Future study Management
,
Issue123,Year,
Summer
2020
هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی ا More
هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی از دو منظر محتوایی و فرایندی به ابعاد تشکیل دهنده این سازه پرداخت شده و در ادامه رابطه آیندهنگاری شرکتی با نوآوری و تصمیمگیری راهبردی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در قالب مدلی ساختاری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. روش: دادههای تحقیق با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرض الحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری و اعتبار مدل اندازهگیری با 93 نمونه و از طریق تحلیلهای آماری توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و SMART PLS تأیید شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی با ایفای سه نقش آغازگر، راهبرد پرداز و حریف بر نوآوری اثرگذار است. همچنین نتایج تحقیق بیانگر آن است که می توان با استفاده از اطلاعات حاصل از آیندهنگاری و تشخیص علائم ضعیف، به کاهش عدمقطعیت اقدام و با ارائه هشدارهای پیشدستانه کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران را بهبود بخشیده و عملکرد سازمانی را ارتقاء داد.
Manuscript profile
Future study Management
,
Issue118,Year,
Winter
2019
این مقاله با هدف طراحی مدل آینده نگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی به رشته تحریر در آمده است. در این مقاله ضمن مرور ادبیات آینده نگاری شرکتی از دو منظر فرایندی و محتوایی، به بررسی و تحلیل مؤلفه ها و ابعاد آینده نگاری شرکتی پرداخته شده است. آیندهنگاری شرکتی یک قابل More
این مقاله با هدف طراحی مدل آینده نگاری شرکتی و اثر آن بر عملکرد سازمانی به رشته تحریر در آمده است. در این مقاله ضمن مرور ادبیات آینده نگاری شرکتی از دو منظر فرایندی و محتوایی، به بررسی و تحلیل مؤلفه ها و ابعاد آینده نگاری شرکتی پرداخته شده است. آیندهنگاری شرکتی یک قابلیت است و هرگونه عامل ساختاری یا فرهنگی که شرکت را قادر میسازد تا تغییرات ناپیوسته را زودهنگام شناسایی کند و پیامدهای آن را برای شرکت تفسیر و پاسخهای مؤثری به منظور تضمین بقای طولانی مدت و موفقیت شرکت ارائه دهد را شامل شود. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از منظر روش آمیخته و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی شامل روش های کتابخانه ای و دلفی از خبرگان دانشگاهی و صنعت (15 خبره) و در بخش کمی دادهها با استفاده از پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران و شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرضالحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمع آوری وتحلیل شده است. اعتبار مدل از طریق مدلسازی معادلات ساختاری تأیید شده است. نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی را میتوان با مؤلفه های پیشنهادی بررسی و ارتقاء داد. همچنین رتبه بندی مؤلفه های آیندهنگاری شرکتی در صنعت بانکداری ایران نیز بررسی شده است. نتایج نشان داد که آیندهنگاری شرکتی بر عملکرد سازمانی اثرگذار است.
Manuscript profile
Future study Management
,
Issue3,Year,
Winter
2020
هدف: هدف این مقاله پاسخ به این سؤال است که سناریوهای آینده صنعت بانکداری ایران با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی چیست؟ در مقاله ضمن مرور آینده صنعت بانکداری، ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی با دو رویکرد فرایندی و محتوایی(بهعنوان یک قابلیت و توان More
هدف: هدف این مقاله پاسخ به این سؤال است که سناریوهای آینده صنعت بانکداری ایران با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی چیست؟ در مقاله ضمن مرور آینده صنعت بانکداری، ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی با دو رویکرد فرایندی و محتوایی(بهعنوان یک قابلیت و توانایی)، به بررسی مؤلفهها و ابعاد آیندهنگاری شرکتی از منظر محتوایی پرداخته شده است. روش: پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. ابزار گردآوری دادهها شامل روشهای کتابخانهای و دلفی فازی از خبرگان دانشگاهی و صنعت (15 خبره) بوده و با تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) و نرمافزار میکمک روابط بررسی شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که عملکرد را میتوان با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی ارتقاء داد. در پایان نیز از ترکیب دو قابلیت، چهار سناریوی محتمل شامل کعبه آمال، کانون آلام، نزول جلال و عروج بیبال، ترسیم و تحلیل شده است.
Manuscript profile
Future study Management
,
Issue3,Year,
Autumn
2022
هدف: این مقاله با هدف ارتقاء عملکرد صنعت بانکداری با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات آن بر نوآوری و تصمیمگیری راهبردی به رشته تحریر در آمده است. در ابتدا پس از معرفی ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی به ابعاد تشکیل دهنده More
هدف: این مقاله با هدف ارتقاء عملکرد صنعت بانکداری با ترکیب قابلیتهای ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات آن بر نوآوری و تصمیمگیری راهبردی به رشته تحریر در آمده است. در ابتدا پس از معرفی ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی به ابعاد تشکیل دهنده این سازه پرداخت شده و در ادامه رابطه ظرفیت جذب دانش و آیندهنگاری شرکتی با نوآوری و تصمیمگیری راهبردی و اثر آن بر عملکرد سازمانی در قالب مدلی ساختاری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. روش: دادههای تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه و تحلیلهای مالی در صنعت بانکداری ایران شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرضالحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری و اعتبار مدل اندازهگیری با 93 نمونه و از طریق تحلیلهای آماری توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری(SEM) و تجزیهو تحلیل نقشه اهمیت ـ عملکرد(IPMA) با استفاده از دو نرمافزار SPSS و SmartPLS تأیید شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که ظرفیت جذب دانش با آیندهنگاری شرکتی ارتباط دارد. همچنین ظرفیت جذب دانش بهطور غیرمستقیم بر روی عملکرد سازمانی و از طریق نوآوری، آیندهنگاری شرکتی و تصمیمگیری راهبردی اثرگذار است. آیندهنگاری شرکتی بهطور مستقیم بر عملکرد سازمانی و بهطور غیرمستقیم با میانجیگری نوآوری و تصمیمگیری راهبردی بر عملکرد سازمانی اثرگذار است.
Manuscript profile
این پژوهش بهدنبال آن است تا ضمن شناسایی عوامل راهبردی تأثیرگذار بر آینده صنعت بانکداری و نیز بررسی و تحلیل تأثیرات متقابل آنها، مهمترین سناریوهای محتملِ پیش روی صنعت بانکداری را شناسایی کند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. بهمنظور شناس More
این پژوهش بهدنبال آن است تا ضمن شناسایی عوامل راهبردی تأثیرگذار بر آینده صنعت بانکداری و نیز بررسی و تحلیل تأثیرات متقابل آنها، مهمترین سناریوهای محتملِ پیش روی صنعت بانکداری را شناسایی کند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از حیث زمانی از نوع مقطعی میباشد. بهمنظور شناسایی عوامل راهبردی مؤثر بر صنعت بانکداری از روش کتابخانهای بهره برده و 84 عامل شناسایی شد و در ادامه با روش دلفی فازی نسبت به انتخاب عوامل راهبردی اقدام و خبرگان دانشگاهی و صنعت 37عامل را برگزیدند. در ادامه از روش ماتریس تحلیل اثرات متقابل و نرمافزار میکمک بهمنظور ارزیابی و شناسایی عوامل کلیدی استفاده و 9 عامل راهبردی برای تشکیل سبد سناریوهای آینده صنعت بانکداری وارد نرمافزار سناریوویزارد شد. در پایان بر اساس خروجی سناریو ویزارد، دو سناریوی شامل دو حالت مطلوب و بحرانی ترسیم و تحلیل شده است.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications