• Home
  • یحیی صفری

    List of Articles یحیی صفری


  • Article

    1 - ارزیابی تطبیقی جایگاه نظریه های انگیزشی مدیریت در گستره آیات الهی
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2017
    مقدمه و هدف: انگیزش از موضوعات و مفاهیم اساسی در مدیریت سرمایه­ای انسانی بوده و نظریه پردازان، آن را کلید موفقیت سازمان می­دانند. در منابع اسلامی برگرفته از آیات الهی به این مهم پرداخته شده­است. این مطالعه با هدف ارزیابی جایگاه نظریه­های انگیزشی مدیریت د More
    مقدمه و هدف: انگیزش از موضوعات و مفاهیم اساسی در مدیریت سرمایه­ای انسانی بوده و نظریه پردازان، آن را کلید موفقیت سازمان می­دانند. در منابع اسلامی برگرفته از آیات الهی به این مهم پرداخته شده­است. این مطالعه با هدف ارزیابی جایگاه نظریه­های انگیزشی مدیریت در قرآن کریم انجام گرفت. روش تحقیق: مطالعه به­روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه­آماری شامل متن قرآن و منابع منتخب مدیریت حاوی نظریه­های انگیزشی بود. ابزار جمع­آوری داده، فهرست محتوای مبتنی بر 7 مقوله کلی و 52 مولفه فرعی انگیزش در مدیریت بود. روایی صوری فهرست محتوا، اعتباریابی شد. داده­ها با استفاده از آمارهای توصیفی(فراوانی و درصد) و استنباطی(کای اسکویر) SPSS,v16 تحلیل شد. یافته­ها: از مجموع 114 سوره مبارکه قرآن­کریم، (90%) 103سوره به مقوله­ها انگیزشی اشاره دارند. این سوره­ها به ترتیب، مقوله­های مادی با فراوانی(60%)237، کمال­جویی و استقلال­طلبی(14%)55، برتری جویی(10%)40، تهاجمی و منفی(8%)32، عدالت­جویی(6%)24 و ایمنی و اجتماعی(2%)5، را موردتوجه قرار می­دهند. نتیجه­گیری:  نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آیات­الهی بر مولفه­های انگیزشی مدیریت به طور گسترده توجه دارد. لذا استفاده از رهنمودهای این کتاب الهی به مدیران، مدرسین و مولفین کتب مدیریتی توصیه می­گردد.
            Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه ی سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزاندوره ی متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر شیراز
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Summer 2010
    این پژوهش به بررسی رابطه ی سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر شیراز پرداخته است. روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی می باشد. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر 87 در - و پسر پایه های اول، دو More
    این پژوهش به بررسی رابطه ی سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه در درس زبان انگلیسی شهر شیراز پرداخته است. روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی می باشد. جامعه ی آماری در این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر 87 در - و پسر پایه های اول، دوم و سوم دوره ی متوسطه شهر شیراز که در سال تحصیلی 88 مدارس این شهر مشغول به تحصیل بودند، به تعداد 27000 نفر می باشد. نمونه ی پژوهش را 392 نفر از دانش آموزان رشته های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی و فیزیک پایه های اول، دوم و سوم دوره متوسطه ناحیه ی 2 شیراز بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه ی سبک یادگیری هانی و مامفورت و آزمون پیشرفت تحصیلی بود و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی، میانگین و فراوانی درصدی و از آمار استنباطی رگرسیون چند متغیره، تحلیل واریانس یک راهه و مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که: t آزمون - بین سبک های یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای معنا دار وجود ندارد. - بین سبک های یادگیری و رشته های گوناگون تحصیلی، تفاوت معنی دار آماری وجود دارد. - بین سبک های یادگیری دختران و پسران تفاوت معنادار وجود ندارد.بین سبک های یادگیری (عمل گرا، اندیشه گرا) پایه های دوم و سوم تفاوت معناداری وجود ندارد، اما بین سبک های یادگیری فعالیت گرا و نظریه پرداز در پایه های تحصیلی دوم و سوم تفاوت وجود دارد.   Manuscript profile

  • Article

    3 - کاربرد راهبردهای فراشناخت در تجربه‌های دانشجویان و ارتباط آن با سطح پیشرفت تحصیلی آن‌ها
    Journal of New Approaches in Educational Administration , Issue 1 , Year , Autumn 2011
    پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارت‌ها، امری ضروری بنظر می‌رسد. هدف این پژوهش تعیین مقدار کاربرد راهبردهای فراشناخت به وسیله‌ی دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. پژوهش به روش توصیفی و همبستگی انجام گرفت. جامعه‌ی آ More
    پژوهش و مطالعه در خصوص تجربیات فراشناختی دانشجویان برای شناختن مقدار این مهارت‌ها، امری ضروری بنظر می‌رسد. هدف این پژوهش تعیین مقدار کاربرد راهبردهای فراشناخت به وسیله‌ی دانشجویان و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان بود. پژوهش به روش توصیفی و همبستگی انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل دانشجویان دانشکده‌ی علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شیراز به تعداد 300 نفر بودند. تعداد 50 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه، انتخاب شدند. داده‌ها به وسیله‌ی پرسشنامه محقق ساخته باز پاسخ مبتنی بر مقوله‌های فراشناختی گرد آوری شد. پرسشنامه از لحاظ روایی و پایایی در جامعه‌ی آماری، اعتبار یابی شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج نشان دادند که در کل 26 در صد از دانشجویان از مهارت‌های فرا شناختی به گونه‌ی صحیح در مطالعه و یادگیری استفاده می‌کردند. در خصوص مولفه‌های فراشناخت، 35 درصد دانشجویان از مهارت «خود تنظیمی» استفاده می‌کردند. 34 درصد دارای دانش فرا شناختی سطح بالا و 25 درصد دارای کنترل اجرایی رفتار سطح بالا بودند. 10 درصد دانشجویان دارای شرایط مساعد بکارگیری مهارت‌های فراشناختی بودند و 29 درصد دانشجویان از راهبردها و روش‌های مناسب فراشناخت استفاده می‌کردند، بین مهارت‌های فراشناختی در کل و میانگین نمره‌های دانشجویان همبستگی مثبت معنی‌دار وجود داشت(p<0/01) . بین مولفه-های فراشناخت و میانگین نمره‌های دانشجویان همبستگی مثبت وجود داشت (þ=54) که این همبستگی در خصوص راهبرها و روش‌های مطالعه و انواع دانش فراشناختی معنی دار شناخته شد (p=0/003). برای سایر مولفه‌ها معنی دار نبود. باتوجه به ضعف نسبی مهارت‌های فراشناختی در تجربه‌های دانشجویان و هم‌چنین ارتباط بین فراشناخت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، آموزش مهارت‌ها و راهبردهای فراشناختی به فراگیران، پیشنهاد می‌گردد. Manuscript profile