روش نمونه­گیری هدفمند تعداد 30 نفر از خبرگان و روش تصادفی طبقه­ای تعداد 415 نفر از مدیران و کارکنان و نیز تعداد 464 نفر از مشتریان  انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه سیر تحول کیفیت، الزامات کیفیت، نگرش­های کیفیت و ابعاد کیفیت خدمات بود که توسط محقق پس از مطالعه مبانی نظری و پیشینه تحقیق ساخته شد و روایی و پایایی آن برآورد و مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده­ها ازt  تک نمونه­ای و مدل معادلات ساختاری با کمک نرم­افزارAMOS استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن بود که وضعیت الزامات کیفیت(57/3 = M)،  وضعیت سیر تحول کیفیت خدمات (09/3 = M)، وضعیت نگرش‌های کیفیت(40/3 = M) و وضعیت ابعاد کیفیت خدمات(19/3 = M) در طیف نسبتاً مطلوب قرار دارد. با عنایت به شاخص­های برازندگی مدل، نتایج نشان داد که مدل تحلیل عاملی برای سؤال موردنظر دارای برازش مناسبی می‌باشد. به عبارت دیگر با توجه به مناسب بودن شاخص‌های برازندگی می‌توان این مدل را به عنوان مدل کیفیت در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس معرفی کرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی و اعتبارسنجی الگوی تطبیقی تأثیر توسعه مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2023
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی  و اعتبارسنجی الگوی تطبیقی تأثیر توسعه مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس بود. More
    مقدمه و هدف: هدف از پژوهش حاضر طراحی  و اعتبارسنجی الگوی تطبیقی تأثیر توسعه مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمانی از دیدگاه مدیران و کارکنان با نقش میانجیگری فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس بود. روش­شناسی: روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ازنظر گردآوری داده‌ها، روش آمیخته اکتشافی بود. مشارکت­کنندگان در این پژوهش در بخش کیفی شامل مدیران و کارکنان خبره دانشگاه­های آزاد  اسلامی استان فارس بود که از بین آن‌ها تعداد 10 نفر با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند. همچنین، در بخش کمی، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه­های آزاد اسلامی استان فارس بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای با تخصیص متناسب تعداد 357 نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. اطلاعات مورد نیاز در بخش کیفی برای طراحی الگوی پژوهش با مصاحبه باز نیمه ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که شامل 5 سازه (متغیر)، 21 بعد و 72 سؤال در قالب طیف لیکرت 5 تایی بود، جمع­آوری شد. برای تعیین روایی و پایایی ابزار پرسشنامه مذکور به ترتیب از روش‌های روایی همگرا، ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شد . یافته­ ها: نتایج آزمون معادلات ساختاری از دیدگاه مدیران نشان داد که دو متغیر فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی بر رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان اثر میانجی و معنادار دارد اما حفظ کارکنان بر رابطه مذکور اثر میانجی ندارد. هم چنین، مشخص شد که از دیدگاه کارکنان، هر سه متغیر فرهنگ سازمانی، تعهد سازمانی و حفظ کارکنان روی رابطه مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمانی از دیدگاه کارکنان اثر واسطه­ای و معنادار دارد. نتیجه ­گیری: تطبیق دو مدل از دو دیدگاه حاکی از آن است که هم مدیران و هم کارکنان معتقدند که فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان را میانجیگری می­کنند، اما حفظ کارکنان صرفاً از دیدگاه کارکنان می‌تواند رابطه بین مدیریت منابع انسانی و عملکرد سازمان را میانجیگری نماید. Manuscript profile