• Home
  • بهرام خیری

    List of Articles بهرام خیری


  • Article

    1 - وابستگی عاطفی مصرف کنندگان به برند: پیش نیازها و نتایج
    Jounal of Marketing Management , Issue 20 , Year , Autumn 2013
    هدف تحقیق: هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر شکل گیری وابستگی عاطفی بین مصرف کنندگان و برند و نتایج این وابستگی برای شرکت ها می باشد. طرح تحقیق و روش شناسی: روش مورد استفاده در تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و کاربردی، جامعه آماری، کلیه دانشجویان در حال تحصیل در دانش More
    هدف تحقیق: هدف اصلی این پژوهش بررسی عوامل موثر بر شکل گیری وابستگی عاطفی بین مصرف کنندگان و برند و نتایج این وابستگی برای شرکت ها می باشد. طرح تحقیق و روش شناسی: روش مورد استفاده در تحقیق حاضر، توصیفی- پیمایشی و کاربردی، جامعه آماری، کلیه دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای متناسب با حجم، تعداد 380 نفراز دانشجویان به عنوان نمونه انتخاب و داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد جمع آوری گردید. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس برای آمار توصیفی و تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد. یافته های تحقیق: نتایج این تحقیق نشان می دهد که تجربه و نگرش مصرف کنندگان بر شکل گیری وابستگی عاطفی با برند تاثیر دارد. بین دانش و رضایت مصرف کننده با وابستگی عاطفی آن ها به برند، ارتباط معناداری به برند مشاهده نشد. همچنین نتایج این پژوهش نشان می دهد که مصرف کنندگانی که به برند وابستگی عاطفی پیدا می کنند، سطوح بالاتری از وفاداری را از خود نشان داده، گفته های دهان به دهان در مورد برند انتشار می دهند و تمایل دارند قیمت های بالاتری را برای برند پرداخت نمایند. محدودیت های تحقیق: محدودیت منابع تحقیقاتی در داخل کشور و همچنین عدم همکاری برخی از متخصصین در مراحل ارزیابی اعتبار و قابلیت اتکا بودن پرسشنامه ونیز بی میلی برخی از پاسخ دهندگان برای تکمیل پرسشنامه از مهم ترین محدودیت های این پژوهش به شمار می رود. همچنین، با تغییر شرایط زمانی و مکانی، ممکن است نتایج تحقیق تغییر یابد. کاربردهای مدیریتی: با توجه به مطالعات محدود که در زمینه مطالعات مصرف کننده در داخل کشور صورت گرفته است، نتایج این تحقیق می تواند فعالان و محققان در زمینه بازاریابی و رفتار مصرف کننده را در بررسی و شناخت عوامل موثر بر ایجاد سطوح بالاتر وفاداری در مصرف کنندگان یاری نماید. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی وارزیابی رابطه بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید
    Jounal of Marketing Management , Issue 4 , Year , Spring 2008
    یافته های اخیر بازاریابی نشان می دهد که کشور خاستگاه تولید به عنوان عامل پنجم آمیختهبازاریابی نقش مهمی در رفتار خرید مصر ف کننده دارد . از طرفی تصویر ذهنی درک شده از کشورخاستگاه تولید در صورتی که مصرف کننده از کشور خاستگاه مارک تجاری آگاهی داشته باشد بر ادراکمصرف کنندگا More
    یافته های اخیر بازاریابی نشان می دهد که کشور خاستگاه تولید به عنوان عامل پنجم آمیختهبازاریابی نقش مهمی در رفتار خرید مصر ف کننده دارد . از طرفی تصویر ذهنی درک شده از کشورخاستگاه تولید در صورتی که مصرف کننده از کشور خاستگاه مارک تجاری آگاهی داشته باشد بر ادراکمصرف کنندگان از مار کهای تجاری مربوط به آن کشور تاثیر م یگذارد. شواهد مذکور نشان می دهد کهیکی از اصلی ترین مسایل در بازا ریابی بین المللی از محورهای فوق سرچشمه می گیرد. و بر همین اساسمسئله اساسی پژوهش عبارت است از این که : رابطه بین آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری و تصویرذهنی از کشور خاستگاه تولید و میزان آن چگونه م یباشد؟روش تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی است . از مجموع 8 ک لان شهرکشور، شهر تهران به طورمستقیم و شهر های کرج، مشهد و تبریز با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی از میان 7 کلان شهرباقی مانده، به عنوان جامعه آماری این پژوهش در نظر گرفته شده است . که با توجه به قرارداد با پستمستقیم نسبت به توزیع و جم عآوری پرسشنام هها اقدام گردید.روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای بوده و حجم نمونه ( 604 ) نفر بوده است. با توجه به تفاوت جمعیتی موجود در شهرهای انتخاب شده، مجموع تعداد نمونه به نسبت جمعیت خانوارها، بین شهرهای فوق تقسیم شده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد شده تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید در تحقیقات بین المللی استفاده گردیده است که برگرفته از تحقیقات پارامز - واران و یاپراک ( 1987 ) و همچنین پیشارودی و پارامز - واران (1997 ) می باشد. این پرسشنامه 22 سئوالی ملاک عمل پژوهشگران در زمینه ارزیابی " تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید " قرار می گیرد. با توجه به این که اعطای امتیاز ، یکی از استراتژی های متداول ورود به بازار های در حال ظهورمی باشد به بررسی متغیر های پژوهش در چنین قرارداد هایی پرداخته شد . متغیر های اصلی پژوهش شاملعواملی چون آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری، تصو یر ذهنی از کشور خاستگاه تولید آگاهی ازکشور خاستگاه مارک تجاری کالای رقیب، آشنایی با ویژگی های کشور خاستگاه تولید، و عوامل جمعیتیچون سطح تحصیلات، سطح درآمد، سابقه سفر خارجی و سابقه مسافرت به مناطق آزاد تجاری می باشند.نتایج پژوهش نشان داده است که رابطه مع نی دار مستقیمی بین آگاهی از کشور خاستگاه مارکتجاری و تصویر ذهنی از کشور خاستگاه تولید وجود دارد . همچنین بین آگاهی از کشور خاستگاه مارکتجاری و آگاهی از کشور خاستگاه مارک تجاری کالای رقیب دارای خاستگاه یکسان، و آشنایی باویژگی های کشور خاستگاه تولید و سطح درآمد نیز رابطه معن یدار مستقیمی وجود دارد . اما علی رغمیافته های علمی سایر تحقیقات، بر اساس یافته های پژوهش در ایران بین آگاهی از کشور خاستگاه مارکتجاری و سطح تحصیلات، سابقه سفر خارجی و سابقه مسافرت به مناطق آزاد تجاری رابطه معن ی داریمشاهده نشد. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارزیابی تاثیر تصویر ذهنی ادراک شده مصرف کنندگان از شرکت بر تعمیم نام تجاری
    Jounal of Marketing Management , Issue 6 , Year , Spring 2009
    این پژوهش دیدگاه جدیدی را در ارتباط با تحقیق در تعمیم نام تجاری در حوزۀ خدمات و کالاهاارائه می کند، که راهبرد فراگیری در ارائه محصولات جدید محسوب می شود. به = خصوص، پژوهش حاضرمدلی را پیشنهاد می کند که با استفاده از آن می توان چگونگی ارزیابی مصر ف کنندگان از تعمیممحصولات More
    این پژوهش دیدگاه جدیدی را در ارتباط با تحقیق در تعمیم نام تجاری در حوزۀ خدمات و کالاهاارائه می کند، که راهبرد فراگیری در ارائه محصولات جدید محسوب می شود. به = خصوص، پژوهش حاضرمدلی را پیشنهاد می کند که با استفاده از آن می توان چگونگی ارزیابی مصر ف کنندگان از تعمیممحصولات را نشان داد. عکس العمل مصرف کنندگان، نسبت به 8 محصول جدید که از 2 نام تجاریواقعی در حوزه خدمات بانکی و 2 نام تجاری واقعی در حوزه کالاهای مصرفی استفاده کرد هاند، در اینپژوهش مورد ارزیابی قرار می گیرد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و ابزار گردآوری داده هاپرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تصویر ذهنی از شرکت هم بر کیفیت ادراک شده از محصولات و همبر تناسب ادراک شده بین محصول جدید و نام تجاری مادر، تأثیر می گذارد که این دو عامل در نهایتتأثیر مستقیم بر گرایش به تعمیم نام تجاری دارند. همچنین کیفیت ادراک شده از محصولات بر تناسبادراک شده بین محصول جدید و نام تجاری مادر تأثیرگذار م یباشد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر بازاریابی رابطه¬مند در روابط کامل خریدار- فروشنده (مطالعه موردی شرکت بهمن دیزل)
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 4 , Year , Winter 2013
    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر بازاریابی رابطه مند در روابط کامل خریدار- فروشنده می باشد. در این پژوهش استراتژی های بازاریابی از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرند. دیدگاه اول همان مدیریت آمیخته بازاریابی (بازاریابی معاملاتی) است. بازاریابی معاملاتی به عنوان More
    هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر بازاریابی رابطه مند در روابط کامل خریدار- فروشنده می باشد. در این پژوهش استراتژی های بازاریابی از دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرند. دیدگاه اول همان مدیریت آمیخته بازاریابی (بازاریابی معاملاتی) است. بازاریابی معاملاتی به عنوان یک نگـرش کوتاه مدت که فقط روی معاملات فعلی تمرکز دارد، تعریف می شـود. دیـدگاه دوم، بازاریـابی رابطه مند می باشد که هدفش تمرکز بر مشتریان کلیدی می باشد و تأکید بر نگرشی بلند مدت دارد. پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و بر مبنای روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. از روش سرشماری برای انتخاب جامعه آماری (فروشندگان و مشتریان کلیدی شرکت بهمن دیزل) و برای آزمون فرضیه ها از تحلیل رگرسیون جهت بررسی تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته از طریق نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که از میان عوامل مؤثر بر بازاریابی رابطه مند از دیدگاه فروشندگان سه عامل دارایی های ارتباطی فروشنده، عدم رضایت، پیوند های اجتماعی/ شخصی بر گرایش ارتباطی خریدار- فروشنده تأثیر دارند و از دیدگاه خریداران علاوه بر عوامل فوق، دارایی های ارتباطی خریدار و عدم نوآوری فروشنده نیز بر گرایش ارتباطی خریدار- فروشنده تأثیر دارند. Manuscript profile

  • Article

    5 - بـررسی تأثیر ارتقا استانداردهای اخلاقی و بهبـود هنجـارهای ذهنی در کـاهش تمایل به خریـد مصرف کننده از کالای با نام تجاری مشابهِ اصل
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2013
    در سال های اخیر، بازار محصولات با نام تجاری مشابه اصل توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به خریدِ مصرف کننده از کالای با نام تجاری مشابهِ اصل در میان دو دانشگاه شهر قزوین می پردازد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان در حال More
    در سال های اخیر، بازار محصولات با نام تجاری مشابه اصل توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بر همین اساس، این پژوهش به بررسی عوامل مؤثر بر تمایل به خریدِ مصرف کننده از کالای با نام تجاری مشابهِ اصل در میان دو دانشگاه شهر قزوین می پردازد. جامعه مورد بررسی، دانشجویان در حال تحصیل دو دانشگاه آزاد و بین المللی شهر قزوین هستند که یک نمونه 415 نفری از آن ها برای این مطالعه به صورت نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب با حجم انتخاب شده است. نتایج تحقیق گویای آن است که هنجارهای ذهنی به عنوان مهم ترین عامل در کاهش تمایل به خرید محصولات با نام تجاری مشابه اصل تأثیرگذار می باشد Manuscript profile

  • Article

    6 - تحلیل اجتماعی و ارائه مدل بومی تاثیرگذاری تصویر برند مراکز خرید تهران بر رفتار مشتریان خانم
    Social Science Quarterly , Issue 4 , Year , Winter 2022
    با توجه به نقش محوری خرید به عنوان یک فعالیت روتین در فرایندهای اجتماعی و پیدایش روزافزون مراکز خرید در کلان شهرها، لازم است به مدلی جامع جهت شناخت اثرات اجتماعی آنها، رفتار مشتریان، و ابعادی از تصویر برند مراکز خرید دست یافت و براساس آن راهکارهایی جهت تعیین نحوه سرمایه More
    با توجه به نقش محوری خرید به عنوان یک فعالیت روتین در فرایندهای اجتماعی و پیدایش روزافزون مراکز خرید در کلان شهرها، لازم است به مدلی جامع جهت شناخت اثرات اجتماعی آنها، رفتار مشتریان، و ابعادی از تصویر برند مراکز خرید دست یافت و براساس آن راهکارهایی جهت تعیین نحوه سرمایه‌گذاری در جهت کمک به مدیران و سرمایه‌گذاران به کار گرفت. هدف از این پژوهش ارائه نظریه‌ای در حوزه رفتاری مشتریان خانم مراکز خرید تهران، با بکارگیری رویکرد ارتباطی با تمرکز بر فرهنگ و زمینه‌های اجتماعی است. روش تحقیق حاضر نوع خاصی از پژوهش کیفی به نام نظریه زمینه‌ای است و همچنین روش مصاحبه عمیق به‌کارگرفته‌شده‌است. تحلیل و کدگذاری داده‌ها از روش تحلیل خرد یا بررسی میکروسکوپی انجام شده‌است. یافته‌های تحقیق در 6 بعد اصلی تصویر برند مراکز خرید، نگرش نسبت به مراکز خرید، نیات مشتری، رفتار مصرف کننده، محیط اجتماعی و ویژگی‌های دموگرافیک و 31 مؤلفه درونی تبیین گردید و درنهایت با استخراج روابط بین آنها، مدلی جامع و بومی سازی شده جهت دستیابی به شناختی درست از رفتار مشتریان ارائه شده‌است. Manuscript profile