اقتصاد رفتاری به عنوان یکی از شاخههای نسبتاً جدید در علم اقتصاد با هدف ارتقای دانش اقتصادی و نزدیک کردن مدلهای اقتصادی با واقعیتهای بیرونی شکل گرفته و نشان داده است که تصمیمات افراد اغلب در معرض جهتگیریهای سیستماتیک بوده و به شدت به مفاهیم تصمیمگیری وابسته می More
اقتصاد رفتاری به عنوان یکی از شاخههای نسبتاً جدید در علم اقتصاد با هدف ارتقای دانش اقتصادی و نزدیک کردن مدلهای اقتصادی با واقعیتهای بیرونی شکل گرفته و نشان داده است که تصمیمات افراد اغلب در معرض جهتگیریهای سیستماتیک بوده و به شدت به مفاهیم تصمیمگیری وابسته میباشد و بسیاری از مدلها و رویکردهای تحقیقاتی در حوزة رفتار مصرفی از تئوریهای تصمیمگیری و حل مسئله استخراج میگردند. براساس نظریه مصرف دوزنبری، تصمیمات مصرفی افراد نه تنها تحت تأثیر الگوی مصرف گذشته خود قرار دارد؛ بلکه از الگوی رفتاری مصرف افراد جامعه نیز تأثیر میپذیرد. از اینرو به علت چالش برانگیز شدن مباحث اقتصاد رفتاری و رفتار مصرفکننده، در این مقاله با مروری بر آخرین و معتبرترین تحقیقات انجام شده در سطح دنیا، کاربرد اقتصاد رفتاری در تحلیل رفتار مصرفکنندگان با رویکردی جدید تشریح شده است. برای این منظور، مهمترین مسائل تأثیرگذار در رفتار مصرفی مصرفکنندگان در دنیای پیشرفته امروزی، شامل هوش مصنوعی، شبکههای اجتماعی، وابستگی فزاینده به استفاده از کارتهای اعتباری، مصرف روزافزون پلاستیک و بازیافت زبالههای الکترونیکی و موارد مشابه دیگر مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتیجهگیری مطالعات مذکور نشان از اهمیت سیاستگذاریهای بلندمدت دولتها، تأکید بر اهمیت حفظ محیطزیست، برنامهریزی و آموزشهای اختصاصی برای اقشار مختلف جامعه و موارد مشابه دیگر دارد
Manuscript profile
هدف از مقاله برآورد درجـه توافـق و میـزان قـدرت بازاری صـنعت بیمه با استفاده از رویکرد هال - راجر در قالب معادلات عرضه و تقاضا با کمک داده پانل به روش حداقل مربعات دومرحلهای است. بدینمنظور، اطلاعات 27 شرکت بیمهای (دولتی و خصوصی) در ایران طی سال های 1380-1399 استفاده More
هدف از مقاله برآورد درجـه توافـق و میـزان قـدرت بازاری صـنعت بیمه با استفاده از رویکرد هال - راجر در قالب معادلات عرضه و تقاضا با کمک داده پانل به روش حداقل مربعات دومرحلهای است. بدینمنظور، اطلاعات 27 شرکت بیمهای (دولتی و خصوصی) در ایران طی سال های 1380-1399 استفاده شد. نتایج حاکی از وابستگی متقابل شرکت های صنعت بیمه و سطح بالای توافق و قدرت بازار در این صنعت است؛ بهطوری که بیش از 85 درصد شرکتهای بیمه مورد بررسی با ایجاد شکاف بین قیمت و هزینه نهایی توانستهاند از حاشیه سود قابلتوجهی برخوردار شوند. همچنین، نتایج محاسباتی مربوط به شاخص لرنر براساس مدل هال - راجر اطلاعات مربوط به ضریب ناهمگونی در بین شرکتهای بیمه را نشان میدهد. بیمه ایران با ضریب 565/0 دارای بالاترین شاخص لرنر بوده و بیمههای آسیا، دانا و پاسارگاد بهترتیب، با 419/0 و 248/0 و 182/0 در رتبههای بعدی قرار دارند؛ این بدینمعناست که این شرکت ها بهدلیل فاصله قیمت تا هزینه نهایی بیشترین حاشیه سود را کسب کردهاند. براساس نتایج، در صنعت بیمه ایران سرمایهگذاری بیشتری در فعالیتهای بازاریابی، ارائه خدمات نوین بیمهای مناسب با شرایط و نیاز جامعه ایجاد و گسترش آن، پیشنهاد میگردد.
Manuscript profile
در این تحقیق سعی شده است به بررسی رفتار بخشهای مصرف، تولید و سرمایهگذاری در بازارهای پول و سرمایه ایران پرداخته شود. بدین منظور از دادههای سالانه متغیرهای شاخص قیمت مصرفکننده، شاخص بهای تولیدکننده، سرمایهگذاری بخش خصوصی در ساختمانهای جدید مناطق شهری و نااطمینانی ت More
در این تحقیق سعی شده است به بررسی رفتار بخشهای مصرف، تولید و سرمایهگذاری در بازارهای پول و سرمایه ایران پرداخته شود. بدین منظور از دادههای سالانه متغیرهای شاخص قیمت مصرفکننده، شاخص بهای تولیدکننده، سرمایهگذاری بخش خصوصی در ساختمانهای جدید مناطق شهری و نااطمینانی تورم و ارزش معاملات سهام و عرضه پول استفاده شد و پس از بررسی رفتار هر یک از متغیرها در قالب رفتار مصرفی مصرفکننده، رفتار تولیدی تولیدکننده و رفتار سرمایهگذار برای سالهای 1357 تا 1397، با استفاده از روش فیلترینگ هودریک-پریسکات، مدل تحقیق به روش اتو رگرسیون با وقفه توزیعی (ARDL) و الگوی خود رگرسیون برداری (VAR) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روش ARDL برای بازار پول نشان داد که در کوتاهمدت متغیرهای رفتار مصرفی مصرفکننده، رفتار تولیدی تولیدکننده و رفتار سرمایهگذار و در بلندمدت تمام متغیرها با عرضه پول رابطه دارند. اما نتایج همین روش برای بازار سرمایه نشان از عدم وجود رابطه معنادار بین هر کدام از متغیرها با ارزش معاملات بازار سهام، هم در کوتاهمدت و هم در بلندمدت، می باشد. نتایج حاصل از VAR برای بازار پول نشان داد که بین عرضه پول با رفتار مصرفی مصرف کننده و رفتار سرمایه گذار یک دوره قبل رابطه معنی دار مثبت و بین عرضه پول با رفتار تولیدی تولید کننده یک دوره قبل رابطه معنی دار منفی وجود دارد و نیز خروجی منتج از همین روش برای بازار سرمایه بیانگر وجود رابطه معنیدار منفی بین رفتار مصرفی مصرفکننده، رفتار تولیدی تولیدکننده و رفتار سرمایهگذار با ارزش معاملات سهام یک دوره قبل دارد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications