• Home
  • علیرضا بادله

    List of Articles علیرضا بادله


  • Article

    1 - The Potential of Using Kahoot to Empower EFL Learners : An Experience of Game-based Learning
    Research in English Language Pedagogy , Issue 5 , Year , Winter 2021
    These days, educationists and students are growing enthusiasm for digital learning which is based on pedagogical games. A review of the body of research confirms that these online instructional games are efficient at getting the learners involved in the learning process More
    These days, educationists and students are growing enthusiasm for digital learning which is based on pedagogical games. A review of the body of research confirms that these online instructional games are efficient at getting the learners involved in the learning process. The present research investigates using an online educational game-based platform called Kahoot to enhance learning English for Academic Purposes (EAP) and sustains the hypothesis that it enriches the traditional, teacher-centered classrooms by having EFL learners more engaged, motivated, and involved. Applying a mixed-method study, around 100 EFL undergraduates were surveyed and evaluated based on a semester-long involvement in Kahoot games in an EAP course. The subjects were interviewed for their perceptions of using Kahoot and also evaluated statistically by their performance on the achievement test of the course. The findings of the project confirm an enhancement of the EFL learners' language skill performance. Furthermore, Kahoot helped EFL learners experience a high degree of engagement in comparison with traditional teaching methods. Besides, new horizons toward the future of application of Kahoot in EFL learning are discussed. Consequently, both parts of the study i.e., qualitative and quantitative, approved that playing Kahoots, as a platform for game-based learning, was highly engaging, educationally helpful, and motivating. Manuscript profile

  • Article

    2 - مقایسة میزان یادگیری و یادداری حاصل از آموزش به شیوة کلاس فناوری چندرسانه‌ای، کلاس آزمایشگاهی و کلاس معکوس و کلاس سنتی در ابتدایی
    Research in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Winter 2019
    این پژوهش بر آن است تا در‌یابد که آیا تفاوتی بین میزان یادگیری و یادداری حاصل از آموزش به طریق کلاس فناوری چندرسانه‌ای، کلاس آزمایشگاهی، کلاس معکوس و کلاس سنتی در درس علوم پایة ششم ابتدایی وجود دارد. روش پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی است. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی د More
    این پژوهش بر آن است تا در‌یابد که آیا تفاوتی بین میزان یادگیری و یادداری حاصل از آموزش به طریق کلاس فناوری چندرسانه‌ای، کلاس آزمایشگاهی، کلاس معکوس و کلاس سنتی در درس علوم پایة ششم ابتدایی وجود دارد. روش پژوهش حاضر از نوع شبه‌آزمایشی است. جامعة آماری پژوهش، شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی به تعداد 8304 نفر در پایة ششم دبستان‌های پسرانه در سال تحصیلی 96-95 در ناحیه 3 شهر کرج است. روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه ای چندمرحله‌ای بوده است بدین‌صورت که ابتدا از مناطق چندگانه کرج ناحیه 3 به‌صورت تصادفی انتخاب شد و آنگاه یک مدرسه در آن ناحیه به‌صورت تصادفی انتخاب شده است. ابزار پژوهش از نوع آزمون‌های چندگزینه‌ای محقق‌ساخته که روایی آن 4 نفر از آموزگاران برتر کشوری تائید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 81/0 به دست آمد و اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS20 در دو بخش توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که روش آموزش معکوس تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان دارد؛ اما سایر روش‌های آموزش کلاس آزمایشگاهی، کلاس چندرسانه‌ای و کلاس سنتی تأثیری بر میزان یادگیری و یادداری دانش‌آموزان ندارند. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر روش‌های آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت‌افزوده بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان در درس ریاضی
    Research in Curriculum Planning , Issue 1 , Year , Summer 2021
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت افزوده بر یادگیری و یادداری‌ دانش‌آموزان رشتۀ تجربی پایۀ دوازدهم متوسطه در درس ریاضی 3 سال تحصیلی 98-97 است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با سه گروه یک گروه کنترل و دو گروه آزم More
    هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت افزوده بر یادگیری و یادداری‌ دانش‌آموزان رشتۀ تجربی پایۀ دوازدهم متوسطه در درس ریاضی 3 سال تحصیلی 98-97 است. روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با سه گروه یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان پایه دوازدهم رشته تجربی شهرستان گرگان به تعداد 726 دانش‌آموز است که حجم نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای، از بین 22 دبیرستان شهرستان گرگان، به‌طور تصادفی دبیرستان مصطفی خمینی انتخاب شد. سپس از بین رشته‌های پایه دوازدهم این مدرسه، به‌طور تصادفی رشته تجربی انتخاب شد که دارای 3 کلاس به تعداد 90 دانش‌آموز بود. از بین این دانش‌آموزان، آنان که دارای معدل بالای 17 بوده و از نظر انضباطی در سطح مطلوبی قرار داشتند. 60 دانش‌آموز به‌عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون محقق ساخته 30 سؤالی با رعایت سطوح مختلف حیطۀ شناختی بلوم است که ضریب تمییز و دشواری تک‌تک سؤالات بررسی و مطلوب گزارش شد. به‌منظور ارزیابی روایی‌محتوایی از دو ضریب نسبی روایی‌محتوا (CVR) و شاخص روایی محتوا (CVI) استفاده شد که به ترتیب 60/0 و 86/0 به دست آمد نتایج پژوهش حاضر نشان داد که روش‌های آموزش مبتنی بر بارشناختی و فناوری واقعیت افزوده تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان دارند و روش‌ آموزش مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده نسبت به سایر روش‌های آموزش مبتنی بر بارشناختی و روش سنتی تأثیر بیشتری بر یادگیری و یادداری دانش‌آموزان دارد. Manuscript profile

  • Article

    4 - شناسایی عوامل موثر بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی..
    Research in Curriculum Planning , Issue 500 , Year 1 , Spring 2050
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی است. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی با روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، با استفاده از بکارگیری تکنیک معادلات ساختاری، تأثیر عوا More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی است. روش پژوهش حاضر آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی با روش پدیدارشناسی و در بخش کمی، با استفاده از بکارگیری تکنیک معادلات ساختاری، تأثیر عوامل بررسی شد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه‌ی خبرگان، دانشجومعلمان کارورز، مدیران مدارس و معلمان راهنما استان مازندران است. برای انتخاب حجم نمونه در بخش کیفی از نمونه‌گیری گلوله برفی استفاده شد و تعداد 22 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و در بخش کمی از روش نمونه‌گیری کمی استفاده شده و تعداد 135 خبره، معلم راهنما و مدیر و 303 دانشجومعلم به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌ی محقق ساخته بر اساس یافته‌های حاصل از روش مضمون دپوی و گیتلین بر اساس طیف لیکرت 7 درجه‌ای طراحی شد که مشتمل بر 11، 16، 13، 13، 13 و 10 گویه در زمینه عوامل فرهنگی- اجتماعی، ویژگی‌های روانی- شخصیتی، زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی، رویکردها و راهبردهای آموزشی، دانش و آگاهی بود. یافته‌های پژوهش نشان داد عوامل فرهنگی- اجتماعی، ویژگی‌های روانی- شخصیتی، زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی، مدیریت و برنامه‌ریزی، رویکردها و راهبردهای آموزشی، دانش و آگاهی بر تعامل بین دانشجو معلمان کارورز با مدیران مدارس و معلمان راهنما جهت پیشبرد اهداف کارورزی موثر می‌باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که در وضعیت موجود کیفیت زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی آموزشی بیشترین و دانش و آگاهی کمترین رتبه را به خود اختصاص داده است. Manuscript profile

  • Article

    5 - شناسایی عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزش‌های دوران کرونا
    Research in Curriculum Planning , Issue 5 , Year , Summer 2023
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزش های دوران کرونا بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر اجرا آمیخته بهم تنیده بود. روش پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون و تحلیل محتوا بوده و روش پژوهش در بخش کمی More
    هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزش های دوران کرونا بود. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از نظر اجرا آمیخته بهم تنیده بود. روش پژوهش در بخش کیفی تحلیل مضمون و تحلیل محتوا بوده و روش پژوهش در بخش کمی پیمایشی بود. این پژوهش در بعد کیفی شامل معلمان خبره و کارشناس و متخصص تکنولوژی آموزشی و آموزش مجازی و در بخش کمی شامل تمامی معلمان ابتدایی مناطق 16 و 19 شهر تهران بودند. از این تعداد در بخش کیفی به روش نمونه گیری گوله برفی تعداد 22 نفر از معلمان خبره و کارشناس و متخصص تکنولوژی آموزشی و آموزش مجازی و در بخش کمی به روش نمونه‌گیری سیستماتیک تعداد 144 نفر از معلمان ابتدایی مناطق 16 و 19 شهر تهران به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر کدهای استخراج شده از مصاحبه ها با 90 سوال بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) با رویکرد کوواریانس محوری به وسیله‌ی نرم افزار Lisrel8.8 و جهت بررسی سوالات و فرضیات پژوهش از آزمون تی تک نمونه‌ای و آزمون رتبه‌بندی فریدمن به وسیله نرم افزار spss25 استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مولفه های معلمان، دانش آموزان، ابعاد آموزشی، ساختار آموزش، محتوا و خانواده از مهم ترین مولفه های عوامل موثر بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزش های دوران کرونا هستند و مولفه ی محتوا با میانگین (3.77) و دانش آموزان با میانگین (3.16) در سطح کوچکتر از 01/0 به ترتیب بیشترین و کمترین نقش را در بهبود کیفیت آموزش مجازی مبتنی بر تجارب زیسته معلمان دوره ابتدایی در آموزش‌های دوران کرونا داشتند. Manuscript profile

  • Article

    6 - تأثیر اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 2 , Year , Summer 2021
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در درس علوم انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل 30 دانش آموز دختر پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 15 نفری آزمایش و More
    پژوهش حاضر با هدف تأثیر اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در درس علوم انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل 30 دانش آموز دختر پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به صورت تصادفی ساده در 2 گروه 15 نفری آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از اشیای یادگیری و گروه کنترل به صورت سنتی آموزش داده شدند. در این پژوهش از پرسشنامه خودکارآمدی جینک و مورگان و آزمون محقق ساخته درس علوم استفاده شد. روایی پرسشنامه درس علوم که مطابق با سطوح دانش و فهم و کاربرد از سطوح شناختی کتاب علوم پایه دوم ابتدایی بود، به تأیید متخصصان و اساتید رسیده و پایایی‌ آزمون خودکارآمدی برابر با 82/0 بود. همچنین نتایج ضریب دشواری و ضریب تمییز سوالات علوم حکایت از استاندارد بودن آزمون داشت. به‌ منظور تجزیه ‌و‌ تحلیل اطلاعات، از آزمون شاپیرو ویلک، تحلیل کواریانس به‌کمک نرم‌افزار21 ‌SPSS استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان‌داد که اشیا یادگیری بر پیشرفت تحصیلی و خودکارآمدی دانش‌آموزان پایه دوم ابتدایی شهر مشهد در درس علوم تأثیر داشته و باعث افزایش پیشرفت تحصیلی و بهبود خودکارآمدی دانش‌آموزان دوم ابتدایی شهر مشهد می‌گردد. Manuscript profile

  • Article

    7 - تاثیر واقعیت افزوده بر خودکارآمدی و انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2019
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر خودکارآمدی و انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان شهرستان قدس استان تهران بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قدس ته More
    هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر خودکارآمدی و انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان شهرستان قدس استان تهران بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان قدس تهران بود. حجم نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، از بین مدارس شهرستان قدس، دبستان دخترانه کوثر انتخاب شد که 423 دانش‌آموز دارد و از بین پایه‌های اول تا ششم دبستان کوثر، پایه سوم به دلیل اینکه برای اولین بار با دسته‌بندی حیوانات و مهره‌داران آشنا می‌شوند، انتخاب شد، که 60 دانش‌آموز دارد و از بین این تعداد دانش‌آموز، دانش‌آموزانی که دارای معدل خیلی خوب، رده سنی 9 تا 10 سال و نمره انضباط خیلی خوب(توصیفی) بودند انتخاب شدند، که به طور کلی نمونه آماری 42 دانش‌آموز انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های انگیزش تحصیلی والرند (1392) و خودکارآمدی شر وهمکاران (1982) به ترتیب دارای 28 و 17 گویه بود که روایی پرسشنامه‌های مذکور در پژوهش‌های مختلف مورد بررسی و تائید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه‌ها هم به ترتیب 73/0 و 76/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل واریانس و تحلیل کواریانس چند متغیره (مانووا) استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش به روش واقعیت افزوده بر خودکارآمدی، انگیزه درونی برای دانستن، انگیزه درونی برای انجام کار، انگیزه درونی برای تحریک، تنظیم همانندسازی، تنظیم درون‌فکنی شده و تنطیم بیرونی تاثیر مثبت و بر بی‌انگیزگی دانش‌آموزان تاثیر منفی دارد. (p <0/05). Manuscript profile

  • Article

    8 - شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر مهارت‌های فناورانه‌ی معلمین ابتدایی با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP) : (مطالعه‌ی موردی - شهر گرگان)
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Autumn 2020
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر مهارت‌های فناورانه‌ی معلمین ابتدایی در شهر گرگان در سال تحصیلی 96-97 انجام شده است. روش پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری این تحقیق را خبرگان حوزه‌یفناوری و معلمین مقطعابتدایی شهvگرگان تشکیل می‌دهند. More
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر مهارت‌های فناورانه‌ی معلمین ابتدایی در شهر گرگان در سال تحصیلی 96-97 انجام شده است. روش پژوهش،توصیفی و از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعه‌ی آماری این تحقیق را خبرگان حوزه‌یفناوری و معلمین مقطعابتدایی شهvگرگان تشکیل می‌دهند. به‌منظور تجزیهوتحلیل داده‌ها از فرایند تحلیلسلسلهمراتبی (AHP) استفاده شده است. با توجه به هدف پژوهش، فرایند تحلیل سلسله مراتبی برای رتبه‌بندی مهارت‌های فناورانه‌ی معلمین روش مفیدی می‌باشد. به‌همین منظور پرسشنامه‌ای بر اساس طرح توماس الساعتی طراحی و پر شده است. پایایی پرسشنامه با نرخ ناسازگاری 04/0 مورد بررسی قرارگرفته است. بنابراین در مقایسات زوجی، سازگاری وجود دارد. آنالیز داده‌ها با نرم افزارExpert Choice انجام شده است. ‌یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که در بین عوامل اصلی، عامل هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان با وزننسبی 24/0 در رتبه اول، عامل تعاملمعلمین بادانش‌آموزان و والدین آنان با وزننسبی23/0 در رتبهدوم و عامل طرحدرس الکترونیکی با وزننسبی 22/0 در رتبه سوم اهمیت قرار دارند و در بین عوامل فرعی، عامل تعامل در سامانه توسط کادر مدرسه با وزن نسبی 10/0 رتبه اول، عامل حضور و غیاب به صورت هوشمند با وزننسبی08/0 رتبه دوم و میزان انطباق اهداف سامانه‌های مدارسهوشمند با محتوایدرس با وزننسبی07/0رتبه سوم اهمیت را به خودشان اختصاص داده‌اند. Manuscript profile

  • Article

    9 - رابطه بین سواد اطلاعاتی و نگرش نسبت به فناوری اطلاعات (با تأکید بر اینترنت و رایانه) با خود تنظیمی تحصیلی دانشجو معلمان (مطالعه موردی: دانشگاه فرهنگیان شهر گرگان)
    Information and Communication Technology in Educational Sciences , Issue 4 , Year , Winter 2018
    هدف پژوهش حاضر رابطه بین سواد اطلاعاتی، نگرش نسبت به فناوری اطلاعات (با تأکید بر اینترنت و رایانه) با خود تنظیمی تحصیلی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل 65۴ نفر از دانشجو معلمان مقطع کارشناسی رشته‌ی علوم‌تربیتی ورودی سال‌های 96- 94 دانشگاه فرهنگیان گرگان بود، که تعداد More
    هدف پژوهش حاضر رابطه بین سواد اطلاعاتی، نگرش نسبت به فناوری اطلاعات (با تأکید بر اینترنت و رایانه) با خود تنظیمی تحصیلی است. جامعه‌ی آماری این پژوهش شامل 65۴ نفر از دانشجو معلمان مقطع کارشناسی رشته‌ی علوم‌تربیتی ورودی سال‌های 96- 94 دانشگاه فرهنگیان گرگان بود، که تعداد 242 نفر از آنان بر اساس جدول کرجسی و مورگان، با روش نمونه‌گیری تصادفی منظم انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های، خود‌تنظیمی تحصیلی (ASQ)، پرسشنامه سنجش سواد اطلاعاتی و پرسشنامه نگرش نسبت به فناوری اطلاعات بهره گرفته شد، همچنین، داده‌ها با مدل تحلیل رگرسیون خطی چندگانه به روش همزمان تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که امروز فراگیران رایانه را جزیی اساسی در فرآیند یادگیری خویش تلقی می‌کنند و معتقدند که وجود رایانه و فناوری‌های همراه آن به جزیی جدایی‌ناپذیر از فرآیند آموزش و یادگیری تبدیل شده است و از میان 5 مؤلفه سواد اطلاعاتی تنها مؤلفه‌ی تبادل اطلاعات رابطه مثبت و معناداری با خود‌تنظیمی تحصیلی دارد، همچنین هر دو مؤلفه نگرش نسبت به فناوری اطلاعات نیز رابطه مثبت و معناداری با خود تنظیمی تحصیلی نشان دادند. Manuscript profile