• Home
  • علی اکبر قهرمانی

    List of Articles علی اکبر قهرمانی


  • Article

    1 - مقایسه شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمان‌های دانش‌بنیان
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 2 , Year , Autumn 2022
    در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگی‌های آن‌ها می‌تواند موفقیت بلندمدت سازمان‌ها را تضمین کند. سازمان‌های دانش‌بنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگی‌های حرفه‌ای ویژه‌ای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگی‌ها More
    در دنیای مملو از تغییرات، داشتن نیروی انسانی شایسته و آگاهی از شایستگی‌های آن‌ها می‌تواند موفقیت بلندمدت سازمان‌ها را تضمین کند. سازمان‌های دانش‌بنیان برای انجام وظایف خاص خود نیاز به کارکنان دانشی با شایستگی‌های حرفه‌ای ویژه‌ای دارند. این تحقیق با هدف مقایسه شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی به تفکیک وظایف سازمان‌های دانش‌بنیان انجام ‌شده است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع داده‌ها، کمی است. ماهیت پژوهش توصیفی و با فن پیمایش انجام شده است. جامعه آماری، کارکنان دانشی سازمان‌های دانش‌بنیان استان‌های منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که با 177 نفر به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه پژوهشگرساخته بود که تجزیه‌وتحلیل آنها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و با تأکید بر آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه و آزمون تعقیبی انجام‌ شد. نتایج نشان می‌دهد که روزآمدسازی دانش، اکتساب دانش حرفه‌ای، مهارت‌های اجتماعی، مدیریتی، مذاکره و بازاریابی، توانایی فکری و الگوسازی، مشاوره کسب‌وکار، روحیه پژوهندگی و کارآفرینی مهم‌ترین شایستگی‌های حرفه‌ای کارکنان دانشی هستند. روزآمدسازی دانش برای هر کدام از وظایف سازمان‌های دانش‌بنیان از میانگین متفاوتی برخوردار است. همچنین برای ارائه مشاوره‌های کارآفرینانه و ارائه کالاهای نوآورانه، داشتن مهارت بازاریابی، روحیه کارآفرینی و روحیه پژوهندگی اهمیت بسزایی دارد. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی تاثیر آموزش های ضمن خدمت بر توانمند سازی کارکنان از دیدگاه فراگیران در استانداری قزوین
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2016
    مدیران سازمان ها، در عصر تغییر و تحولات روز افزون ناگزیرند به شرایط و موفقیت سازمان خود بیاندیشند و یکی از مهم ترین رویکردها برای توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی به منظور ایجاد قابلیت‌های دانشی، مهارتی و رفتاری در کارکنان سرمایه گذاری در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت است. More
    مدیران سازمان ها، در عصر تغییر و تحولات روز افزون ناگزیرند به شرایط و موفقیت سازمان خود بیاندیشند و یکی از مهم ترین رویکردها برای توانمندسازی و توسعه سرمایه انسانی به منظور ایجاد قابلیت‌های دانشی، مهارتی و رفتاری در کارکنان سرمایه گذاری در دوره‌های آموزشی ضمن خدمت است. سازمان‌ها با توجه به اهمیت آموزش تلاش می‌کنند، فرصت‌هایی را برای رشد و بالندگی کارکنان خود فراهم آورند، تا بدین وسیله بتوانند به رسالت‌ها و اهداف خویش نائل گردند. هدف از این مطالعه تعیین میزان تاثیرآموزش های ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان می‌باشد. این پژوهش در پی پاسخ به این سوال اصلی است که "تاثیر آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی کارکنان استانداری قزوین به چه میزان است؟ پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی است و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری عبارت است از کارکنان استانداری قزوین که دوره‌های آموزش ضمن خدمت را طی کرده اند. نمونه جامعه آماری 92 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده سهمیه ای بوده است.، پایایی ابزار جمع‌آوری داده‌ها، با استفاده از آلفای کرونباخ، ارزیابی شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونF و آماره T از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است. یافته‌های تحقیق نشان داد که، از نظر فراگیران، آموزش های ضمن خدمت در توسعه ابعاد توانمندسازی کارکنان تاثیرگذار بوده است. نتایج بیانگر آن است که آموزش‌های ضمن خدمت موجب افزایش و ارتقای توانمندی کارکنان استانداری قزوین نسبت به شغل و سازمان خود شده است. Manuscript profile

  • Article

    3 - ارزیابی عملکرد دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان بر اساس الگوی تعالی سازمانی EFQM
    Journal of Development & Evolution Mnagement , Issue 5 , Year , Winter 2017
    این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM صورت گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی است. و از حیث روش جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدرسان دانشگاه جامع علمی وکاربردی استان More
    این پژوهش با هدف ارزیابی عملکرد دانشگاه علمی کاربردی استان گیلان براساس الگوی تعالی سازمانی EFQM صورت گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی است. و از حیث روش جمع آوری داده ها توصیفی پیمایشی می باشد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدرسان دانشگاه جامع علمی وکاربردی استان گیلان سال می‌باشد. تعداد کل جامعه آماری 157نفر بوده است. حجم نمونه آماری برحسب جدول مورگان 108 نفر می باشد.روش نمونه گیری ابتداتصادفی طبقه ای وسپس تصادفی ساده بوده است وعامل طبقه بندی شعبه دانشگاه هرشهر می باشد. ابزار اصلی مورد استفاده در این تحقیق،پرسشنامه است.، این پرسشنامه توسط بنیاداروپایی مدیریت کیفیت طراحی گردیده است تا سازمان ها بدین وسیله خود را با یک سازمان متعالی مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهند. این پرسشنامه 50سوال دارد و هر یک از 50 سوال مطرح شده در پرسشنامه، از سهمی برابر در امتیازدهی نهایی برخوردارند. برای تحلیل داده ها ابتدا با آزمون کولموگروف- اسمیرنوف وضعیت نرمال بودن داده های مورد آزمون قرار گرفت وسپس برای تعیین اینکه وضعیت موجودمولفه های تعالی سازمانی دردانشگاه علمی وکاربردی مطلوب است یا خیر،از آزمون Tتک نمونه ای استفاده شده است. نتایج بدست آمده در سطح توصیفی اولویت شاخص ها را بدین صورت نشان می دهد که شاخص های رهبری، استراتژی، نتایج منابع انسانی و نتایج جامعه، منابع انسانی، شراکت، فرآیندها، نتایج حاصله از دانشجویان و نتایج کلیدی عملکرد به ترتیب در نمونه آماری دارای اولویت می باشند. نتایج تحلیل استنباطی در همه مولفه ها نشان داد که وضعیت همه مولفه ها با آزمون t بالاتر از حد متوسط برآورد شده است که می تواند مطلوب باشد ولی تا نقطه مطلوبی که مدل تعالی درنظر دارد فاصله وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - بررسی اثر شایستگی‌های حرفه‌ای بر عملکرد حرفه‌ای کارکنان دانشی با تحلیل نقش تعدیل‌گری جو نوآورانه
    Journal of Training and Improvement of Human Resources , Issue 5 , Year , Summer 2022
    امروزه ارتقای عملکرد حرفه‌ای یکی از چالش‌های مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای یک راهبرد پذیرفته‌شده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت سازمان‌های دانش‌بنیان و ایجاد محیط‌های خلاق و نوآور، توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای برای کار More
    امروزه ارتقای عملکرد حرفه‌ای یکی از چالش‌های مدیران منابع انسانی است و توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای یک راهبرد پذیرفته‌شده برای بهبود عملکرد فردی و سازمانی محسوب می‌شود. با توجه به ماهیت سازمان‌های دانش‌بنیان و ایجاد محیط‌های خلاق و نوآور، توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای برای کارکنان دانشی از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر شایستگی‌های حرفه‌ای بر عملکرد حرفه‌ای کارکنان دانشی و با تحلیل نقش تعدیل‌کننده‌ی جو نوآورانه در سازمان‌های دانش‌بنیان بخش دولتی انجام ‌شده است. تحقیق از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ نوع داده‌ها، کمی و ماهیت آن توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری تحقیق، کارکنان دانشی سازمان‌های دانش‌بنیان استان‌های منتخب (تهران، قزوین، قم و البرز) به تعداد 328 نفر بودند که 177 نفر به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای سنجش عملکرد حرفه‌ای از پرسشنامه کوپمنس و همکاران (2014) و برای جو نوآورانه از پرسشنامه بی‌بی و همکاران (2020) استفاده شد. شایستگی‌های حرفه‌ای نیز با چهار خرده مقیاس دانش، مهارت، توانایی و نگرش حرفه‌ای و با پرسشنامه پورکریمی و همکاران (1396) سنجش شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SmartPLS و با تأکید بر آزمون تحلیل مسیر انجام‌ شد. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که ابعاد شایستگی‌های حرفه‌ای شامل دانش، مهارت، توانایی و نگرش تأثیر مستقیمی بر عملکرد حرفه‌ای دارند. از سویی دیگر، جو نوآورانه تأثیر ابعاد شایستگی‌های حرفه‌ای بر عملکرد حرفه‌ای را به‌صورت فزاینده تعدیل می‌کند. بنابراین جو نوآورانه با ترویج و ترغیب فرهنگ نوآوری در سازمان‌های دانش‌بنیان، زمینه‌ی توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای را برای تعالی فردی و تحقق اهداف سازمانی فراهم می‌آورد. Manuscript profile