Public Policy In Administration
,
Issue5,Year,
Winter
2015
امروزه سازمان ها می توانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای طرح کارآفرینانه برر ربارا ی منعطر و نوآور و فرصت گرا فائق آیند، بنابراین برای غلاه بر مشکلات و تهدیدهایی که متوجه سازمان های امروزی است، تنها یک راه حل کار ساز است و آن هم ایجاد بستر فرهنگ کارآفر More
امروزه سازمان ها می توانند با تعداد اندکی افراد خلاق و کارآفرین و با اجرای طرح کارآفرینانه برر ربارا ی منعطر و نوآور و فرصت گرا فائق آیند، بنابراین برای غلاه بر مشکلات و تهدیدهایی که متوجه سازمان های امروزی است، تنها یک راه حل کار ساز است و آن هم ایجاد بستر فرهنگ کارآفرینی در سازمان م-ی باشد. مطالعات و پژوهش های بالی یک رابطه مثات و بوی بین فرهنگ سازمانی و تمایل به کارآفرینی را تایید می کند, لذا به دلیر ل اهمیر ت ایر ن موضرو هدف از این مقاله بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با مولفه های تمایل به کارآفرینی در شرکت لعابیران زربان پرداختره ایم. روش پژوهش حاضر توصیفی از نو هماستگی می باشد. جامعه ی آمرار ی در ایر ن پر ژوهش را کارکنران شررکت ) n= که بااستفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده ) 86 N= لعابیران زربان )بدون در نظر گرفتن بخش تولید( )) 107 نفرانتخاب گردید. به منظور جمع آوری داده ها از دو پرسشرنامه ی اسرتاندارد کرارآفر ینی و فرهنرگ سرازما نی )کره برا تج یر ه و spss آلفای 38 % و 66 % پایایی تایید شد( استفاده گردید. داده های جمع آوری شرده برا اسرتفاده از نررم افر ار تحلیل شده اند. نتایج پژوهش حاکی از این است که بین فرهنگ سازمانی و برخی از مولفه های تمایر ل بره کرارآفر ینی )ریسک پذیری متعادل، کانون کنترل، سلاست فکر، عملگرایی و رویا پردازی( رابطه ی مثارت و معنرا دار و برا مولفره تحمل ابهام رابطه ی منفی و معنادار وجود دارد اما نتایج با دست آمده عدم وجود رابطه بین فرهنگ سازمانی با برخر ی دیگر از مولفه های تمایل به کارآفرینی )نیاز به موفقیت و چالش طلای( را نشان می دهد.
Manuscript profile
Journal of Innovation and Creativity in Human Science
,
Issue4,Year,
Winter
2013
زمینه:کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاهها و آموزش عالی در سالهای اخیر مورد توجه میباشد. هدف: پژوهش حاضر سعی دارد تا با رویکردی تفسیر گرایانه چالشها و راهکارهای بهبود کارآفرینی دانشگاهی را از نگاه پژوهشگران و اساتید دانشگاه شن More
زمینه:کارآفرینی دانشگاهی به عنوان یک رویکرد و همچنین به عنوان رسالت سوم دانشگاهها و آموزش عالی در سالهای اخیر مورد توجه میباشد. هدف: پژوهش حاضر سعی دارد تا با رویکردی تفسیر گرایانه چالشها و راهکارهای بهبود کارآفرینی دانشگاهی را از نگاه پژوهشگران و اساتید دانشگاه شناسایی کند. روش: رویکرد پژوهشی به کاربرد شده از نوع روش شناسی کیفی میباشد و از روش مردم نگاری برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. دادههای این پژوهش با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و تکنیک مصاحبه باز و عمیق جمع آوری شده و سپس با استفاده از تکنیک مثلث سازی ترکیب شدهاند. روش نمونه گیری مورد استفاده در این پژوهش از نوع نمونه گیری کیفی- هدفمند است و با استفاده از شاخص اشباع نظری تعداد 16 نفر از پژوهشگران و اساتید دانشگاه در حوزه علوم انسانی (علوم مدیریت) به عنوان نمونه پژوهش مورد مصاحبه قرار گرفتند. نگرش و دیدگاه آنها نسبت به چالشها و راهکارهای بهبود کارآفرینی دانشگاهی در حوزه علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها: برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و نتیجه گیری از یافته های تحقیق از نظریه زمینهای استفاده شده است، به عبارت دیگر در این پژوهش به جای آزمون نظریه و تایید یا رد آن به ارائه نظریه به صورت محدود پرداخته میشود. یافتههای اصلی این پژوهش با استفاده از نظریه زمینه ای شامل مقولاتی همچون تحول در نقش دانشگاهها(پذیرش نقش جدید)، بسترسازی، شبکه سازی،ارتقاء فعالیتهای دانشگاهی و تغییرات مدیریتی میباشد. نتیجه گیری: می توان تمامی مقولات را زیر مقوله کارآفرینی دانشگاهی قرار داد. به عبارت دیگر کارآفرینی دانشگاهی مقوله هسته در این نظریه زمینهای می باشد. با استفاده از این مقولات مدل پارادایمی ارائه شده است. .
Manuscript profile
Women and Family Studies
,
Issue2,Year,
Autumn
2019
پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی چالشهای کارآفرینی زنان در شرکتهای تعاونی استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع مطالعه موردی بود و دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختارمند با 23 نفر از زنان کارآفرین که بر پایه روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند، گردآوری شد. بر پا More
پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی چالشهای کارآفرینی زنان در شرکتهای تعاونی استان کرمانشاه انجام شد. روش پژوهش، کیفی از نوع مطالعه موردی بود و دادهها از طریق مصاحبه عمیق نیمهساختارمند با 23 نفر از زنان کارآفرین که بر پایه روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند، گردآوری شد. بر پایه نتایج حاصل از تحلیل محتوا، چالشهای کارآفرینی زنان به دو دسته عوامل پیشبرنده و بازدارنده تقسیم گردید؛ عوامل پیشبرنده در طبقه انتخابی توسعه متوازن و درونزا در دو مقوله عوامل زمینهای و ساختاری دستهبندی شدند که در آن، مهمترین اولویتها عبارت بود از دقت در انجام کار، علاقه به حوزه کاری، بهرهگیری از حمایت اطرافیان، شرایط محیطی مناسب، و برگزار شدن دورههای آموزشی؛ همچنین عوامل بازدارنده در طبقه انتخابی مشکلات بخش اجرا شامل دو مقوله ضعف زیرساختها و نارساییهای حمایتی و سیاستی دولت و سازمانها و طبقه انتخابی مشکلات بخش تولید شامل مقولههای مشکلات زنجیره تولید، توزیع و نظارت دستهبندی شدند که نبود فضای مناسب، عدم اعتماد به یکدیگر، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، نرخ بالای بهره بانکی، عدم رسیدگی به مشکلات در حوزه تولید، نوسان شدید بازار و قیمت نهادهها، و آسیب دیدن محصولات، مهمترین اولویتها را تشکیل دادند. در نهایت، پیشنهاداتی به جهت بهبود وضعیت کارآفرینی زنان ارائه گردید.
Manuscript profile
International Journal of Agricultural Management and Development
,
Issue2,Year,
Spring
2018
The main objective of the present study was to explore thebarriers to the development of agricultural businesses in the incubator of Razi University, Iran. The research was anapplied study in terms of objective and an exploratory mixed method in terms of data collection More
The main objective of the present study was to explore thebarriers to the development of agricultural businesses in the incubator of Razi University, Iran. The research was anapplied study in terms of objective and an exploratory mixed method in terms of data collection methodology. The statisticalpopulation was composed of agricultural businesses and theirpersonnel in the incubator of Razi University in the qualitativephase and of the agricultural experts in the quantitative phase,as well. The samples for both qualitative and quantitativephases were taken by purposive sampling method. Ten peoplewere sampled for the qualitative phase, and three were sampledfor the quantitative phase. In qualitative phase, data werecollected by semi-structured interviews that were kept on untiltheoretical saturation. Then, the content of the interviews wasanalyzed to classify the data. In quantitative phase, a questionnairewas developed according to the results of the first phase andwas administered to the experts. Data were analyzed by the Analytical Hierarchy process method using Expert Choice SoftwarePackage. The results revealed that in-incubator agriculturalbusinesses are challenged with a lot of barriers to their development.They were classified in five main categories includingknowledge-skill, structural-legal, business-production environment,support-facility limitations, and administrative-financial. Amongthese factors, support-facility limitations were ranked the firstwith relative importance (weight of 0.237).
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications