• Home
  • معراج درخشان

    List of Articles معراج درخشان


  • Article

    1 - رابطه جو عاطفی خانواده و سرزندگی تحصیلی با توجه به نقش واسطه‌گری خودپنداره تحصیلی: مدل‌سازی معادله ساختاری
    Educational researches , Issue 1 , Year , Spring 2021
    هدف پژوهش حاضر تبیین سرزندگی تحصیلی در قالب یک مدل علّی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان فسا در استان فارس در سال تحصیلی 97-96 تشکیل ‌دادند که تعداد 209 نفر (96 دختر و 131 پسر) از راه ن More
    هدف پژوهش حاضر تبیین سرزندگی تحصیلی در قالب یک مدل علّی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان دختر و پسر ابتدایی شهرستان فسا در استان فارس در سال تحصیلی 97-96 تشکیل ‌دادند که تعداد 209 نفر (96 دختر و 131 پسر) از راه نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس جوعاطفی خانواده هیل برن (1964)، خودپنداره تحصیلی چن و تامپسون (2004) و سرزندگی تحصیلی دهقانی‌زاده و حسین‌چاری (1391) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد، جو عاطفی خانواده دارای تاثیر مثبت و معنادار بر خودپنداره تحصیلی بود و خودپنداره تحصیلی نیز دارای تاثیر مثبت و معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. هم‌چنین جو عاطفی خانواده با واسطه گری خودپنداره تحصیلی دارای تاثیر معنادار بر سرزندگی تحصیلی بود. نتیجه‌گیری: به طور کلی می‌توان نتیجه گرفت که برای ارتقاء سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان لازم است به جو عاطفی خانواده و خودپنداره تحصیلی آنان توجه شود. نتایج بر مبنای شواهد نظری و پژوهشی مورد بحث قرار گرفته است. Manuscript profile

  • Article

    2 - بررسی رابطه شیوه‌های فرزندپروری و پرخاشگری: نقش واسطه گری غلبه اجتماعی و توجه اجتماعی در دختران نوجوان
    Quarterly Journal of Woman and Society , Issue 4 , Year , Winter 2021
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای شناختی اجتماعی پرخاشگری در قالب یک مدل علی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است.
    روش: جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانش­آموزان نوجوان دختر متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تش More
    چکیده
    هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیشایندهای شناختی اجتماعی پرخاشگری در قالب یک مدل علی است. طرح پژوهش از نوع همبستگی و معادلات ساختاری است.
    روش: جامعه آماری پژوهش را کلیۀ دانش­آموزان نوجوان دختر متوسطه دوم شهر یاسوج در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل ­دادند که تعداد 245 نفر از آنان از راه نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از مقیاس شیوه­های فرزندپروری بامریند، مقیاس غلبه اجتماعی پراتو، سیدانوس، استالوورث و مال، مقیاس میزان توجه اجتماعی رید و آکینو و مقیاس پرخاشگری باس و پری استفاده شد. برای تحلیل داده­ها از معادلات ساختاری و برای بررسی نقش واسطه­گری از دستور بوت استراپ در AMOS استفاده شد.
    یافته ها: یافته ها نشان داد، فرزندپروری آسان­گذاری هم دارای اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم با واسطه­گری گرایش به غلبه اجتماعی و اجتناب از غلبه اجتماعی بر پرخاشگری بود. فرزندپروری استبدادی نیز دارای اثر غیرمستقیم با واسطه­گری گرایش به غلبه اجتماعی و اجتناب از غلبه اجتماعی بر پرخاشگری بود. فرزندپروری دموکراتیک نیز دارای اثر غیرمستقیم با واسطه­گری اجتناب از غلبه اجتماعی و توجه اجتماعی بر پرخاشگری بود. Manuscript profile