Research in Curriculum Planning
,
Issue4,Year,
Autumn
2023
نظریه سازندهگرایی یکی از رویکردهایی است که تأثیرات ژرفی بر رویکردهای یادگیری و تدریس گذاشته است. هدف اصلی پژوهش طراحی و ارزیابی الگوی ارزشیابی درس دین و زندگی متوسطه دوم مبتنی بر دیدگاه سازندهگرایی با رویکرد آمیخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تح More
نظریه سازندهگرایی یکی از رویکردهایی است که تأثیرات ژرفی بر رویکردهای یادگیری و تدریس گذاشته است. هدف اصلی پژوهش طراحی و ارزیابی الگوی ارزشیابی درس دین و زندگی متوسطه دوم مبتنی بر دیدگاه سازندهگرایی با رویکرد آمیخته است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نوع توصیفی-تحلیلی میباشد. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی 18 نفر از خبرگان مدیریت آموزشی و معلمان مجرب میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی و نقطه اشباع نظری 11 نفر انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته برگرفته از مبانی نظری میباشد. شیوه تجزیه و تحلیل این بخش با استفاده از نظریه داده بنیاد میباشد. نتایج این بخش از تحقیق در قالب پنج مقوله اصلی و مقولههای فرعی تبیین میگردد: عواملعلی شامل قابلیت برنامه درسی طراحی شده در تحقق اهداف برنامه، عوامل مداخلهگر شامل الزام وجود معلم راهبر، عوامل راهبردی شامل ایجاد محیط سوال برانگیز، عوامل زمینهای شامل فراهم کردن فرصتهای یادگیری در فراگیران، پیامدها شامل ایجاد روحیه پرسشگری در فراگیران، میباشد. بخش کمی پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته برگرفته از الگوی کیفی پژوهش بعد از تایید روایی و پایایی در جامعه آماری که تعداد نمونه آماری براساس نمونهگیری خوشهای تصادفی 213 نفر برآورد گردید، توزیع شد. مسیرها و روابط علی بین سازههای بیرونی و داخلی در مدل ساختاری با روش تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Autumn
2011
پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارتها، امری ضروری بنظر میرسد. هدف این پژوهش تعیین مقدار کاربرد راهبردهای فراشناخت به وسیلهی دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. پژوهش به روش توصیفی و همبستگی انجام گرفت. جامعهی آ More
پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارتها، امری ضروری بنظر میرسد. هدف این پژوهش تعیین مقدار کاربرد راهبردهای فراشناخت به وسیلهی دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. پژوهش به روش توصیفی و همبستگی انجام گرفت. جامعهی آماری شامل دانشجویان دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز به تعداد 300 نفر بودند. تعداد 50 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه، انتخاب شدند. دادهها به وسیلهی پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ مبتنی بر مقولههای فراشناختی گرد آوری شد. پرسشنامه از لحاظ روایی و پایایی در جامعهی آماری، اعتبار یابی شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان دادند که در کل 26 در صد از دانشجویان از مهارتهای فرا شناختی به گونهی صحیح در مطالعه و یادگیری استفاده میکردند. در خصوص مولفههای فراشناخت، 35 درصد دانشجویان از مهارت «خود تنظیمی» استفاده میکردند. 34 درصد دارای دانش فرا شناختی سطح بالا و 25 درصد دارای کنترل اجرایی رفتار سطح بالا بودند. 10 درصد دانشجویان دارای شرایط مساعد بکارگیری مهارتهای فراشناختی بودند و 29 درصد دانشجویان از راهبردها و روشهای مناسب فراشناخت استفاده میکردند، بین مهارتهای فراشناختی در کل و میانگین نمرههای دانشجویان همبستگی مثبت معنیدار وجود داشت(p<0/01) . بین مولفه-های فراشناخت و میانگین نمرههای دانشجویان همبستگی مثبت وجود داشت (þ=54) که این همبستگی در خصوص راهبرها و روشهای مطالعه و انواع دانش فراشناختی معنی دار شناخته شد (p=0/003). برای سایر مولفهها معنی دار نبود. باتوجه به ضعف نسبی مهارتهای فراشناختی در تجربههای دانشجویان و همچنین ارتباط بین فراشناخت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، آموزش مهارتها و راهبردهای فراشناختی به فراگیران، پیشنهاد میگردد.
Manuscript profile
Journal of New Approaches in Educational Administration
,
Issue1,Year,
Winter
2015
هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده (48 نفر) در سال تحصیلی 1393-1392 ب More
هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده (48 نفر) در سال تحصیلی 1393-1392 بود که با روش نمونه گیری سرشماری کل 48 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. دادهها بوسیلهی پرسشنامهی هوش فرهنگی بر اساس نظریه ارلی و آنگ (2003) شامل 20 سوال که مولفههای فراشناختی، شناختی، انگیزشی و رفتاری را مورد سنجش قرار داد، پرسشنامهی سرمایه فکری بر اساس نظریهی بنتیس و همکاران (2000) با 39 سوال که ابعاد انسانی، ساختاری و رابطهای را مورد سنجش قرار داد و پرسشنامهی سرمایه اجتماعی براساس نظریهی ناهاپیت و گوشال (1998) با 13سوال که ابعاد شناختی، ساختاری و رابطهای را مورد سنجش قرار داد، جمع آوری گردیده است. روایی محتوایی پرسشنامهها مورد تایید تعدادی از صاحب نظران علوم تربیتی و مدیریت قرار گرفت. پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. پایایی پرسشنامهی هوش فرهنگی 85/0، سرمایه اجتماعی 87/0، سرمایه فکری 88/0 بود. در این تحقیق، از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای بررسی رابطهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد رابطهی معنی داری بین هوش فرهنگی با سرمایه اجتماعی و سرمایه فکری و ابعاد آنها وجود ندارد. لیکن بین سرمایه اجتماعی با سرمایه فکری (75/0= r) و ابعاد آن رابطهی معنی داری مشاهده گردید.
Manuscript profile
Sanad
Sanad is a platform for managing Azad University publications