• Home
  • محمد تقی امینی

    List of Articles محمد تقی امینی


  • Article

    1 - طراحی و تبیین مدل یکپارچه تفکر استراتژیک به عنوان شایستگی سازمانی (مورد مطالعه: شرکت ملی گاز ایران)
    Future study Management , Issue 115 , Year , Winter 2019
    زمینه: مطالعاتِ دو دهه اخیر در زمینه تفکر استراتژیک، در دو شاخه روانشناسی و مدیریت توسعه یافته است. محققین اخیراً رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. هدف : هدف این پژوهش آن است که مدلی یکپارچه و فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان ی More
    زمینه: مطالعاتِ دو دهه اخیر در زمینه تفکر استراتژیک، در دو شاخه روانشناسی و مدیریت توسعه یافته است. محققین اخیراً رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. هدف : هدف این پژوهش آن است که مدلی یکپارچه و فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی و به تفکیک دو بعد محتوایی و راهبردی، جهت مدیران شرکت ملی گاز تدوین گردد بطوریکه عناصر محتوایی، راهبردی، عوامل ایجابی منحصربفرد، عوامل زمینه ساز و پیامدهای مورد انتظار آن تبیین گردد. روش: طرح پژوهش، ترکیبی اکتشافی است که از طریق راهبردهای کیفی(داده بنیاد و متاسنتز)مدل مفهومی بدست آمده و سپس از طریق راهبرد کمی، مدل مفهومی پژوهش آزمون و نیکویی برازش آن محاسبه شده است.در بخش کیفی، پس از نمونه گیری هدفمند، از ابزار گردآوری داده شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران و فیش برداری از اسناد، استفاده شده است.در بخش کمی، براساس قاعده وینزی تعداد نمونه تعیین و ضمن انجام تست STQV6، داده ها با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی گردآوری شده است. یافته ها: اقتضائات و الزامات شامل محیطی، سازمانی و ارزشی به عنوان عوامل ایجابی، ویژگی های مدیر بصیر و سازمان کارآفرین به عنوان عوامل زمینه ساز، بعد محتوایی شامل پنج شیوه تفکر واگرا، راهبردها شامل شش شیوه تفکر معطوف به هدف و پیامدهای مورد انتظار شامل چهار قابلیت سازمانی، فرایند تفکر استراتژیک را شکل می دهند. نتایج: تفکر استراتژیک زمانی به عنوان یک شایستگی سازمانی ظهور می یابد که مدیران استراتژیک در محیط سازمانی همچون سازمان کارآفرین، از اقتضائات محیطی و ضرورت آن آگاهی یافته، بصیرت خود را بر پایه شیوه های تفکر واگرا توسعه داده و راهبردهای فکری را در راستای اهداف سازمانی بکارگیرند تا پیامدهای مطلوب سازمانی حاصل گردد. Manuscript profile

  • Article

    2 - افزایش عملکرد و نوآوری در مراکز درمانی با اجرای راهبرد هم رقابتی
    Journal of healthcare management , Issue 51 , Year , Spring 2024
    چکیده: مقدمه: امروزه مشکلات موجود درصنعت درمان، باعث کاهش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی، افزایش هزینه آن‌ها و طولانی‌شدن دوران بهبودی بیماران گردیده است. توجه ویژه دولت به این صنعت و همکاری توام با رقابت میان این مراکز می‌تواند راه حل مناسبی در این زمینه باشد. مطالعه ح More
    چکیده: مقدمه: امروزه مشکلات موجود درصنعت درمان، باعث کاهش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی، افزایش هزینه آن‌ها و طولانی‌شدن دوران بهبودی بیماران گردیده است. توجه ویژه دولت به این صنعت و همکاری توام با رقابت میان این مراکز می‌تواند راه حل مناسبی در این زمینه باشد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تاثیر این استراتژی بر فعالیت‌های نوآوری و عملکردی مراکز بهداشتی با در نظر گرفتن تاثیرات ناپایداری‌های بازار، رقابت میان بیمارستان‌ها و تاثیرات تیم‌های پزشکی براین عوامل صورت گرفته است. روش پژوهش: این پژوهش، پژوهشی کاربردی و از نوع مطالعات تحلیلی مشاهده ای مقطعی است. برای تعیین روایی از روایی محتوا و برای تعیین پایایی از معیار های آلفای کرونباخ و همگون استفاده گردید. جامعه مورد مطالعه تعداد1250 نفر از کارکنان و پزشکان بیمارستان‌های خصوصی در جنوب کشور بود. روش نمونه گیری، خوشه ای و جمع‌آوری داده‌ها از طریق پرسشنامه صورت گرفت. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان به تعداد 205 نفر برآورد شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از‎‎ مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گردید. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که میان استراتژی هم رقابتی و نوآوری و عملکرد مراکز درمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: این استراتژی ضمن افزایش نوآوری و عملکرد مراکز درمانی به کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت خدمات و کاهش زمان بهبودی بیماران کمک می‌نماید. ناپایداری‌های موجود در بازار درمان و میزان رقابت میان بیمارستان‌ها تعدیل کننده رابطه استراتژی هم رقابتی با نوآوری مراکز بهداشتی است. Manuscript profile

  • Article

    3 - تبیین و تدوین عناصر محتوایی و راهبردی الگوی شایستگی تفکر استراتژیک (مورد مطالعه : شرکت ملی گاز ایران)
    Strategic Management Researches , Issue 1 , Year , Summer 2019
    مطالعات در زمینه تفکر استراتژیک طی دو دهه اخیر عمدتاً در دو شاخه روانشناختی و مدیریت توسعه یافته است. محققینِ متأخّر رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. براین اساس هدف این پژوهش آن بود که الگوی فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک More
    مطالعات در زمینه تفکر استراتژیک طی دو دهه اخیر عمدتاً در دو شاخه روانشناختی و مدیریت توسعه یافته است. محققینِ متأخّر رویکرد تلفیقی که سبب توسعه یک شایستگی سازمانی میشود را پیشنهاد نموده اند. براین اساس هدف این پژوهش آن بود که الگوی فرایندی از تفکر استراتژیک به عنوان یک شایستگی سازمانی و به تفکیک دو بعد محتوایی و راهبردی، جهت مدیران شرکت ملی گاز ایران تدوین گردد؛ بطوریکه عناصر محتوایی و راهبردی آن بر حسب اقتضائات محیطی و عوامل زمینه ساز تبیین گردد. این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی انجام گرفت که از طریق راهبرد داده بنیاد و کدگذاری متاسنتز عناصر و مؤلفه های شایستگی تفکر استراتژیک تبیین گردید. برای این منظور با بکارگیری روش نمونه گیری هدفمند و انجام مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان و همچنین فیش برداری از اسناد و مدارک، داده های مورد نیاز گردآوری شد. سپس مفاهیم و مقوله های اثرگذار از طریق کدگذاری نظری با رهیافت نظام مند و همچنین پرسشنامه های روش متاسنتز استخراج گردید و نتیجتاً یک قضیه کلی که بیانگر روابط مفهومی و تعمیم یافته ی مؤلفه ها و زیر مؤلفه های الگوی شایستگی تفکر استراتژیک می باشد ارائه شد. یافته ها نشان داد که اقتضائات و الزامات (محیطی، سازمانی و ارزشی) به عنوان عوامل ایجابی، ویژگی های مدیر بصیر و سازمان کارآفرین به عنوان عوامل زمینه ساز، بعد محتوایی (مقوله محوری) شامل پنج شیوه تفکر واگرا، راهبردها شامل شش شیوه تفکر معطوف به هدف و پیامدهای مورد انتظار شامل چهار قابلیت سازمانی فرایند تفکر را شکل می دهند. Manuscript profile