• Home
  • جواد عبدلی

    List of Articles جواد عبدلی


  • Article

    1 - تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژه‏ای بر سواد زیست‏ محیطی دانش‏آموزان پسر پایه ششم ابتدایی
    Human & Environment , Issue 4 , Year , Winter 2022
    زمینه و هدف: امروزه مسائل محیط زیستی در سراسر جهان وارد مرحله حساسی شده است و نیازمند مداخله در سطوح مختلف است پژوهش حاضر با هدف "تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژه ای بر سواد زیست محیطی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی" انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش از نو More
    زمینه و هدف: امروزه مسائل محیط زیستی در سراسر جهان وارد مرحله حساسی شده است و نیازمند مداخله در سطوح مختلف است پژوهش حاضر با هدف "تأثیر آموزش درس مطالعات اجتماعی با روش پروژه ای بر سواد زیست محیطی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی" انجام گرفت. روش بررسی: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده که در اجرای آن از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. آزمودنی های پژوهش شامل70 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی ناحیه دو شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این پژوهش، از ابزار سنجش سواد زیست محیطی صالحی عمران و آقامحمدی (1387)، با روایی محتوایی تأیید شده و ضریب پایایی 771/0 برای گردآوری داده ها استفاده شد؛ دادههای حاصل نیز با استفاده از آمار توصیفی ( شاخص های گرایش مرکز و پراکندگی) و استنباطی ( آزمون تی دو گروه مستقل و تحلیل کوواریانس) توصیف و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل نشان داد که بین میانگین نمرات دانش آموزان گروه های آزمایش و کنترل در مورد سواد زیست محیطی (دانش، نگرش و توانش)، در سطح خطای 5% تفاوت معنیدار وجود دارد (05/0 > p) و این تفاوت به نفع دانشآموزان آموزش دیده با استفاده از شیوه پروژه ای می باشد. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های تحقیق می توان نتیجه گرفت که استفاده از شیوه فعال تدریس پروژه ای بر سواد زیست محیطی دانش آموزان تأثیر مثبت دارد. لذا پیشنهاد می شود به منظور افزایش سواد زیست محیطی دانشجویان زمینه های لازم برای اجرای روش تدریس پروژه ای در مدارس فراهم شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - رابطه نیازهای اساسی روان شناختی و خود شناسی با سبک ترجیحی تدریس با میانجیگری مهارت تفکر انتقادی در معلمان دوره ابتدایی
    Educational researches , Issue 4 , Year , Winter 2018
    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه نیازهای اساسی روان شناختی و خود شناسی با سبک ترجیحی تدریس با میانجیگری مهارت تفکر انتقادی در معلمان دوره ابتدایی شهر ارومیه بود. تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری معلمان دوره ابتدایی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-139 More
    هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه نیازهای اساسی روان شناختی و خود شناسی با سبک ترجیحی تدریس با میانجیگری مهارت تفکر انتقادی در معلمان دوره ابتدایی شهر ارومیه بود. تحقیق از نوع همبستگی بود. جامعه آماری معلمان دوره ابتدایی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر ارومیه در سال تحصیلی 96-1395 بودند (1570 نفر). نمونه به روش تصادفی طبقه ای، با جدول کرجسی و مورگان 310 نفر تعیین شد. داده ها با پرسشنامه های، نیازهای اساسی روان شناختی (گاردیا، دسی و رایان، 2000)، خود شناسی (قربانی، واتسن و هارگیس، 2008)، سبک ترجیحی تدریس (موسی پور، 1377) و فرم کوتاه مهارت تفکر انتقادی (واتسون و گلیزر، 1980) به دست آمده و با نرم افزار SPSS؛ و با آزمون همبستگی پیرسون و سوبل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد نیازهای اساسی روان شناختی با سبک ترجیحی تدریس، رابطه منفی؛ خود شناسی با سبک ترجیحی تدریس، رابطه مثبت داشته؛ ولی نیازهای اساسی روان شناختی، خود شناسی و سبک ترجیح تدریس با مهارت تفکر انتقادی، رابطه نداشتند. بین نیازهای اساسی روان شناختی و خودشناسی با سبک ترجیحی تدریس با میانجیگری مهارت تفکر انتقادی رابطه وجود نداشت. Manuscript profile