Jounal of Marketing Management
,
Issue54,Year,
Spring
2022
ﺗﺎﻛﻨﻮن در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﭘﺎرکهای ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎورى تحقیقاتی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، اﻣﺎ در زمینه ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر ﺑﺮ ارزش وﻳﮋه ﺑﺮﻧﺪ در ﺷﺮﻛﺖهای داﻧﺶ بنیان تحقیقاتی دﻳﺪه نمیﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺎیی اراﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻓﻨﺎوراﻧﻪ و ﻧﻮآوراﻧﻪ ﻋﺎﻣﻞ موفقیت ﺷﺮﻛﺖها در محیط ﺑﻪ ﺷﺪت ﭘﻮﻳﺎ میﺑﺎﺷﺪ، صا More
ﺗﺎﻛﻨﻮن در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﭘﺎرکهای ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎورى تحقیقاتی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، اﻣﺎ در زمینه ﻋﻮاﻣﻞ مؤثر ﺑﺮ ارزش وﻳﮋه ﺑﺮﻧﺪ در ﺷﺮﻛﺖهای داﻧﺶ بنیان تحقیقاتی دﻳﺪه نمیﺷﻮد. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺎیی اراﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻓﻨﺎوراﻧﻪ و ﻧﻮآوراﻧﻪ ﻋﺎﻣﻞ موفقیت ﺷﺮﻛﺖها در محیط ﺑﻪ ﺷﺪت ﭘﻮﻳﺎ میﺑﺎﺷﺪ، صاحبنظران داﻧﺶ ﺑﺎزارﻳﺎبی در کسبوکارهای داﻧﺶ بنیان را ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺒﻨﺎ و اﺳﺎس ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎبتی ﭘﺎﻳﺪار ﻣﻄﺮح ﻛﺮدهاند. از اﻳﻦ رو، هدف اصلی اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ بررسی تأثیر ﺑﺮﻧﺪﺳﺎزى در ﮔﺴﺘﺮش ﺑﺎزارﻳﺎبی و ﺻﺎدرات ﺷﺮﻛﺖهای داﻧﺶ بنیان در ﺑﺎزار ﻛﺸﻮرهای همسایه اﺳﺖ. همچنین دادهها بوسیله پرسشنامه از مشتریان ﺷﺮﻛﺖهای داﻧﺶ بنیان واﻗﻊ در ﭘﺎرک ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎورى مازندران جمعآوری ﮔﺮدﻳﺪ. در اﻳﻦ پژوهش از نرمافزارهای Spss20 ﻣﻌﺎدﻻت ﺳﺎﺧﺘﺎرى و Smart pls2 برای ﺑﺮرسی روایی و ﭘﺎﻳﺎیی متغیرهای پژوهش اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ پژوهش ﻧﺸﺎن میدهد ﻛﻪ رهبری با اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﺑﺎزارﻳﺎبی، رهبری با زﻳﺮ ﺳﺎﺧﺖ، زﻳﺮ ﺳﺎﺧﺖ ﺑﺎزارﻳﺎبی با آمیخته ﺑﺎزارﻳﺎبی، آمیخته ﺑﺎزارﻳﺎبی با ارزش وﻳﮋه ﺑﺮﻧﺪ، تحلیل و درک ﺑﺎزار با اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﺑﺎزارﻳﺎبی و زﻳﺮ ﺳﺎﺧﺖ با تحلیل و درک ﺑﺎزار راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و معنیدارى دارﻧﺪ. اﻣﺎ رهبری ﺑﺮ ﺗﺤﻠﻴﻞ و درک ﺑﺎزار، تحلیل و درک ﺑﺎزار با آمیخته ﺑﺎزارﻳﺎبی و اﺳﺘﺮاﺗﮋى ﺑﺎزارﻳﺎبی با آمیخته ﺑﺎزارﻳﺎبی راﺑﻄﻪ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﺪارﻧﺪ. یافتههای این مطالعه دارای کاربردهای عملی برای افزایش ارزش ویژه برند از طریق تقویت الگوهای بازاریابی رابطهمند است.
Manuscript profile
Geographical Journal of Tourism Space
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
یکی از بحران هایی که اخیراً جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کروناست. این بحران با توجه به ویژگی هایی که دارد، متمایز از بحران های دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحران ها صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، سعی مقالة حاضر ب More
یکی از بحران هایی که اخیراً جامعه جهانی و از جمله ایران را دچار چالش کرده، ویروس همه گیر کروناست. این بحران با توجه به ویژگی هایی که دارد، متمایز از بحران های دیگر است و بسیار بیشتر از سایر بحران ها صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، سعی مقالة حاضر بر آن است تا با استفاده از روش تحلیل ساختاری، محرک های مؤثر بر وضعیت رقابت پذیری گردشگری کشور ایران را برای دوران کرونا بازشناسی و خوشه بندی کند. هدف پژوهش حاضر بررسی نگرش و رفتار جامعه میزبان نسبت به حضور گردشگران در دوران شیوع کووید-19 در مقصد گردشگری است. از تئوری تهدید یکپارچه به منظور شکل دهی به چارچوب نظری استفاده گردید. روش پژوهش کیفی، جامعه ی آماری، ساکنین و روش نمونه گیری قضاوتی بود و تعداد نمونه آماری مبتنی بر رسیدن به اشباع نظری 21 نفر به دست آمد. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. تحلیل داده ها بر اساس تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری انجام پذیرفت. یافته های پژوهش، ابعاد جدیدی از تعامل میزبان-گردشگر در دوران کرونا مبتنی بر تلفیق نظریه های تبادل اجتماعی و تهدید یکپارچه را ارائه نمود. مقاله حاضر به این نتیجه می رسد که اگرچه نگرش اغلب مردم به حضور گردشگران در این دوران منفی بوده است، ولی می توان با تاکید بر وابستگی معیشت و اقتصاد به گردشگری و تحت شروطی پذیرای گردشگران بود و در عین حال سلامت مردم کشور را نیز در اولویت قرار دارد.
Manuscript profile
Journal of Management and Sustainable Development Studies
,
Issue1,Year,
Spring
2021
عملکرد سازمانی تحول آفرین یکی از پیش شرطهای مهم در راستای تحقق انعطاف پذیری و نوآوری سازمانی است. بر این اساس، هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی است. تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیقات علّی می More
عملکرد سازمانی تحول آفرین یکی از پیش شرطهای مهم در راستای تحقق انعطاف پذیری و نوآوری سازمانی است. بر این اساس، هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی است. تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی است و از لحاظ ماهیت و روش در زمره تحقیقات علّی میباشد. برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده و جهت گردآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استاندارد کوی و همکاران (۲۰۲۰) استفاده شده است. حجم نمونه بر پایه فرمول کوکران تعداد ۲۲۷ نفر از کارکنان شرکت گروه بهداشتی فیروز تعیین گردید. برای تعیین روایی از روایی صوری و سازه استفاده شد و برای سنجش پایایی پرسشنامهها ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. دادههای مورد نیاز تحقیق با استفاده از فنون آمار توصیفی با نرم افزار SPSS22 و فنون آمار استنباطی به کمک نرم افزار آماری Smart PLS3 از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری تکمیل و جمع آوری گردید. یافته های تحقیق فعلی حاکی است که رهبری تحول آفرین بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت دارد. در نتیجه، پیشنهاد میگردد که مسئولین شرکت باید شرایطی را فراهم کنند تا مدیران از سبکهای مدیریت سنتی به سوی سبک تحول آفرین حرکت کنند و موجبات بهبود عملکرد کارکنان در دنیای متحول و متغیر امروزی را فراهم آورند.
Manuscript profile
Behavioral Studies in Management
,
Issue5,Year,
Winter
1396
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ساختار سازمانی از طریق جو سازمانی بر عملکرد شـغلی کارکنان سـازمان ثبت اسـناد و املاک کشـور میباشـد. جامعه آماری این تحقیق شـامل کلیه کارشـناسـان و مدیران سـازمان ثبت اسـناد و املاک کشـور در تهران (حوزه سـتادی) به تعداد ٨٠٠ نفر میباشـند که از More
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر ساختار سازمانی از طریق جو سازمانی بر عملکرد شـغلی کارکنان سـازمان ثبت اسـناد و املاک کشـور میباشـد. جامعه آماری این تحقیق شـامل کلیه کارشـناسـان و مدیران سـازمان ثبت اسـناد و املاک کشـور در تهران (حوزه سـتادی) به تعداد ٨٠٠ نفر میباشـند که از طریق فرمول کوکران و با اسـتغاده از روش نمونه گیری تصـادفی سـاده ٢٥٩ نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب شـدند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای سـاختار سـازمانی رابینز، جو سـازمانی لیتوین و اسـترینجر و عملکرد شـغلی هرسـی و گلداسمیت استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل آمار توصیفی و تحلیل آمار اسـتنباطی (تحلیل عاملی و مدل معادات سـاختاری) به کمک نرم افزار Lisrel 8.5 بهره گرفته شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که ساختار سازمانی تاثیر معناداری بر جو سازمانی دارد. همچنین جو سازمانی تاثیر معناداری بر عملکرد شغلی کارکنان دارد. بعلاوه، هر سـه بعد سـاختار سـازمانی (پیچیدگی، رسـمیت و تمرکز) دارای اثر معنادار بر جو سـازمانی هسـتند. طبق نتایج سـاختار سـازمانی و هر سـه بعد آن اثر غیرمسـتقیم (از طریق جو سـازمانی) و معنادار بر عملکرد شغلی کارکنان در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دارند.
Manuscript profile
Educational Administration Research
,
Issue2,Year,
Autumn
2021
این پژوهش به بررسی نقش دانش ضمنی می پردازد که اثربخشی و بهره وری سازمانی را نشان می دهد. برای انجام این تحقیق و ارزیابی اعتبار مدل و فرضیه های آن، 250 پرسشنامه به صورت نمونه برداری تصادفی با استفاده از فرمول Cochran در بین مدیران و کارمندان شعب مختلف بانک سپه در شهر تهر More
این پژوهش به بررسی نقش دانش ضمنی می پردازد که اثربخشی و بهره وری سازمانی را نشان می دهد. برای انجام این تحقیق و ارزیابی اعتبار مدل و فرضیه های آن، 250 پرسشنامه به صورت نمونه برداری تصادفی با استفاده از فرمول Cochran در بین مدیران و کارمندان شعب مختلف بانک سپه در شهر تهران توزیع و تعداد 210 پرسشنامه دریافت شد. فرمول Cochran با 0.05 درصد سطح خطا، 95 درصد سطح دقت و اندازه نمونه بیشتر از 196 در نظر گرفته شد. اعتبار پرسشنامه ها با استفاده از روش اعتبارپذیری محتوا مورد بررسی قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ و قابلیت اطمینان پرسشنامه با استفاده از نرم افزار SPSS محاسبه شد. نتایج نشان می دهد که ضریب آلفا برای کل پرسشنامه دارای سطح بالای روایی 0.974 درصد است. همچنین اثبات شد که تاثیر مثبت این عوامل بر نوآوری و رقابت پذیری سازمانی منجر به سطح بالاتر بهره وری می شود و کارمندان متمرکز بر اشتراک گذاری دانش ضمنی دارای اثرات مثبتی بر بهره وری سازمان هستند. در نهایت مطالعه حاضر به این نتیجه گیری می رسد که نه تنها بهره وری سازمانی در اثر به اشتراک گذاری دانش افزایش می یابد، بلکه همچنین سهم نوآورانه کارکنان در نتیجه استفاده از دانش، تخصص و تجارب دیگران افزایش می یابد.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications