• Home
  • علیرضا حیدری

    List of Articles علیرضا حیدری


  • Article

    1 - نقش سواد سلامت و خودمراقبتی مردان مبتلا به دیابت در پیش بینی رضایت‌مندی زناشویی زنان
    فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی , Issue 1 , Year , Spring 1401
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد سلامت و خودمراقبتی مردان مبتلا به دیابت در پیش بینی رضایت‌مندی زناشویی زنان انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. با در نظر گرفتن معیارهای ورود 330 نفر از مردان مبتلا به دیابت و همسران آن ها به روش تصادفی ساده از انجمن More
    هدف: این پژوهش با هدف بررسی نقش سواد سلامت و خودمراقبتی مردان مبتلا به دیابت در پیش بینی رضایت‌مندی زناشویی زنان انجام شد. روش: روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. با در نظر گرفتن معیارهای ورود 330 نفر از مردان مبتلا به دیابت و همسران آن ها به روش تصادفی ساده از انجمن دیابت استان خوزستان در سال 1399 در این مطالعه مشارکت داشتند. به منظور گردآوری داده‌ها از مقیاس زوجی انریچ (فاورز و اولسون، 1989)، پرسشنامه سواد سلامت برای بزرگسالان ایرانی (منتظری و همکاران، 1393) و پرسشنامه خلاصه فعالیت‌های خودمراقبتی دیابت (توبرت و همکاران، 2000) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که رضایت مندی زناشویی با سواد سلامت (001/0=p، 306/0=r) و خودمراقبتی (001/0=p، 543/0=r) همبستگی مثبت و معنادار دارد. نتایج رگرسیون نشان داد فقط متغیر سواد سلامت در مردان می توان نقش پیش بینی کنندگی برای رضایت مندی زنان را داشته باشد (0001/0=p، 543/0=β) و در مجموع 29/0 از رضایت مندی زناشویی را تبیین می کند. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده اهمیت توجه به ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی در مردان مبتلا به دیابت به منظور بهبود روابط زوجی پیشنهاد می شود. Manuscript profile

  • Article

    2 - اثربخش حساسیت زدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد(EMDR)در اختلال استرس پس ازضربه(PTSD) مزمن رزمندگان
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2015
    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی حساسیت‌زدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد، در اختلال استرس پس از ضربۀ مزمن بود. جامعۀ آماری، همۀ رزمندگان بستری و دارای پروندۀ روانپزشکی در بیمارستان سلمان یاسوج بود که تشخیص اختلال مزبور را دریافت کرده بودند. 32 نفر از این جامعه، به شیوۀ More
    هدف این پژوهش بررسی اثربخشی حساسیت‌زدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد، در اختلال استرس پس از ضربۀ مزمن بود. جامعۀ آماری، همۀ رزمندگان بستری و دارای پروندۀ روانپزشکی در بیمارستان سلمان یاسوج بود که تشخیص اختلال مزبور را دریافت کرده بودند. 32 نفر از این جامعه، به شیوۀ تصادفی ساده انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 16 نفرۀ آزمایش و گواه گمارده شدند. سپس آموزش حساسیت‌زدایی از طریق حرکات چشم و پردازش مجدد، به مدت 5 جلسۀ 90دقیقه‌ای و یک بار در هفته به گروه آزمایشی داده شد ولی به گروه گواه آموزشی داده نشد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس‌های تأثیر واقعۀ تجدیدنظر شده، خودگزارش‌دهی نشانه‌های اختلال پس از ضربه، اضطراب، افسردگی، برآشفتگی ذهنی و اعتبار شناخت‌واره بود.آزمودنی‌ها در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری ارزیابی شدند. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل کواریانس چندمتغیری و تک‌متغیری استفاده شد. روش حساسیت‌زدایی مزبور موجب کاهش میانگین مقیاس‌های تأثیر واقعۀ تجدیدنظر شده، خودگزارش‌دهی نشانه‌های اختلال مزبور، اضطراب و افسردگی شد (001/0P=). همچنین، بین آزمودنی‌های گروه آزمایشی و گواه از لحاظ متغیرهای مورد بررسی در مرحلۀ پیگیری تفاوت معناداری وجود داشت (001/0P=). یافته‌ها نشان داد که این روش درمانی در بهبود علایم اختلال استرس پس از ضربه و نشانه‌های همراه با آن مؤثر بوده است. Manuscript profile

  • Article

    3 - تأثیر آموزش آرام‌سازی عضلانی و تنش‌زدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی بر اضطراب دانشجویان
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2011
      این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش آرام‌سازی عضلانی و تنش‌زدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی بر اضطراب دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی سه‌گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل دانشجویان با اضطراب بالا بود که از بین آنها 60 نفر از طریق نمونه‌گیری تص More
      این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش آرام‌سازی عضلانی و تنش‌زدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی بر اضطراب دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع آزمایشی سه‌گروهی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و جامعۀ آماری شامل دانشجویان با اضطراب بالا بود که از بین آنها 60 نفر از طریق نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایش، شامل گروه آرام‌سازی عضلانی و گروه تنش‌زدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی و گروه گواه) تقسیم شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامۀ اضطراب کتل (کتل، 1958) و بازخورد زیستی پاسخ گالوانیک پوست (خدادادی، 1373) بود. داده‌ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر کاهش اضطراب تفاوت معناداری (01/0 P < ) وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که آرام‌سازی عضلانی و تنش‌زدایی تدریجی همراه با بازخورد زیستی در تأثیر بر اضطراب با یکدیگر تفاوت معناداری ندارند. Manuscript profile

  • Article

    4 - رابطۀ الکسی‌تایمیا با هوش هیجانی، اضطراب و افسردگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2012
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ابهام خلق (الکسی‌تایمیا) با هوش هیجانی، اضطراب و افسردگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. جامعۀ آماری دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1389 بودند که از بین آنها 215 نفر به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند More
      هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین ابهام خلق (الکسی‌تایمیا) با هوش هیجانی، اضطراب و افسردگی در دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی اهواز بود. جامعۀ آماری دانشجویان پسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1389 بودند که از بین آنها 215 نفر به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل مقیاس الکسی تایمیا اهواز (مکوندی، حیدرئی، شهنی‌ییلاق، نجاریان و عسکری، 2011)، پرسشنامۀ هوش هیجانی پترایدزو فورنهام (2011)، پرسشنامۀ اضطراب بک (1990) و پرسشنامۀ افسردگی بک (1987) بود. داده‌ها با استفاده از روش‌های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان‌دهندۀ وجود رابطۀ معنادار بین ابهام خلق با هوش هیجانی، اضطراب و افسردگی بود (01/0> P ). درنهایت تحلیل رگرسیون نشان داد که افسردگی و مؤلفۀ چهارم هوش هیجانی یعنی مهارت‌های اجتماعی پیش‌بین‌های مناسبی برای متغیر ملاک یعنی الکسی‌تایمیا هستند. Manuscript profile

  • Article

    5 - رابطۀ عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روان‌شناختی و رفتار ـ مدنی سازمانی
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2014
    هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روان‌شناختی و رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. جامعه آماری را 7480 نفر از کارکنان سازمان تشکیل داد. با استفاده از جدول کرج سای و م More
    هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ عدالت سازمانی، سلامت سازمانی، اشتیاق شغلی و جوّ سازمانی نوآورانه با توانمندسازی روان‌شناختی و رفتار مدنی سازمانی در کارکنان یک سازمان صنعتی در شهر اهواز بود. جامعه آماری را 7480 نفر از کارکنان سازمان تشکیل داد. با استفاده از جدول کرج سای و مورگان، و روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، تعداد 400 نفر از آنان به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. نوع تحقیق، توصیفی ـ همبستگی بود. ابزار پژوهش پرسشنامه‌های عدالت سازمانی (ینهوف و مورمن، 1993)، سلامت سازمانی (تمیمی‌نژاد، 1386)، اشتیاق شغلی (سلانوا و شوفیلی، 2001)، جوّ سازمانی نوآورانه (سیگل و کایمر، 1978)، رفتار مدنی ـ سازمانی (لی و آلن، 2002) و توانمندسازی روان‌شناختی (اسپریتزر، 1995) بود. از روش آماری تحلیل همبستگی کانونی استفاده شد. نتایج نشان داد که دو مجموعه متغیرهای ملاک و پیش‌بین در دو بعد با ضرایب همبستگی کانونی84/0 و 19/0 رابطه معنا‌داری دارند. مطابق نتایج به‌دست آمده، اشتیاق شغلی با ضریب (99/0) قوی‌ترین رابطه را با اولین متغیر کانونی داشت. سلامت سازمانی (77/0)، عدالت سازمانی (71/0) و جو نوآورانه سازمانی (51/0) به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در بعد دوم قوی‌ترین حضور مربوط به سلامت سازمانی (46/0-) بود و جو نوآورانه سازمانی (30/0)، عدالت سازمانی (24/0-) و اشتیاق شغلی (08/0) در سلسله‌مراتب بعدی قرار داشتند. همچنین، مطابق نتایج به‌دست آمده اولین متغیر کانونی، قوی‌ترین رابطه را با توانمندسازی روان‌شناختی (98/0) و سپس با متغیر رفتار مدنی سازمانی (78/0) داشت. دومین متغیر کانونی قوی‌ترین رابطه را با رفتار مدنی سازمانی (63/0) داشت و توانمندسازی روان‌شناختی با ضریب (20/0-) در رتبه بعدی قرار گرفتند. Manuscript profile

  • Article

    6 - رابطه علّی روان‌رنجورخویی، استرس شغلی و تعارض کار- خانواده با قصد ترک شغل و رضایت از زندگی با میانجی‌گری فرسودگی شغلی در کارکنان شرکت نفت و گاز کارون
    Knowledge & Research in Applied Psychology , Issue 4 , Year , Winter 2020
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه علّی روان‌رنجورخویی، استرس شغلی و تعارض کار- خانواده با قصد ترک شغل و رضایت از زندگی با میانجی‌گری فرسودگی شغلی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ این پژوهش شامل 265 نفر از کارکنان این شرکت بودند که به رو More
    هدف این پژوهش، بررسی رابطه علّی روان‌رنجورخویی، استرس شغلی و تعارض کار- خانواده با قصد ترک شغل و رضایت از زندگی با میانجی‌گری فرسودگی شغلی بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ این پژوهش شامل 265 نفر از کارکنان این شرکت بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. پرسشنامه‌های پنج عامل بزرگ شخصیت (Costa &amp; McCrae, 1992)، استرس شغلی (Parker &amp; De Cotiis, 1983)، تعارض کار- خانواده (Carlson et al., 2000)، فرسودگی شغلی (Maslach, 1982)، قصد ترک شغل (Camman et al.,1979) و رضایت از زندگی (Diener et al., 1985) به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. ارزیابی الگوی پیشنهادی از طریق الگویابی معادلات ساختاری (SEM) با استفاده از نرم‌افزارهای AMOS و SPSS22 انجام گرفت. به‌منظور آزمون اثرهای واسطه‌ای در الگوی پیشنهادی نیز از روش بوت‌استراپ استفاده شد. یافته‌ها نشان‌دهندۀ برازش مطلوب الگوی نهایی با داده‌ها بودند. نتایج نشان داد تمامی مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم معنی‌دار بودند (05/0p &lt; ). به عبارتی، روان‌رنجورخویی از طریق فرسودگی شغلی بر قصد ترک شغل (001/0p &lt; strong&gt;=، 074/0&beta;=) و رضایت از زندگی (001/0p &lt; strong&gt;=، 092/0- &beta;=)، استرس شغلی از طریق فرسودگی شغلی بر قصد ترک شغل (001/0p &lt; strong&gt;=، 058/0&beta;=) و رضایت از زندگی (001/0p &lt; strong&gt;=، 072/0- &beta;=) و تعارض کار- خانواده از طریق فرسودگی شغلی بر قصد ترک شغل (001/0p &lt; strong&gt;=، 124/0&beta;=) و رضایت از زندگی (001/0p &lt; strong&gt;=، 154/0- &beta;=) اثر غیرمستقیم دارند. Manuscript profile

  • Article

    7 - مقایسه اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابله ای
    Woman Cultural Psychology , Issue 48 , Year , Summer 2021
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی روش درمانی مبتنی برشفقت و درمان مبتنی برتعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. جامعه آماری شامل تمام دختران دبیرستانی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه گیری بدین صور More
    هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر بخشی روش درمانی مبتنی برشفقت و درمان مبتنی برتعهد و پذیرش بر دشواری تنظیم هیجان در دانش آموزان دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای بود. جامعه آماری شامل تمام دختران دبیرستانی شهرستان رامهرمز در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونه گیری بدین صورت بود که از بین کلیه مدارس دخترانه جامعه مذکور، دانش آموزان دختری که طبق نظر متخصصین مراکز مشاوره آموزش و پرورش تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ای گرفته بودند، تعداد 60 نفر به صورت تصادفی انتخاب و به دوگروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. هر گروه شامل 20 نفر بود. طرح پژوهش تجربی از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. ابزار مورد استفاده مقیاس دشواری در تنظیم هیجان گرتز و روئمر (2004) بود. روش های مداخله برای گروه اول آزمایشی درمان مبتنی بر شفقت گیلبرت (2014) و گروه دوم آزمایشی درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش هیز و همکاران (2012) بود که هر کدام از درمان ها در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای و به صورت هفته‌ای یک بار اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس یک متغیره و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر شفقت و درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش بر متغیر دشواری تنظیم هیجان در دختران دارای اختلال نافرمانی مقابله ای تاثیر داشت و نتایج حاکی از برتری روش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برکنترل بهتر هیجان بود. Manuscript profile

  • Article

    8 - رابطه علی بین خودکارامدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت با درگیری تحصیلی و نقش واسطه ای تایید خویشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اهواز
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2018
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین خودکارامدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت با درگیری تحصیلی و نقش واسطه ای تایید خویشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 200 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری خوشه More
    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه علی بین خودکارامدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت با درگیری تحصیلی و نقش واسطه ای تایید خویشتن دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر اهواز بود. نمونه این پژوهش مشتمل بر 200 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه اول بودند که برای انتخاب آنها از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شد. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است و ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه های خودکارامدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان(1997)، درگیری تحصیلی پینتریچ و دیگروت(1991)، انگیزه پیشرفت هرمنس(۱۹۷۷) و تایید خویشتن راتوس بود. یافته‌ها نشان داد الگوی پیشنهادی در شاخص‌های برازندگی دارای برازش مطلوبی است. در الگوی نهایی پژوهش مسیر انگیزه پیشرفت به تایید خویشتن به دلیل معنادار نبودن حذف گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین خودکارآمدی تحصیلی با انگیزه پیشرفت (34/0 = Pو 01/0 p&le;)، با درگیری تحصیلی(51/0 =P و 01/0 p&le;)، با تایید خویشتن(28/0 =P و 01/0 p&le;) دانش آموزان رابطه مثبتِ معنی داری وجود دارد. همچنین بین درگیری تحصیلی با انگیزه پیشرفت(34/0 =P و 01/0 p&le;) و با تایید خویشتن (32/0 =P و 01/0 p&le;)، و بین تایید خویشتن با انگیزه پیشرفت (19/0 =P و 01/0 p&le;)، دانش آموزان رابطه مثبتِ معنی داری وجود دارد. Manuscript profile

  • Article

    9 - رابطه بهزیستی ذهنی، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز
    Scientific Journal of Social Psychology , Issue 1 , Year , Summer 2021
    هدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنه More
    هدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای می پذیرد. نمونه با استفاده از جدول مورگان مشخص شد و سپس از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) ، پرسشنامه محقق ساخته مهارت های شناختی و فراشناختی(ارجمند، 1389)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003)، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم MSTAT-II) مک لین ( 1993) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی ، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پیش بینی خلافیت دانشجویان از روی متغیرهای بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام معنی دار می باشد.واژه‌های کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، تمایز یافتگی، سلامت روانی ، رضایت زناشوییهدف از پژوهش حاضر رابطه بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز بود. این تحقیق از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دانشجویان دانشگاه آزاد اهواز تشکیل بودند. نمونه گیری از بین آنها به بصورت تصادفی- طبقه ای می پذیرد. نمونه با استفاده از جدول مورگان مشخص شد و سپس از طریق پرسشنامه خلاقیت عابدی ( 1372 ) ، پرسشنامه محقق ساخته مهارت های شناختی و فراشناختی(ارجمند، 1389)، پرسشنامه بهزیستی ذهنی کی یز و ماگیارمو (2003)، پرسشنامه تحمل ابهام نوع دوم MSTAT-II) مک لین ( 1993) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد بین بهزیستی ذهنی ، مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام با خلاقیت در دانشجویان رابطه معنی داری وجود دارد همچنین نتایج رگرسیون نشان داد پیش بینی خلافیت دانشجویان از روی متغیرهای بهزیستی ذهنی،مهارت های فراشناختی و تحمل ابهام معنی دار می باشد.واژه‌های کلیدی: تنظیم شناختی هیجان، تمایز یافتگی، سلامت روانی ، رضایت زناشویی Manuscript profile

  • Article

    10 - نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان در تبیین همبستگی بین سیستم فعال‌سازی رفتاری و سیستم بازداری رفتاری با افسردگی
    Thoughts and Behavior in Clinical Psychology , Issue 2 , Year , Autumn 2021
    افسردگی از شایع‌ترین اختلالات روانی است. کاوش عوامل آسیب پذیری این اختلال و نحوه رابطه این عوامل با یکدیگر همچنان به عنوان مساله‌ا‌ی اساسی در سلامت روانی مطرح است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان در تبیین همبستگی بین سیستم فعال‌سازی رفتاری و باز More
    افسردگی از شایع‌ترین اختلالات روانی است. کاوش عوامل آسیب پذیری این اختلال و نحوه رابطه این عوامل با یکدیگر همچنان به عنوان مساله‌ا‌ی اساسی در سلامت روانی مطرح است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی دشواری در تنظیم هیجان در تبیین همبستگی بین سیستم فعال‌سازی رفتاری و بازداری رفتاری با افسردگی بود. برای این منظور طی یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی 200 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اهواز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و از نظر دشواری در تنظیم هیجان، سیستم فعال‌سازی و بازداری رفتاری، و افسردگی مورد آزمون قرار گرفتند. ارزیابی الگو ساختاری با استفاده از شاخص‌های آماری نشان داد بازداری رفتاری همبستگی معنا‌داری با افسردگی دارد. یافته ها نشان داد همبستگی مستقیم فعال‌سازی رفتاری با افسردگی و همبستگی دشواری در تنظیم هیجان با افسردگی معنا‌دار نیستند. بنابراین، می‌توان مدعی شد که الگوی فرضی نسبت به الگوی رقیب، بهتر می‌تواند روابط بین متغیرهای پژوهش را تبیین کند. دشواری در تنظیم هیجان یک متغیر واسطه‌ای در رابطه فعال‌سازی رفتاری و بازداری رفتاری با افسردگی محسوب می‌شود و با کنترل این متغیر می‌توان نقش فعال‌سازی رفتاری و بازداری رفتاری را بر علایم افسردگی کنترل نمود. Manuscript profile