• Home
  • اسماعیل سلیمانی

    List of Articles اسماعیل سلیمانی


  • Article

    1 - تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صفت شخصیتی خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت‌جویی افراطی بر نشانگان بدریخت‌انگاری بدنی با واسطه¬گری سیستم فعال‌سازی/ بازداری رفتاری در دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه دوّم
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 96 , Year , Summer 2026

    More

    هدف پژوهش تعیین تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صفت شخصیتی خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت‌جویی افراطی بر نشانگان بدریخت‌انگاری بدنی با واسطه­گری سیستم فعال‌سازی/ بازداری رفتاری در دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه دوّم بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری، همۀ دانش­آموزان دختر مقطع متوسطۀ دوّم زرین­شهر به تعداد 2850 نفر در سال 1399 بود. 355 نفر آنها با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ شخصیت خودشیفته (Raskin &Hall, 1979)، پرسشنامۀ نگرش رقابتی (Ryckman et al, 1990پرسشنامۀ سیستم فعا‌ل‌سازی/ بازداری رفتاری (Carver & With, 1994) و پرسشنامۀ نگرانی از تصویر بدن (Littleton, Axsom & Pury, 2005) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. اثرهای واسطه­ای با استفاده از روش بوت­استراپ مورد آزمون قرار گرفت. ارزیابی مدل فرضی پژوهش نشان داد مدل فرضی با مدل اندازه­گیری، برازش مطلوب دارد (93/0CFI=، 90/0NFI=، 06/0(RMSEA= نتایج نشان داد صفت خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت­جویی افراطی به واسطه سیستم فعال­سازی رفتاری بر بدریخت­انگاری بدنی تأثیر معنادار دارد (01/0P<). یافته­های پژوهش از مدل فرضی برای بدریخت­انگاری بدنی، حمایت کرد .به طور کلی نتایج نشان داد رابطۀ­ معناداری بین صفت شخصیت خودشیفتگی، نگرش رقابت­جویی افراطی، سیستم فعال­ساز رفتاری و نشانگان بدریخت­انگاری بدنی وجود دارد و صفت خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت­جویی افراطی از طریق سیستم فعال­ساز رفتاری، قادر به پیش­بینی معنادار نشانگان بدریخت­انگاری بدنی دانش­آموزان دختر است. توجه به نیازهای روان­شناختی دانش‌آموزان دختر دارای نشانگان بدریخت­انگاری بدنی، آگاهی­بخشی، آموزش­­ و مداخله­های لازم توسط متولیان حوزۀ آموزش و سلامت، می­تواند این دختران و جامعه را در مسیر سلامت قرار دهد.

    Manuscript profile

  • Article

    2 - مدل‌یابی روابط ساختاری جهت‌گیری هدف با نگرش به تقلب: انگیزش تحصیلی بعنوان متغیر میانجی
    Journal of Instruction and Evaluation , Issue 2 , Year , Autumn 2019
    تقلب نه تنها کیفیت سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه موجب اشاعه ی ناعدالتی می‌گردد. در این پژوهش رابطه‌ی ساختاری جهت‌گیری هدف و نگرش به تقلب با میانجیگری انگیزش تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود، به همین منظور 110 دان More
    تقلب نه تنها کیفیت سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه موجب اشاعه ی ناعدالتی می‌گردد. در این پژوهش رابطه‌ی ساختاری جهت‌گیری هدف و نگرش به تقلب با میانجیگری انگیزش تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری بود، به همین منظور 110 دانشجو دانشگاه ارومیه از بین 185 دانشجوی متقلبی که در بازه‌ی زمانی 1392 تا 1395 از طرف کمیته‌ی انضباطی حکم اخطار دریافت کرده بودند، بصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. این افراد مقیاس‌های جهت‌گیری هدف، مقیاس انگیزش تحصیلی و مقیاس نگرش به تقلب را تکمیل کردند. برای تحلیل نتایج مدل‌یابیمعادلات ساختاری(SEM) از نرم‌افزارAMOS استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب استاندارد مسیرهای جهت‌گیری هدف به انگیزش تحصیلی(53/0=β)؛ جهت‌گیری هدف به نگرش به تقلب(69/0=β) و انگیزش تحصیلی به نگرش به تقلب (39/0=β) معنی‌دار است. همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد مسیر غیرمستقیم جهت‌گیری هدف به نگرش به تقلب از طریق انگیزش تحصیلی معنی‌دار می‌باشد. با توجه به این یافته‌ها انگیزش تحصیلی می‌تواند رابطه‌ی بین جهت‌گیری هدف با نگرش به تقلب را تحت تأثیر قرار دهد Manuscript profile