• Home
  • عباسعلی قیومی

    List of Articles عباسعلی قیومی


  • Article

    1 - شناسایی ابعاد و مولفه های فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی مورد مطالعه: زبان انگلیسی
    Journal of Cultural Management , Issue 43 , Year , Winter 2019
    مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‌های فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی (زبان انگلیسی) در آموزشگاه‌های زبان انجام شده است. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کاربردی، ترکیبی، توصیفی و پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شام More
    مقدمه و هدف پژوهش: این پژوهش، با هدف شناسایی ابعاد و مولفه‌های فرهنگی و آموزشی الگوی ارتقاء فرهنگی آموزش زبان خارجی (زبان انگلیسی) در آموزشگاه‌های زبان انجام شده است. روش پژوهش: روش این پژوهش از نوع کاربردی، ترکیبی، توصیفی و پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل صاحب‌نظران دانشگاهی و در بخش کمی شامل کلیه مدرسان آموزشگاه‌های شهر تهران می‌باشد. در این بخش، نمونه آماری طبق فرمول کوکران شامل 400 نفر برای جامعه نامحدود است. در بخش کیفی، ابزار جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختمند، پرسشنامه‌های استاندارد و محقق ساخته تعیین گردید، سنجش روایی از طریق اخذ نظرات صاحب‌نظران دانشگاهی و خبرگان حوزه‌های فرهنگی و آموزشی با تکنیک دلفی و سنجش اعتبار پایایی از طریق آزمون کرونباخ محاسبه شد. یافته‌ها: برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های کولموگروف - اسمیرنوف، تحلیل عاملی تاییدی و اکتشافی، برازش مدل، آزمون t تک نمونه‌ای و آزمون فریدمن استفاده شد. نتیجه‌گیری: نتایج و یافته‌ها منجر به شناسایی سه عامل، دو بُعد و نُه مولفه گردید. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه الگویی از فرهنگ‌سازمانی مطلوب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
    Journal of Cultural Management , Issue 5 , Year , Winter 2023
    هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار در زمینه ارتقای فرهنگ سازمانی(سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) است. روش پژوهش: روش بکار رفته در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از لحاظ ابزار تحلیل کمی بوده است. جامعه آماری: جامعه آماری و حجم نمونه‌ای شامل دو بخش کار More
    هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار در زمینه ارتقای فرهنگ سازمانی(سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) است. روش پژوهش: روش بکار رفته در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از لحاظ ابزار تحلیل کمی بوده است. جامعه آماری: جامعه آماری و حجم نمونه‌ای شامل دو بخش کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران(تعداد جامعه 4000 نفر و حجم نمونه برابر با 350 نفر) و کارشناسان حوزه مدیریت(نمونه 15 مورد، جهت پاسخگویی به دو پرسشنامه کارشناسی محقق ساخته) به انجام رسیده است.روش انجام پژوهش:. سه مدل تحلیل عاملی، ای اچ پی فازی و دیمتل فازی جهت بررسی وجوح مختلف اهمیت شاخص‌های فرهنگ سازمانی به کار رفته است.یافته و نتیجه پژوهش: تحلیل عاملی نشان دارد که 8 عامل ترکیبی در شکل‌دهی به فرهنگ سازمانی دخیل هستند(ترکیب 56 گویه). مورد هستند. در ادامه با استفاده از روش ای اچ پی فازی، 5 مورد به عنوان شاخص‌های با بالاترین رتبه وارد ماتریس دیمتل فازی گردید. نتایج این شاخص نشان دهنده تاثیر عمده شاخص خطرپذیری، بر دیگر شاخص‌ها(خلاقیت و نوآوری، خطرپذیری، تاثیر نتایج تصمیمات بر کارکنان، توجه به تیم و جاه‌طلبی و تهورطلبی) بود. بنابراین، ریسک‌-خطرپذیری در ارتقای سایر اجزای فرهنگ سازمانی نقش تعیین کننده‌ای دارد و بایستی مورد تشویق قرار گیرد. Manuscript profile

  • Article

    3 - طراحی الگوی مدیریت استعداد برای سازمان‌های فرهنگی با استفاده از رویکرد دلفی فازی
    Journal of Cultural Management , Issue 4 , Year , Winter 2023
    زمینه و هدف: یکی از چالش‌هایی که اکثر سازمان‌ها با آن مواجه هستند چگونگی شناسایی، جذب، پرورش و نگهداشت استعدادهاست. سازمان‌های فرهنگی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگوی بومی برای مدیریت استعداد در سازمان‌های فرهنگی در ایران است. روش‌شناسی: ای More
    زمینه و هدف: یکی از چالش‌هایی که اکثر سازمان‌ها با آن مواجه هستند چگونگی شناسایی، جذب، پرورش و نگهداشت استعدادهاست. سازمان‌های فرهنگی نیز از این قاعده مستثنا نیستند. هدف پژوهش حاضر طراحی یک الگوی بومی برای مدیریت استعداد در سازمان‌های فرهنگی در ایران است. روش‌شناسی: این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی و بهره‌گیری از روش دلفی فازی انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی عبارتند از خبرگان، مدیران ارشد، میانی و استعدادهای شاخص حوزه هنری که از بین آنها 15 نفر در تحقیق مشارکت کرده‌اند. در بخش کمّی نیز 19 نفر در پنل خبرگان شرکت کرده‌اند. نمونه‌ها در هر دو بخش به صورت هدفمند انتخاب شده‌اند. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمیّ پرسشنامه محقق‌ساخته بوده که با استفاده از روایی صوری و محتوایی اعتبارسنجی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 849/0 محاسبه شده است. یافته‌ها: نتایج نشان داد الگوی مدیریت استعداد در سازمان‌های فرهنگی متشکل از 9 بُعد و چهل و سه مؤلفه است. ابعاد مدل به ترتیب اولویت عبارتند از: پرورش و آموزش استعدادها، عوامل تأثیرگذار درون‌سازمانی، شناسایی، کشف و جذب استعدادها، نگهداشت و بالندگی استعدادها، ایجاد مخزن استعدادها، عوامل تأثیرگذار برون‌سازمانی، نتایج سازمانی، نتایج فردی و معماری دوهسته‌ای سرمایه‌های انسانی. نتیجه‌گیری: کاربست نتایج این مطالعه می‌تواند از پرواز سرمایه‌های انسانی در سازمان‌های فرهنگی جلوگیری کند. Manuscript profile

  • Article

    4 - ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری
    Journal of Iranian Social Development Studies , Issue 5 , Year , Winter 2022
    هدف اصلی این تحقیق،ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری می باشد.روش تحقیق از نوع کیفی می باشد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران شرکت های بیمه می باشند.از آنجائیکه گرندد تئوری به دنبال نظریه جهانی یا کلی نیست و More
    هدف اصلی این تحقیق،ارایه الگوی توسعه فرهنگ بیمه های زندگی در ایران با رویکرد گرندد تئوری می باشد.روش تحقیق از نوع کیفی می باشد. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه خبرگان و اساتید دانشگاهی و مدیران شرکت های بیمه می باشند.از آنجائیکه گرندد تئوری به دنبال نظریه جهانی یا کلی نیست و ادعای تعمیم نظریه را ندارد از این رو از نمونه گیری به شیوه کمی استفاده نشده است. بلکه نمونه گیری قضاوتی (نظری) برگزیده شده است. البته در گام نخست تعداد 25 نفر مشخص شده اند. لیکن در طول اجرای مصاحبه ها در تعداد 17 نفر به اشباع نظری رسید که از ادامه انجام مصاحبه خودداری و جمعبندی نهایی صورت پذیرفت.همچنین با توجه به رویکرد انتخاب شده با تاکید بر شیوه گلیزرو با توجه به عمیق بودن مصاحبه تنها به ذکر سوال اصلی مرتبط با عنوان رساله اکتفا شده است.نتایج حاصل از ارائه مدل کیفی نهایی نشان می دهد شرایط علی موثر بر مدل شامل: اعتماد / شیوه مدیریت /رهبری/ سیاستگذاری/ شبکه خبرگان می باشند.و مهمترین راهبردهای بهبود فرهنگ بیمه شامل: بازاریابی/ ارتباط نظامند با ذینفعان / تبلیغات / آگاهی بخشی.در نهایت پیامدها حاصل بکارگیری الگوی احصاء شده عبارتند از: طراحی و ارائه الگوی توسعه فرهنگ بیمه زندگی در ایران که منحر به (تقویت سهم بیمه زندگی در سبد بیمه ها در کشور/ تسهیم دانش بین افراد جامعه بیمه ای کشور / افزایش سرعت تصمیم گیری/ خدمات مطلوب تر به بیمه شوندگان بیمه زندگی/ بهبود عملکرد شرکتهای بیمه ای) می شود. Manuscript profile

  • Article

    5 - ارائه الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه نظام آموزشی
    Educational Leadership & administration , Issue 2 , Year , Summer 2027
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه نظام آموزشی است. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش نظریه مبنایی استفاده شد. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش، متخصصان و خبرگان هنر، علوم تربیتی و مدیریت امور فرهنگی به تعداد 2 More
    هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه نظام آموزشی است. پارادایم پژوهش کیفی است و از روش نظریه مبنایی استفاده شد. این پژوهش از لحاظ هدف در دسته پژوهش های کاربردی قرار می گیرد. جامعه پژوهش، متخصصان و خبرگان هنر، علوم تربیتی و مدیریت امور فرهنگی به تعداد 20 نفر بودند که به شیوه نمونه گیری هدفمند از نوع ملاک محور تا رسیدن به اشباع داده ها انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته بود و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از کدگذاری و مقوله بندی با استفاده از نرم افزار تحلیل داده های کیفی اطلس تی.آی استفاده شده است. بر اساس یافته ها، پدیده محوری تربیت هنری، تولید هنری است. شرایط علی تربیت هنری شامل: ایجاد جنبه عمومی و همگانی، محیط جامعه (بسترسازی مناسب در خانه و مدرسه، فراهم سازی شرایط برای همگان، ایده تربیت هنری به مثابه آموزش همگانی)، عوامل درونی (استعداد هنری دانش آموزان، ویژگی های ذاتی دانش آموزان، ارزش دادن به هنر) و معرفی هنر به عنوان چهارمین مهارت اساسی بود. زمینه های دلالت کننده بر تربیت هنری شامل: فناوری (پیشرفت تکنولوژی، استفاده از فضای مجازی)، زمینه های اجتماعی (شکل گیری اندیشه هنری در جامعه، عواطف مبتنی بر جنبه های اجتماعی، فضایی که دانش آموز در آن تربیت می یابد)، زمینه های سیاسی (اهمیت قائل شدن برای هنر، اولویت و نظام های فکری حاکم بر جامعه، حمایت های مادی و معنوی، تابعی از تصمیمات نظام سیاسی)، زمینه های فرهنگی (سرانه محصولات هنری، توجه فرهنگ جامعه به هنر، میزان مصرف محصولات فرهنگی، الهام بخشی فرهنگ در تولیدات هنری) بود و در نهایت الگوی تربیت هنری دوره اول متوسطه ارائه گردید. Manuscript profile

  • Article

    6 - ارایه الگوی نظام ارزشی مبتنی بر مدیریت جنگ فرماندهان هشت سال دفاع مقدس بر پایه نظریه داده بنیاد
    Social Science Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2019
    این پژوهش با هدف کشف الگوی ذهنی فرماندهان هشت سال دفاع مقدس از نظام ارزشی مبتنی بر مدیریت دفاع مقدس طراحی شد و نتایج بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 309 گزاره معنادار، 142 مفاهیم متناظر، و 33 مقولۀ فرعی و 11 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. 11 مقوله اصلی به دست More
    این پژوهش با هدف کشف الگوی ذهنی فرماندهان هشت سال دفاع مقدس از نظام ارزشی مبتنی بر مدیریت دفاع مقدس طراحی شد و نتایج بر اساس سه مرحله کدگذاری با بیش از 309 گزاره معنادار، 142 مفاهیم متناظر، و 33 مقولۀ فرعی و 11 مقوله اصلی و یک مقوله هسته به دست آمد. 11 مقوله اصلی به دست آمده شامل؛ همسویی ارزشی، هماهنگی و همراستایی نهادی، انگیزه خدمت‌رسانی عمومی، کهن‌الگوهای دینی، رهبران سرآمد، مقاصد و آرمان‌های الهی، فرهنگ معنوی، سازماندهی مبتنی بر راهبرد، تلفیق فرماندهی نهادی و هیأتی، جذب کاریزماتیک پیروان و گسترش حاکمیت قانون خدا است که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحلۀ کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته به نام تجربه هشت سال دفاع مقدس با وجود رهبرانی سرآمد و آرمان‌هایی خدامحور، در بستر کهن‌الگوهای دینی و جذب کاریزماتیک پیروان با استراتژی‌های سازماندهی و همراستایی و تلفیق فرماندهی نهادی و هیأتی به پیامدهای گسترش حاکمیت قانون خدا و انگیزه خدمت‌رسانی عمومی در نظام ارزش‌آفرینی منابع انسانی دفاع مقدس منجر شده است ظاهر شد که می‌تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. Manuscript profile

  • Article

    7 - رتبه بندی مؤلفه های تاثیر گذار در سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با زبان های خارجی
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    فراگیرشدن موضوع جهانی شدن به مثابه فراگیرشدن نوعی گفتمان غالب، دربرگیرنده جنبه هایی گوناگونی از همبستگی ها و همگنی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی است و ارتباط مستقیم آن با زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت، امر مواجهه با زبان خارجی را در حوزه سی More
    فراگیرشدن موضوع جهانی شدن به مثابه فراگیرشدن نوعی گفتمان غالب، دربرگیرنده جنبه هایی گوناگونی از همبستگی ها و همگنی های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ایدئولوژیکی است و ارتباط مستقیم آن با زبان به عنوان یکی از مهمترین عناصر هویت، امر مواجهه با زبان خارجی را در حوزه سیاست گذاری فرهنگی تبدیل به یک مسئله می‌کند. زبان نقش تعیین کننده ای در تبیین و ساماندهی افکار و باورهای افراد -در اکنون و آینده جامعه- دارد. در این مقاله، به رتبه بندی مولفه های تاثیر گذار بر سیاست گذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با زبان های خارجی پرداخته شده است که در عصر پروژه جهانی سازی به تعبیر مخالفین و پروسه جهانی شدن به تعبیر موافقین معادلات و مفروضات قبلی را دچار چالش ساخته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزارگردآوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته، شامل25 سؤال بود. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل نخبگان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و زبانی کشور می باشند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که به ترتیب مولفه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی مهمترین مؤلفه ها در سیاست گذاری فرهنگی ملی و بین المللی در مواجهه با زبان های خارجی جمهوری اسلامی ایران می باشد. در نهایت با توجه به نقاط قوت و ضعف محیط داخلی و تهدیدات و فرصت های محیط خارجی دکترین نوینی در راستای ایجاد نظریه های علمی موجود تبیین گردید. Manuscript profile

  • Article

    8 - ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 4 , Year , Winter 2019
    هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان می باشد. این پژوهش در زمره پژوهش های ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفه ها و شاخص های پیشنهاد More
    هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان می باشد. این پژوهش در زمره پژوهش های ترکیبی و از نوع اکتشافی و به دو روش کیفی و کمی اجرا گردید.ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه است. به منظور بررسی مؤلفه ها و شاخص های پیشنهادی مدل اولیه از جامعه آماری شامل مدیران آموزشی، اعضای هیئت علمی یا مدرس دانشگاه استفاده شد که پس از انجام مراحل جمع آوری اطلاعات از این جامعه ،11پرسشنامه جمع آوری گردید. همچنین به منظور بررسی اعتبار مدل پیشنهادی تعالی توسعه فرهنگی با تمرکز بر ایجاد طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان، از جامعه آماری مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان(با روش نمونه گیری چند مرحله ای و تصادفی ساده به تعداد 196 نفر)استفاده شد. تجزیه و تحلیل مشاهدات و اطلاعات جمع آوری شده پژوهش و بررسی تأثیر همزمان مقیاس های عمومی نیز با استفاده از نرم افزار تحلیل آماری Excel2013، SPSS21،Smart-PLS انجام شد. با توجه به نتایج دلفی فازی در مجموع از مؤلفه های هر دو بُعد توسعه فرهنگی(30مؤلفه) و طبقه خلاق از کودکان و نوجوانان(18مؤلفه)، 19 مؤلفه حذف و 29 مؤلفه نهایی باقی ماند که بر اساس نظر خبرگان از اهمیت بالاتری برخوردار بوده اند. Manuscript profile

  • Article

    9 - ارائه الگویی از فرهنگ سازمانی مطلوب سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران
    INTERCULTURAL STUDIES QUARTERLY , Issue 4 , Year , Winter 2021
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار بر ارتقای فرهنگ سازمانی (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ ابزار کمی بوده است. جامعه آماری در بخش کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برابر با 4000 نفر و حجم نمونه آماری 350 نفر More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و عوامل تاثیرگذار بر ارتقای فرهنگ سازمانی (سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و از لحاظ ابزار کمی بوده است. جامعه آماری در بخش کارکنان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برابر با 4000 نفر و حجم نمونه آماری 350 نفر و در بخش دوم کارشناسان حوزه مدیریت با حجم نمونه 15 نفر جهت پاسخگویی به دو پرسشنامه کارشناسی محقق‎ ساخته بود. یافته‌ها بر اساس سه مدل تحلیل عاملی، ای اچ پی فازی و دیمتل فازی جهت بررسی وجوه مختلف اهمیت شاخص‎ های فرهنگ سازمانی گزارش شد. تحلیل عاملی نشان دارد که هشت عامل ترکیبی در شکل‌دهی به فرهنگ سازمانی دخیل هستند (ترکیب 56 گویه). با استفاده از روش ای اچ پی فازی، پنج مورد به عنوان شاخص‎ های دارای بالاترین رتبه وارد ماتریس دیمتل فازی گردید. نتایج نشان‎ دهنده تاثیر شاخص خطرپذیری بر دیگر شاخص‎ ها (خلاقیت و نوآوری، تاثیر نتایج تصمیمات بر کارکنان، توجه به تیم و جاه‌طلبی و تهورطلبی) بود. در نتیجه،، بر اساس متغیرهای موردمطالعه در پژوهش حاضر و با توجه به نقش مهم شاخص ریسک - خطرپذیری در ارتقای سایر اجزای فرهنگ سازمانی، ترسیم فضایی شاخص‌محور در سازمان مبتنی بر عوامل فرهنگی پیشنهاد می‎ گردد. Manuscript profile