Future study Management
,
Issue123,Year,
Summer
2020
هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی ا More
هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی از دو منظر محتوایی و فرایندی به ابعاد تشکیل دهنده این سازه پرداخت شده و در ادامه رابطه آیندهنگاری شرکتی با نوآوری و تصمیمگیری راهبردی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در قالب مدلی ساختاری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. روش: دادههای تحقیق با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرض الحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری و اعتبار مدل اندازهگیری با 93 نمونه و از طریق تحلیلهای آماری توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و SMART PLS تأیید شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی با ایفای سه نقش آغازگر، راهبرد پرداز و حریف بر نوآوری اثرگذار است. همچنین نتایج تحقیق بیانگر آن است که می توان با استفاده از اطلاعات حاصل از آیندهنگاری و تشخیص علائم ضعیف، به کاهش عدمقطعیت اقدام و با ارائه هشدارهای پیشدستانه کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران را بهبود بخشیده و عملکرد سازمانی را ارتقاء داد.
Manuscript profile
Future study Management
,
Issue3,Year,
Winter
2020
هدف: هدف این مقاله پاسخ به این سؤال است که سناریوهای آینده صنعت بانکداری ایران با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی چیست؟ در مقاله ضمن مرور آینده صنعت بانکداری، ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی با دو رویکرد فرایندی و محتوایی(بهعنوان یک قابلیت و توان More
هدف: هدف این مقاله پاسخ به این سؤال است که سناریوهای آینده صنعت بانکداری ایران با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی چیست؟ در مقاله ضمن مرور آینده صنعت بانکداری، ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی با دو رویکرد فرایندی و محتوایی(بهعنوان یک قابلیت و توانایی)، به بررسی مؤلفهها و ابعاد آیندهنگاری شرکتی از منظر محتوایی پرداخته شده است. روش: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. ابزار گردآوری دادهها شامل روشهای کتابخانهای و دلفی فازی از خبرگان دانشگاهی و صنعت (15 خبره) بوده و با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و نرمافزار میکمک روابط بررسی شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که عملکرد را میتوان با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی ارتقاء داد. در پایان نیز از ترکیب دو قابلیت، چهار سناریوی محتمل شامل کعبه آمال، کانون آلام، نزول جلال و عروج بیبال، ترسیم و تحلیل شده است.
Manuscript profile
Future study Management
,
Issue3,Year,
Autumn
2022
هدف: این مقاله با هدف ارتقاء عملکرد صنعت بانکداری با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات آن بر نوآوری و تصمیمگیری راهبردی به رشته تحریر در آمده است. در ابتدا پس از معرفی ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی به ابعاد تشکیل دهنده More
هدف: این مقاله با هدف ارتقاء عملکرد صنعت بانکداری با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات آن بر نوآوری و تصمیمگیری راهبردی به رشته تحریر در آمده است. در ابتدا پس از معرفی ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی به ابعاد تشکیل دهنده این سازه پرداخت شده و در ادامه رابطه ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی با نوآوری و تصمیمگیری راهبردی و اثر آن بر عملکرد سازمانی در قالب مدلی ساختاری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. روش: دادههای تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه و تحلیلهای مالی در صنعت بانکداری ایران شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرضالحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری و اعتبار مدل اندازهگیری با 93 نمونه و از طریق تحلیلهای آماری توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) و تجزیهو تحلیل نقشه اهمیت ـ عملکرد(IPMA) با استفاده از دو نرمافزار SPSS و SmartPLS تأیید شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که ظرفیت جذب دانش با آیندهنگاری شرکتی ارتباط دارد. همچنین ظرفیت جذب دانش بهطور غیرمستقیم بر روی عملکرد سازمانی و از طریق نوآوری، آیندهنگاری شرکتی و تصمیمگیری راهبردی اثرگذار است. آیندهنگاری شرکتی بهطور مستقیم بر عملکرد سازمانی و بهطور غیرمستقیم با میانجیگری نوآوری و تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد سازمانی اثرگذار است.
Manuscript profile
Journal of Development & Evolution Mnagement
,
Issue4,Year,
Winter
2013
یکی از قابلیت های مهم در هر سازمانی که می تواند به سازمان ها در بهبود عملکرد و بهره وری کمک کند سرمایه اجتماعی است. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد صنایع تولیدی است. در این تحقیق برای سنجش سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و گوشال استفاده گر More
یکی از قابلیت های مهم در هر سازمانی که می تواند به سازمان ها در بهبود عملکرد و بهره وری کمک کند سرمایه اجتماعی است. از این رو هدف این تحقیق بررسی نقش سرمایه اجتماعی در بهبود عملکرد صنایع تولیدی است. در این تحقیق برای سنجش سرمایه اجتماعی از مدل ناهاپیت و گوشال استفاده گردید. برای گردآوری داده های پژوهش آن از پرسشنامه استاندارد آنیدرو کریشنا و الیزابت شرودر که توسط بانک جهانی منتشر گردیده و با توجه به ساختار سازمانی و فرهنگی سازمان های ایرانی اصلاح شده، مورد استفاده قرار گرفت و روایی آن نیز بر اساس نظر خبرگان تأیید شد. پایایی این پرسشنامه به وسیله ضریب آلفای کرنباخ مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش سرمایه اجتماعی 1100 پرسشنامه در دو مرحله در 11 کارخانه فعال در صنایع شوینده، آرایشی و بهداشتی با جامعه آماری 1668 نفر توزیع شد که از این تعداد 647 پرسشنامه جمع آوری گردید. برای بررسی عملکرد، هفت شاخص مالی و غیر مالی تعیین و سپس همسان سازی گردید. روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی و جامعه آماری این تحقیق نیز مدیران میانی، کارمندان و کارگران شرکت های مورد مطالعه بودند. با توجه به این که تحقیق از نوع همبستگی بوده، جهت تجزیه و تحلیل آماری از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شـد. نتایج حاصل از این تحقیق نشـان داد که در این یازده شرکت بین سرمایه اجتماعی و برخی از شاخص های عملکردشان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. به عبارت واضح تر، با افزایش سرمایه اجتماعی برخی از شاخص های عملکرد بهبود یافته است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications