• Home
  • الهه طغیانی

    List of Articles الهه طغیانی


  • Article

    1 - تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صفت شخصیتی خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت‌جویی افراطی بر نشانگان بدریخت‌انگاری بدنی با واسطه¬گری سیستم فعال‌سازی/ بازداری رفتاری در دانش¬آموزان دختر مقطع متوسطه دوّم
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 96 , Year , Summer 2026

    More

    هدف پژوهش تعیین تأثیرات مستقیم و غیر مستقیم صفت شخصیتی خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت‌جویی افراطی بر نشانگان بدریخت‌انگاری بدنی با واسطه­گری سیستم فعال‌سازی/ بازداری رفتاری در دانش­آموزان دختر مقطع متوسطه دوّم بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعۀ آماری، همۀ دانش­آموزان دختر مقطع متوسطۀ دوّم زرین­شهر به تعداد 2850 نفر در سال 1399 بود. 355 نفر آنها با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ شخصیت خودشیفته (Raskin &Hall, 1979)، پرسشنامۀ نگرش رقابتی (Ryckman et al, 1990پرسشنامۀ سیستم فعا‌ل‌سازی/ بازداری رفتاری (Carver & With, 1994) و پرسشنامۀ نگرانی از تصویر بدن (Littleton, Axsom & Pury, 2005) پاسخ دادند. برای تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری استفاده شد. اثرهای واسطه­ای با استفاده از روش بوت­استراپ مورد آزمون قرار گرفت. ارزیابی مدل فرضی پژوهش نشان داد مدل فرضی با مدل اندازه­گیری، برازش مطلوب دارد (93/0CFI=، 90/0NFI=، 06/0(RMSEA= نتایج نشان داد صفت خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت­جویی افراطی به واسطه سیستم فعال­سازی رفتاری بر بدریخت­انگاری بدنی تأثیر معنادار دارد (01/0P<). یافته­های پژوهش از مدل فرضی برای بدریخت­انگاری بدنی، حمایت کرد .به طور کلی نتایج نشان داد رابطۀ­ معناداری بین صفت شخصیت خودشیفتگی، نگرش رقابت­جویی افراطی، سیستم فعال­ساز رفتاری و نشانگان بدریخت­انگاری بدنی وجود دارد و صفت خودشیفتگی ناسازگار و نگرش رقابت­جویی افراطی از طریق سیستم فعال­ساز رفتاری، قادر به پیش­بینی معنادار نشانگان بدریخت­انگاری بدنی دانش­آموزان دختر است. توجه به نیازهای روان­شناختی دانش‌آموزان دختر دارای نشانگان بدریخت­انگاری بدنی، آگاهی­بخشی، آموزش­­ و مداخله­های لازم توسط متولیان حوزۀ آموزش و سلامت، می­تواند این دختران و جامعه را در مسیر سلامت قرار دهد.

    Manuscript profile