• Home
  • علیرضا بافنده زنده

    List of Articles علیرضا بافنده زنده


  • Article

    1 - مروری بر رفتار مصرف‌کنندگان در عصر تکنولوژی از نگاه اقتصاد رفتاری
    Applied Economics , Issue 4 , Year , Autumn 1402
    اقتصاد رفتاری به‌ عنوان یکی از شاخه‌های نسبتاً جدید در علم اقتصاد با هدف ارتقای دانش اقتصادی و نزدیک ‌کردن مدل‌های اقتصادی با واقعیت‌های بیرونی شکل ‌گرفته و نشان داده است که تصمیمات افراد اغلب در معرض جهت‌گیری‌های سیستماتیک بوده و به ‌شدت به مفاهیم تصمیم‌گیری وابسته می‌ More
    اقتصاد رفتاری به‌ عنوان یکی از شاخه‌های نسبتاً جدید در علم اقتصاد با هدف ارتقای دانش اقتصادی و نزدیک ‌کردن مدل‌های اقتصادی با واقعیت‌های بیرونی شکل ‌گرفته و نشان داده است که تصمیمات افراد اغلب در معرض جهت‌گیری‌های سیستماتیک بوده و به ‌شدت به مفاهیم تصمیم‌گیری وابسته می‌باشد و بسیاری از مدل‌ها و رویکردهای تحقیقاتی در حوزة رفتار مصرفی از تئوری‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله استخراج می‌گردند. براساس نظریه مصرف دوزنبری، تصمیمات مصرفی افراد نه‌ تنها تحت ‌تأثیر الگوی مصرف گذشته خود قرار دارد؛ بلکه از الگوی رفتاری مصرف افراد جامعه نیز تأثیر می‌پذیرد. از این‌رو به علت چالش ‌برانگیز شدن مباحث اقتصاد رفتاری و رفتار مصرف‌کننده، در این مقاله با مروری بر آخرین و معتبرترین تحقیقات انجام شده در سطح دنیا، کاربرد اقتصاد رفتاری در تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان با رویکردی جدید تشریح شده است. برای این منظور، مهم‌ترین مسائل تأثیرگذار در رفتار مصرفی مصرف‌کنندگان در دنیای پیشرفته امروزی، شامل هوش مصنوعی، شبکه‌های اجتماعی، وابستگی فزاینده به استفاده از کارت‌های اعتباری، مصرف روزافزون پلاستیک و بازیافت زباله‌های الکترونیکی و موارد مشابه دیگر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتیجه‌گیری مطالعات مذکور نشان از اهمیت سیاست‌گذاری‌های بلندمدت دولت‌ها، تأکید بر اهمیت حفظ محیط‌زیست، برنامه‌ریزی و آموزش‌های اختصاصی برای اقشار مختلف جامعه و موارد مشابه دیگر دارد Manuscript profile

  • Article

    2 - کشف دانش حاکم بر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مشتریان در انتخاب بانک‌ها با استفاده از قوانین انجمنی در داده کاوی
    Journal of Modern Management Engineering , Issue 4 , Year , Autumn 2023
    هدف از پژوهش حاضر کشف دانش حاکم بر ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان در انتخاب بانک‌ها با استفاده از قوانین انجمنی در داده کاوی است تصمیم گیری مؤثر و یادگیری در دنیای در حال رشد و با پیچیدگی های چشمگیر علاوه بر وجود مدیران و رهبرانی متفکر، نیاز به ابزارهایی جهت درک ساختاره More
    هدف از پژوهش حاضر کشف دانش حاکم بر ویژگی های جمعیت شناختی مشتریان در انتخاب بانک‌ها با استفاده از قوانین انجمنی در داده کاوی است تصمیم گیری مؤثر و یادگیری در دنیای در حال رشد و با پیچیدگی های چشمگیر علاوه بر وجود مدیران و رهبرانی متفکر، نیاز به ابزارهایی جهت درک ساختارهای سیستم های پیچیده و تلخیص انبوه داده ها و تولید دانش برای تصمیم گیری دارند. اکثر کسب‌وکارها، مشتریان کلیدی خود را از طریق ویژگی جمعیت شناختی متنوع شناسایی می کنند. کسب‌وکارها همچنین مصرف کنندگان خود را به وسیلۀ ویژگی های مشابه در تبلیغات و ترفیعات برنامه های بازاریابی خود هدف قرار می‌دهند. هدف گیری مصرف کنندگان با ویژگی های جمعیت شناختی مشابه به حداکثرسازی فروش و سودآوری کسب‌وکار کمک می نماید. بانک‌ها نیز به عنوان بخش مهمی از اقتصاد یک کشور از این قاعده مستثنی نیستند. داده‌کاوی این مسأله را با فراهم کردن روش‌ها و نرم‌افزارهایی برای خودکارسازی تحلیل‌ها و اکتشاف از مجموعۀ داده‌های بزرگ و پیچیده حل می‌کند. این پژوهش بر اساس استاندارد CRISP-DM انجام گرفته و داده ها با پرسشنامه جمع آوری شده و نتایج آن به‌صورت بانک اطلاعاتی به یک نود منبع تبدیل و سپس با استفاده از نرم‌افزار spss modeler قوانین انجمنی مربوط به رفتار مشتریان آن بانک استخراج شده است. قوانین استخراج نشان‌دهندۀ تغییر ها، چه تأثیری در سایر عوامل و در نهایت در دستیابی به اهداف دارند. Manuscript profile

  • Article

    3 - مدل‌سازی و بررسی مقایسه‌ای رفتار بخش‌های مصرف، تولید و سرمایه‌گذاری در بازارهای پول و سرمایه ایران
    Computational economics , Issue 9 , Year , Winter 2024
    در این تحقیق سعی شده است به بررسی رفتار بخش‌های مصرف، تولید و سرمایه‌گذاری در بازارهای پول و سرمایه ایران پرداخته شود. بدین منظور از داده‌های سالانه متغیرهای شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص بهای تولیدکننده، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری و نااطمینانی ت More
    در این تحقیق سعی شده است به بررسی رفتار بخش‌های مصرف، تولید و سرمایه‌گذاری در بازارهای پول و سرمایه ایران پرداخته شود. بدین منظور از داده‌های سالانه متغیرهای شاخص قیمت مصرف‌کننده، شاخص بهای تولیدکننده، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ساختمان‌های جدید مناطق شهری و نااطمینانی تورم و ارزش معاملات سهام و عرضه پول استفاده شد و پس از بررسی رفتار هر یک از متغیرها در قالب رفتار مصرفی مصرف‌کننده، رفتار تولیدی تولیدکننده و رفتار سرمایه‌گذار برای سال‌های 1357 تا 1397، با استفاده از روش فیلترینگ هودریک-پریسکات، مدل تحقیق به روش اتو رگرسیون با وقفه توزیعی (ARDL) و الگوی خود رگرسیون برداری (VAR) مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از روش ARDL برای بازار پول نشان داد که در کوتاه‌مدت متغیرهای رفتار مصرفی مصرف‌کننده، رفتار تولیدی تولیدکننده و رفتار سرمایه‌گذار و در بلندمدت تمام متغیرها با عرضه پول رابطه دارند. اما نتایج همین روش برای بازار سرمایه نشان از عدم وجود رابطه معنادار بین هر کدام از متغیرها با ارزش معاملات بازار سهام، هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت، می باشد. نتایج حاصل از VAR برای بازار پول نشان داد که بین عرضه پول با رفتار مصرفی مصرف کننده و رفتار سرمایه گذار یک دوره قبل رابطه معنی دار مثبت و بین عرضه پول با رفتار تولیدی تولید کننده یک دوره قبل رابطه معنی دار منفی وجود دارد و نیز خروجی منتج از همین روش برای بازار سرمایه بیانگر وجود رابطه معنی‌دار منفی بین رفتار مصرفی مصرف‌کننده، رفتار تولیدی تولیدکننده و رفتار سرمایه‌گذار با ارزش معاملات سهام یک دوره قبل دارد. Manuscript profile